Nu mijn spieren weer bijna helemaal zijn hersteld was het toch wel tijd om eens terug te blikken op mijn hoogtepunt van 2019. Fiets presents The Ride powered by Shimano Service Center. Voor de tweede keer had ik de eer om in acht dagen van de voet van de Stelvio weer terug te fietsen naar de top van de Cauberg. Huisfotograaf Eppo Karsijns schiet de mooiste plaatjes voor de marketingafdeling maar ik neem je graag mee door de 10 gaafste foto’s door de ogen van een deelnemer. Ben jij er volgend jaar ook bij?

Wanneer we dan toch in Italië zijn is niets lekkerder dan de ochtend starten met een goede kop koffie. Parijs was nog ver maar de geur van een goeie Italiaanse Espresso Doppio was ontzettend dichtbij. Altijd fijn, in Italië fietsen. ’s Middags een broodje met verse parmaham en ’s avonds een originele Italiaanse pizza. Dag 0 van The Ride was er eentje uit het boekje.

Iedereen had uitgekeken naar de beklimming van de Stelvio. Helaas gooide het winterse weer van de weken ervoor roet in het eten en was de pas niet op tijd open. Toch kozen we ervoor om op zaterdag een stuk naar boven te rijden, we kwamen niet verder dan bocht 22 maar het uitzicht was fenomenaal. Met een strak blauwe lucht en  30 graden op de teller was dit een waar cadeautje. Met de benen op spanning was het tijd voor het echte werk!

The Ride zou The Ride niet zijn als er een prachtig alternatief zou zijn voor het missen van de Stelvio. Met een kleine omleiding kwamen we terecht aan de voet van de Umbrailpass (die uiteindelijk wel aan de top van de Stelvio komt). Bekend van het poepincident van Tom maar werkelijk een prachtige beklimming. Met wederom een blauwe lucht klommen we omhoog. Eerst tussen de groene bomen maar daarna…….

…….kwamen de sneeuwmuren tevoorschijn. Ik heb op veel plekken gefietst in mijn leven maar nog nooit tussen metershoge sneeuwwanden, wat een geweldige ervaring én geweldige plaatjes levert dat op! Met een aangename temperatuur van zo’n 18 graden was het overigens heerlijk vertoeven en kwamen we regelmatig smeltwater tegen op de weg: koud!!!

Dag twee van The Ride begon druilerig en in de middag kwamen er wat kleine buitjes on ons dak. Een groot voordeel, je ziet prachtige groene velden in de afdaling. Deze foto uit Zwitserland was een mooi voorbeeld. Een smalle afdaling maar geen auto te bekennen.

Dag drie startte waanzinnig, wind in de rug en een strak blauwe lucht. Dit was de laatste dag dat je echt in de bergen rondfietste én witte toppen in de verte zag. Het blijft een uitzicht waar we maar niet aan kunnen wennen. Samen met Marieke, Tomas, Erwin, Rudy en Bauke (die in het echt Ronald heette maar een groot deel van de week in Trek-Segafredo kleding én op een Trek Madone fietste) vlogen we over de Zwitserse wegen. Dit mag eeuwig blijven doorgaan.

Toen ik twee jaar geleden in Mulhouse fietste en de grote gele M tegenkwam wisten we het zeker, hier moeten we zijn! Na vier dagen buffelen op de fiets en een lange vierde etappe was het heerlijk om even ongezond een hamburger met friet te eten. Dé tip van een ervaren The Ride ganger 😉

De Grand Ballon is werkelijk prachtig, eerst lekker door het bos omhoog en het laatste stuk open. We hadden wederom geluk met het weer en bovenop de top straalde de zon. We spaarden onze benen omdat direct daarna de challange over de Route des Cretes begon. Een 25km lange challange die op en af gaat maar vooral hard! Collega Elias heeft hier de KOM staan, helaas strandde we vandaag op een minuutje. I’ll be back!

Veel wind, veel hoogtemeters en een omleiding zorgde op dag zeven voor een lange dag. Ik had het mentaal zwaar, er leek even geen einde aan te komen. Toch kon ik blijven genieten van de uitzichten in Noord-Frankrijk én Luxemburg. Uiteraard keek iedereen uit naar het einde van de dag. Vast moment in de week is het “eindfeest” dat worden gehouden in La Roche. De volgende dag moet je nog een etappe fietsen maar de 136 kilometers die nog gaan komen overleven we wel!

10.

TROTS, is wat er overheerst na de laatste dag in het zadel. We hebben het geflikt! Acht dagen lang, 1.300 kilometer en meer dan 20.000 hoogtemeters. The Ride 2019 zit erop! Samen met familie en vrienden vieren we onze prestatie maar denken we ook nog terug aan alle mooie momenten die we weer samen beleefd hebben!

Ben je enthousiast geworden? Wil je volgend jaar ook meedoen? Dat kan natuurlijk! Fiets Presents The Ride powered by Shimano Service Center wordt volgend jaar verreden van 7 t/m 14 juni. Daarnaast is er in september nog The Ride Dolomites, een 6-daagse door de mythische Dolomieten. Meer informatie vind je op de website van The Ride.