Dit wordt een beetje een saai stukje. Want deze Favero Assioma pedalen om je vermogen te meten doen het echt heel erg goed. En als er geen problemen op te lossen zijn, dan is zo’n wattage metend pedaal eigenlijk maar een suf ding. Je ziet ze niet en als ze hun werk goed doen, dan hoor en voel je ze ook niet. Die missie is geslaagd, dat kan ik alvast verklappen.

KISS, keep it simple stupid

Dat begint al met de installatie. 2x een pedaal in je crank draaien met een inbus en je bent klaar. Niet echt spannend. Dan is het tijd om de bijbehorende Assioma app op je telefoon te zetten en proberen contact te maken. Ook dat ging nog nooit zo simpel en snel. Prima app, heel intuïtief en alles wat je nodig hebt zit er in.

Daarna moet je de pedalen eenmalig activeren vanuit de app, waarmee ook gelijk je garantieperiode start. Dan eventueel een firmware update naar de pedalen sturen (ging bij mij ook razendsnel en probleemloos) en je bent klaar om los te gaan. Oh, ook eerst even een zero offset doen, daarmee kalibreer je de pedalen. Voor de screenprint hiervan moest ik alert zijn, want het hele proces duurt nog geen twee seconden. Die zero offset hoef je eigenlijk alleen te herhalen als je de pedalen opnieuw monteert, maar af en toe gewoon even doen kan nooit kwaad.

Opstarten

Nadat je de sensoren die in beide pedalen zitten hebt gekoppeld met je fietscomputer kun je dan eindelijk trainen op vermogen. En de eerste paar ritten natuurlijk kijken wat je maximale vermogen is, dat doet iedereen. Even volle bak tegen die brug aan sprinten en zien waar het schip strandt…1100? 1300? 1600watt? Of nog meer? Je raadt het al, dat koppelen ging ook al zonder problemen op zowel Garmin, Wahoo als Lezyne. De pedalen geven de kracht die jij zet door via een ANT+ signaal. Dat gaat via het linkerpedaal, die ook de data van de rechterkant doorstuurt. Heb je een fietscomputer die alleen Bluetooth ondersteunt? Dat werkt ook. Op je fietscomputer zie je vervolgens hoeveel watt je trapt en bij welke cadans. Ook kun je de verhouding tussen je linker- en rechterbeen zien, en daarnaast nog veel meer….daarover verderop meer.

Nauwkeurig

Favero claimt een nauwkeurigheid van 1%. Of ze dat halen kan ik niet zo precies bepalen. Ik heb ze vergeleken met de waardes van een Stages vermogensmeter die op de crank zit en met de waarde die een Elite indoortrainer geeft. Die waardes komen behoorlijk overeen en, belangrijker, vertonen geen grote schommelingen. Of 200 watt precies 200 watt is, maakt eigenlijk ook niet zo heel veel uit bij het trainen. Als je maar altijd met dezelfde pedalen traint en daar ook je trainingsprogramma op hebt afgestemd. Zolang de waardes maar niet te veel fluctueren is het prima. En daar kun je zeker van op aan bij deze modellen. Ze kunnen tot 2000 watt meten, ook dat heb ik helaas niet kunnen testen….daarvoor moet ik nog even doortrainen.

TIP: Aangezien de meeste mensen nauwelijks krachtsverschil tussen links en rechts hebben, kun je veel geld besparen door maar 1 pedaal te laten meten. De waarde gaat dan x2 zodat je toch behoorlijk nauwkeurig weet hoe goed (of slecht) je bezig bent. Favero heeft hiervoor een set met 2 pedalen waarvan alleen de linker een sensor bevat. Scheelt je 250 euro (445 tov 695).

Accuduur

De volgende lofzang gaat over de accu’s en de lader. Je krijgt er twee lange kabels bij, die je zelfs met een powerbank kunt gebruiken. Handig als je op vakantie gaat of geen stopcontact hebt in je schuur. Die kabels hebben aan de ene kant dus een usb-aansluiting en aan de pedaalkant een magnetisch contactpunt. Die schuif je over de pedalen heen, ze klikken vanzelf op de goede plek en in een paar uurtjes (6) zitten de interne accu’s weer vol. Geen gedoe met batterijen vervangen of klepjes die na verloop van tijd niet waterdicht blijken te zijn. Heel goed gemaakt dus.

De accu’s gaan lekker lang mee, volgens Favero zo’n 50 uur. Ik ging daar zelfs nog overheen, voordat ze vorige week tijdens een rit echt leeg waren. Zo ver hoef je het normaal niet te laten komen, want je kunt zowel in de app als op je fietscomputer zien dat ze leeg raken. Ik reed ze helemaal leeg omdat ik even wilde weten of ze niet hadden overdreven, nee dus. Als er nog voor zo’n 8 uur sap in zit, krijg je een melding op je fietscomputer.

Over het waarom je met een vermogensmeter zou willen fietsen schreven we al eerder: fiets.nl/trainen-op-wattage-met-vermogensmeter/

Extra info: Waarom pedalen ipv crank?

Als je het wattage dat je levert wilt meten heb je een vermogensmeter nodig. Daarvoor is er veel keuze. Niet alleen in merken, maar ook in types. Je kunt meten op het pedaal, op de spider, op de crank of in het achterwiel.

  • Waarom zijn ‘pedaalmeters’ nou zo fijn? Vooral omdat je die makkelijk kunt wisselen tussen verschillende fietsen. Je schroeft ze zo over op je andere (winter?) fiets of op een nieuwe fiets.
  • Zijn er ook nadelen ten opzichte van andere types? Ja, dit is de meest kwetsbare plek. Als je valt schuren je pedalen meestal ook over de grond. En voor dit soort prijzen wil je geen pedaal moeten vervangen na een val. Overigens geldt voor de pedalen van Favero dat alle ‘kwestbare’ delen in de Pod zitten, tussen pedaal en schroefdraad. Mocht je pedaal beschadigen, dan kun je de body eenvoudig vervangen. Op hun site vind je een shop met alle prijzen van de vervangingsonderdelen.

Schoenplaatjes

Inklikken gaat soepeltjes. Er wordt een setje Assioma plaatjes meegeleverd, die zijn gelijk aan de overbekende Look Keo plaatjes. Overal verkrijgbaar en niet duur. Je kunt de veerspanning instellen, heb ik niet aangezeten. Zo uit de doos vond ik ze prima werken en ik ben er nooit uitgeschoten bij een sprintje….kan aan mijn beentjes liggen. Voor de echte krachtpatsers kunnen de veren in ieder geval strakker. De meegeleverde plaatjes zijn de rode, met 6 graden speling. Je kunt ook voor 0 graden KEO gaan (zwart), die zou je dan los moeten aanschaffen.

Cijfertjes

Favero is zelf erg trots op de ‘stackhoogte’, het verschil tussen bovenkant pedaal en middelpunt as. Die is met 10,5 mm volgens hen de laagste van alle powerpedalen op de markt. De pedalen voegen 54mm toe aan de q-factor. Er zitten 8 rekstrookjes rondom de as, die zorgen dat er gedurende de hele cyclus gemeten kan worden. Daardoor moet de 1% nauwkeurigheid gehaald worden. Doordat er ook nog een gyroscoop ingebouwd zit kan er allerlei mooie informatie over je traptechniek gemaakt worden. Of je mooi ronddraait (pedal smoothness), hoe de kracht verdeelt (torque effectiveness) wordt enz. Fraai allemaal, maar daarop trainen is eigenlijk niet heel zinvol. Je traptechniek verbeteren kost ontzettend veel trainingstijd, die je waarschijnlijk beter aan ander soort training kunt besteden (krachttraining, core stability training). Waar het wel heel handig voor kan zijn is bij een bikefitting. Door een andere houding op de fiets aan te nemen kun je direct zien of je efficiënter gaat trappen. Een goede bikefitter kan veel met die informatie.

Voor jezelf is het wel heel erg leuk om te kijken naar al die data. In Strava en andere trainingssoftware kun je je ritten uitgebreid analyseren. In onderstaande afbeelding kun je zien op welk punt in de rotatie ik begin met kracht zetten en waar ik daar weer mee stop. Ook kun je zien in welke traphoek ik de meeste kracht zet (Peak Power). Dat kan ook live, als je een fietscomputer gebruikt die dit ondersteunt. Op de Garmin vind je deze informatie op het scherm met de Fiets Dynamica (Cycling Dynamics) datavelden. Alleen de PMO (pedaal midden offset) functionaliteit wordt niet ondersteund. Het plaatje komt van de Garmin Connect site waar mijn ritten worden bewaard.

Ben je hier erg in geïnteresseerd, dan heeft Favero mooie informatie op hun site om verder te lezen:cycling.favero.com/blog/tech-tests/data-measured-favero-assioma

Conclusie

Wat kan ik er verder over zeggen? Nou weinig, ik zei al….saai testje. Ze wegen zo’n 150 gram per stuk, dus voor het gewicht hoef je het niet te laten. Ze zitten kwalitatief prima in elkaar. Ik heb ze nog niet lang genoeg in gebruik om iets over de lagers te kunnen zeggen. Wat ik wel weet is dat het onderhoud daaraan prima zelf te doen is. Het maximum rijdersgewicht is 120 kilo. Voor €695 koop je de Duo set. Dan meet je dus aan twee kanten. De Uno uitvoering kost 445 euro. Als je 700 euro te besteden hebt én graag een powermeter wilt……. dan is dit op het moment je beste keuze.