Doorontwikkeld
De X is net wat minder licht dan de SLX – die weegt minder dan 900 gram; de X rond de kilo. Stifness to weight, dat was het uitgangspunt bij het ontwerp van de Helium. Het oorspronkelijke model dateert uit 2009 – toen had het frame nog een Integrated Seat Post (ISP). Het nieuwe frame is uiteraard carbon (30T-24T HM UD Carbon), de voorvork een volledig carbon model met twee maten lagers en geen schroefdraad in het bracket. De X is vooral slank gebouwd met een ronde bovenbuis, 27,2 millimeter zadelpen en nauw aansluitende aero voorvork.
➊ Remkabel loopt schuin door de bovenbuis.
De Helium is strak genoeg en biedt daarnaast plaats voor extra comfort. Daar zorgen de slanke achtervorken, de uitstekende zadelpen en de 25 millimeter banden voor (er kunnen geen 28 millimeter bandjes in). Onze testfiets was nog afgemonteerd met Ultegra 6800- en met 4ZA-delen inclusief een custom carbon wielset. De weegschaal stopte bij 7,5 kilo. De meetresultaten stemden tevreden. Het klassiek ogend frame is zeer netjes afgewerkt en zit goed in de lak. Logisch, Ridley spuit haar frames in eigen huis.

➋ Trots op de Vlaamse Leeuw.
Onopvallend goed

➌ DT Swiss snelspanner.

A 4ZA- of Forza-zadel
B Derailleurkabels door onderbuis
C Ridley ook op onderkant onderbuis

