1. Inschatten potentieel gevaar
Kinderen, toeristen op huurfietsen, auto’s bij een uitrit. Daar moet je op anticiperen.
Andere weggebruikers zijn als het ware een andere soort. Hoe meer ze op jezelf lijken hoe meer je ze als subjecten ziet. Je steekt bijvoorbeeld eerder een handje op naar andere racefietsers dan naar stadsfietsers. Hoe groter het verschil met de ander is, hoe meer je de ander ziet als een soort object, waar je langs moet.
2. Contact maken
Het gaat om contact maken, ook met diegenen die verder van je af staan. Omdat je moet samenspelen om een verkeerssituatie op te lossen. Als je hard rijdt is je mentale houding niet echt geschikt voor dat contact maken. Je bent in een wedstrijd-modus met de nodige agressie en tunnelvisie om hard te kunnen rijden. Het schakelen naar verstand of empathie lukt niet vanzelf. Dat moet je leren. Dan lukt het bijvoorbeeld makkelijker om je te verplaatsen in een ouder met een kind, die een grote groep fietsers op zich af ziet denderen. Als groep ben je vaak intimiderend. Ook als we voor ons eigen gevoel rustig door de bebouwde kom rijden, of kalm stadsfietsers of wandelaars inhalen, kan dat voor anderen heel anders aanvoelen. In het contact helpen het op steken van een hand of duim en het roepen van “Goedemorgen” enz natuurlijk veel.
3. Contact stimuleren
Stel je rijdt op een polderweg die net breed genoeg is voor 2 auto’s als ze elkaar rustig passeren. Als je als groep te snel strak aan de kant gaat rijden wanneer er een tegenligger aankomt, zal die automobilist vaak gewoon doorrijden. Je weet niet zeker of hij rekening met je houdt. Als je iets langer links blijft rijden, reageert hij vaak met beetje opzij gaan en wat langzamer rijden. Daarmee heb je het contact gemaakt en zijn beide partijen met het samenspel bezig. Pas op dat het niet agressief wordt. Bedank hem ervoor met een handje.
4. Auto’s coachen
Automobilisten die achter je groep rijden en geen overzicht hebben in een bocht naar links moeten vaak lang wachten voordat ze kunnen inhalen. Als ze eindelijk zelf zicht hebben komt er soms tegemoet komend verkeer en moeten ze nog langer wachten. Terwijl de eersten van je groep al veel eerder kunnen zien of er ruimte is om in te halen. Automobilisten zijn dankbaar als je ze een sein geeft als de weg voor hen vrij is. Eventueel geef je ook een wachten-signaal totdat je het rijden-signaal geeft. Je bent voor hen dan een soort van onbezoldigd verkeersregelaar.
5. Grote groep splitsen
Als je met een erg grote groep bent op een drukke weg, is het handig de groep op te splitsen cq groot gat in de groep laten vallen zodat achterop komende auto’s kunnen invoegen en in twee instanties er langs kunnen.