Klassiek en modern
De Aria heeft een bijna platte onder-buis met opvallende inkepingen, een staande aero buis met eigen aero zadelpen en interne wedge. De staande achtervork loopt tot halverwege de staande buis. De liggende achtervork is plat en lijkt bij de achterpatten wat doorgebogen. De fiets heeft een pressfit bracket en interne kabeldoorvoer: die van de derailleurs gaan vlak na de sculptuur balhoofdbuis de onderbuis in. De achterremkabel loopt van rechts vóór naar links achter. Netjes. De voorvork is uiteraard een volledig carbon model en sluit zeer nauw aan op de balhoofdbuis. Onder is daar een 1¼ inch lager te vinden, boven 1⅛ inch. De voorvork heeft een vorkkroon die in het frame ‘valt’. Daardoor sluit die helemaal aan; houd je de vork recht dan loopt het zwart van de vork naadloos over in het zwart van de balhoofdbuis. Lekker klassiek: de ‘geplakte’ decal op de balhoofdbuis. Een frame weegt 1150 gram in een maat 55, de voorvork 360. Deze testfiets in een volwassen maat weegt 8,20 kilogram.
De nieuwe Centaur
Bianchi is gevestigd in Treviglio en Campagnolo huist in Vicenza. Dat is zo’n 170 kilometer van elkaar en inclusief files (die staan er eigenlijk wel elke dag) binnen twee uurtjes te doen. Campagnolo brengt de nieuwe Centaur-groep. Vroeger 10-speed, nu 11-speed. Omdat Bianchi al een lange geschiedenis heeft samen met Campagnolo was de Aria een mooie gelegenheid om de twee te koppelen.
Wat is Centaur? Kenmerken: 11-speed, 100 procent aluminium, langeslag achterderailleur, twee kleurstellingen. Het crankstel is er in 52/36 en 50/34 en heeft een (gedeelde) Ultra-Torque as. Het crankstel heeft een 4-armig design, het binnen- en buitenblad hebben eigen bevestigingspunten. De Ergopowershifters zijn deels aluminium, deels kunststof, hebben nieuwe hoods en schakelen driemaal in één zwaai op en één voor één af. De voorderailleur heeft een stalen kooi en een lange arm – daardoor gaat het opschakelen makkelijker dan met de oude voorderailleur. De achterderailleur met twee verschillende derailleurwieltjes is een langeslag model en ontworpen voor 11-29, 11-32 en 12-32. Een 11-21 kan die niet accuraat schakelen – maar daar is-ie ook niet voor bedoeld. Er is een nieuwe 11-speed ketting, nog wel met de specifieke Campagnolo-sluiting. De remmen zijn dual pivot, met nieuwe remblokken. Geschikt voor 28 millimeter banden. Een 11-speed Centaur-groep weegt krap 2300 gram.
Knap aansluitende voorvork.
De eerste: wat hoor je? De fiets maakt geluid. Het is nu eenmaal een aero racer. Ook Centaur maakt wat meer geluid; je hóórt echt dat je schakelt. Het is geen Shimano… De wielen bleken mooi te lopen en alleen bij heel lompe acties kwamen de blokken tegen de velg. Het is geen fauteuil, maar de 25 millimeter banden dempen lekker.

Eenvoudig, maar effectief: de Centaurremmen.

11-speed langeslag achterderailleur.

B Speciale Di2-ingang
C Campagnolo Ergopowers

