Lang geleden testte Léon al eens een Cannondale Synapse. Destijds was hij niet héél enthousiast over de endurancefiets. Gelukkig wordt hij vrolijker van deze nieuwe uitvoering, die amper lijkt op zijn voorganger en is uitgerust met allerlei slimme snufjes.
Inmiddels test ik al meer dan tien jaar fietsen voor dit magazine. In de tussentijd heb ik de meest uiteenlopende exemplaren voorbij zien komen, van ultieme highend racers tot degelijke instapmodellen. Een van de eerste fietsen die ik testte, was de Cannondale Synapse. Dat was niet zo’n succes. Om eerlijk te zijn, stond de comfortfiets destijds nogal ver af van mijn eigen (race)voorkeur, ik had daardoor moeite met de geometrie. Ook beviel de 2,5 centimeter aan spacers met geïntegreerde lampjes mij niet zo. Het voelde alsof ik op een chopper reed… Het triple voorblad hielp ook al niet echt.
Maar: dit is inmiddels alweer een hele tijd geleden. Ik ben benieuwd of de nieuwste Synapse mij meer kan bekoren. De foto’s zagen er in elk geval goed uit, dus toen ik werd gevraagd om de Synapse LAB71 SmartSense te testen, was mijn reactie: laat maar komen!
Simpel en strak
De zitbuis is wat mij betreft het opvallendste deel van het frame. Hij is plat en gebogen aan de onderkant, iets wat voor extra comfort moet zorgen. Hoewel de Synapse toch echt een endurancemodel is, oogt hij meer als een racer dan als een comfortfiets. Ik denk dat dit vooral komt door de hoge wielen en de aerovormen van het frame, bijvoorbeeld bij het balhoofd en de D-vormige zadelpen. Het geeft de Synapse een volwassen uitstraling, je ziet goed dat er wat vormen ‘geleend’ zijn bij de SuperSix.
Ook de details dragen bij aan de goede uitstraling. Zo vallen de assen van de wielen práchtig in het frame en kun je bij de voorvork aan de rechterkant de as zelfs helemaal niet zien. De paintjob is ook al fraai. Ja, ik vind dit echt een mooi fietsje om te zien. De lijnen zijn simpel en strak, ik houd daar wel van.

De fiets heeft meer te bieden dan je in eerste instantie denkt. Zo heeft hij een opbergvak in de schuine buis. Daar zit niet alleen de batterij van de SmartSense in (waarover later meer), maar er is ook ruimte voor een reserveband, pomp en andere accessoires. Er wordt ook een tasje meegeleverd, waar je deze spullen in kunt doen. Het vak is makkelijk te bereiken via een klepje onder de bidonhouder. Er zijn ook montagepunten om tassen of spatborden te bevestigen.
Minder dan een kilo
In deze nieuwe Synapse kun je ook flinke brede banden plaatsen: achter kun je tot 42 millimeter breed gaan, voor tot 48 millimeter. Hierdoor kun je hem ook als gravelbike gebruiken, met een stel extra wielen en/of andere bandjes kun je zo de onverharde paden op. Op mijn testexemplaar zitten trouwens 32 millimeter brede Vittoria Corsa Pro’s. Dat betekent dat er veel ruimte over is, toch oogt het niet verkeerd. Knap gedaan wat mij betreft.
Goed om te weten: mijn testfiets is een zogeheten LAB71-uitvoering. Deze aanduiding gebruikt Cannondale voor high-end uitvoeringen van verschillende modellen. Het frame van deze Synapse is 150 gram lichter dan dat van ‘gewone’ Synapse-fietsen. Het weegt minder dan 1000 gram… Dat je te maken hebt met de luxe uitvoering van dit model staat trouwens bescheiden op het frame vermeld – maar precies duidelijk genoeg om ermee te pronken als je dat zou willen.

De afmontage is ook dik in orde. De SRAM Red XPLR-groepset heeft één voorblad en dertien kransjes achter. De derailleur is aan het frame gemonteerd met het UDHsysteem van SRAM, dat we steeds vaker terugzien. Hij is alleen wel groot, die derailleur. Ik moet daar zelf nog wat aan wennen. De remmen, natuurlijk ook van SRAM, zijn voorzien van 160-millimeterschijven en bieden genoeg remkracht. De trapas is de CeramicSpeed BSA – mooi, daaraan zie je dat er op de details gelet is. Het stuur en de zadelpen zijn van Cannondale zelf, ook deze zien er heel goed uit. De Reserve-wielen met een 49 millimeter hoge velg achter en eentje van 42 millimeter voor, zijn niet alleen fraai en snel, maar ook prima te gebruiken met iets meer wind. Het zadel tot slot is van Fizik.
Slim en veilig
Hoewel, ‘tot slot’: er is meer. Deze fiets is zoals gezegd uitgerust met SmartSense. Dat is een geïntegreerd systeem met lampjes, een radar die waarschuwt voor achteropkomend verkeer, en een centrale batterij die ook de elektronische derailleur van stroom voorziet. Lampjes op de racefiets, dat is natuurlijk goed voor de veiligheid. Je valt gewoon beter op. De voorlamp zit in dit geval onder je fietscomputer, de kabels lopen mooi door het frame.
Het kleine lampje van LightSkin levert 800 lumen. Dat is ongeveer even helder als een oude gloeilamp van 60 watt. Genoeg licht dus. Achterop de fiets vind je de Garmin Varia, een lamp en radar in één. Als er verkeer van achteren komt, word je via je fietscomputer gewaarschuwd (en ja, dat werkt ook op andere merken fietscomputers). Een mooi systeem.

Ook vanaf deze Varia loopt een kabeltje naar de centrale batterij in de schuine buis. Maar wat nu als die batterij leeg is? Kan ik dan niet meer schakelen? Om dit te voorkomen, schakelt de batterij als hij bijna leeg is over naar de spaarstand. In dat geval wordt alleen je derailleur van stroom voorzien, je lampjes werken dan niet meer. Dit zou meestal oké zijn, maar in het donker zou ik liever mijn licht hebben dan mijn schakelsysteem. In de spaarstand zou de batterij trouwens ongeveer de capaciteit van een SRAM-batterij hebben. Dat zou dus voldoende moeten zijn om nog een tijdje door blijven schakelen.
Opladen kan op verschillende manieren. Ten eerste kun je het vakje op de schuine buis openen, waarna je de batterij makkelijk kunt verwijderen en thuis kunt opladen. Maar je kunt hem ook gewoon in je fiets laten zitten, en opladen zonder het vak te openen. Een klein lampje bij het laadpunt geeft ook aan hoe vol je batterij nog is. Trouwens, de batterij zit met een rail vast in frame, dit voelt erg goed aan. Verder is er ook een app van Cannondale. Daarmee kun je onder meer de lampjes instellen. Maar de fiets is ook uitgerust met een wielsensor die je ritten opslaat. Ook deze kun je via de app uitlezen.
Ik voel me thuis
Zo, dat was een hoop gepraat over een fiets, zonder erop gereden te hebben. Hoog tijd voor een beetje actie! Op mijn eerste kilometers maakt de Synapse meteen een positieve indruk. Daarbij doet hij raceachtiger aan dan ik had verwacht. Anders gezegd: het gevoel dat ik meer dan tien jaar geleden had op de voorloper van deze fiets, is niet te vergelijken met het gevoel dat ik nu heb. Deze opvolger voelt gewoon snel, maar ook weer niet nerveus – eerder relaxed.
Dat is verklaarbaar, zo heeft hij een langere wielbasis dan een échte racer en ook het balhoofd is wat hoger dan bij echt snelle modellen. Maar toch: als ik de spacers verwijder en de stuurpen zo laag mogelijk zet, kom ik volgens mij heel dicht in de buurt van mijn racepositie.

Ik rijd een rondje door Limburg. Klimmetje op, klimmetje af. Wanneer ik aanzet, reageert de Synapse LAB71 SmartSense verrassend goed. De fiets voelt niet extreem strak, noch extreem soft. Hij balanceert prachtig tussen genoeg stijfheid en genoeg comfort. Ik duik een bocht in, ook dit gaat soepeltjes. Het stuur ligt ook al lekker in de handen. Ja, ik voel me thuis op deze fiets, ben enthousiast over de nieuwe Synapse.
Batterij leeg?
Als ik de volgende dag wil vertrekken voor een tweede testrondje, werken mijn lampjes en derailleur niet meer. Is mijn batterij nu al leeg? Ik haal hem eruit en stop hem er opnieuw in, om te zien wat er gebeurt. Mijn derailleur werkt nu ineens wel, maar mijn lampjes nog steeds nier. Ik besluit gewoon te vertrekken, en kan mijn rit gemakkelijk afmaken met genoeg batterij om te schakelen. Weer thuis pak ik de app erbij. Wat blijkt: ik heb de hele vorige rit met volle lichtsterkte gereden. Dit kun je ongeveer twaalf uur doen, dan is de batterij toch echt (bijna) leeg.
Daarom besluit ik de lampjes wat minder fel te laten schijnen, en op de knipperstand te zetten. In deze modus zou de batterij makkelijk meer dan 24 uur mee moeten gaan. Niettemin concludeer ik na verloop van tijd dat ik de batterij toch best vaak moet opladen. Voor mijn gevoel vaker dan bij een SRAM-batterij. Toch is het een prachtig systeem, dat zeker de veiligheid ten goede komt.


Wat ik persoonlijk minder goed snap, is waarom je een paar duizend euro extra zou betalen voor een frame dat ongeveer 150 gram lichter is, om vervolgens een batterij van meer dan 300 gram in je frame te stoppen. Ik zou dan ook voor een zo licht mogelijk systeem kiezen (dan maar vaker opladen) of niet voor een LAB71 gaan en de 150 gram op de koop toe nemen. Natuurlijk is zoiets persoonlijk, en zijn er ook tegenargumenten. En Cannondales LAB71-uitvoeringen beginnen ook een bepaalde status te krijgen, dat kan voor sommigen ook wat waard zijn.
De keuze voor een enkel voorblad vind ik zelf ook apart. Ja, het levert aerovoordeel op en is minder kwetsbaar dan een ‘dubbel’ met voorderailleur, maar ik moest geregeld zoeken naar de juiste cadans. Je hebt toch minder opties tijdens het schakelen. Op een gegeven moment reed ik rond met 95 omwentelingen per minuut, wat voor een relaxed tempo wat aan de hoge kant is voor mij. Maar toen ik een tandje lichter schakelde, zat ik op 82, wat dan weer wat te laag is. Dit merk je vooral op het vlakke, en wat minder op de klimmetjes.
Zelf kiezen
Kortom, ik zou in sommige gevallen andere keuzes hebben gemaakt. En ik vraag mij af of ik voor mijzelf de LAB71-versie zou kiezen. Dat gezegd hebbende: het is een fantastische fiets om op te rijden. ‘Mijn’ LAB71-testuitvoering kost 15.799 euro, inclusief deze prachtige afmontage en het SmartSense-systeem. Een stevige prijs, maar wel voor een topfiets. Trouwens, de fiets zoals ik hem getest heb, weegt 8,4 kilo inclusief bidonhouders en pedalen. Dat is niet heel licht, helemaal niet voor een LAB71 van bijna 16.000 euro. Voor de volledigheid moet ik daar wel bij vermelden dat de fiets ondanks dit gewicht wel lichtvoetig aanvoelt.

Dat de nieuwe Cannondale Synapse een prachtige fiets is, dat is voor mij wel duidelijk. Het is een model dat geschikt is voor de fanatieke comfortfietsers. Je kunt er lekker lange ritten mee maken, maar hij is ook geschikt om mee te gravelen. En welke uitvoering het beste bij jou past? Tsja, dat moet je toch echt zelf bepalen. En is dat met of zonder SmartSense? De LAB71-variant wordt enkel mét geleverd, maar er zijn (en komen) nog meer uitvoeringen aan zonder. Welke Synapse je ook kiest, ik weet zeker dat je er veel mooie kilometers op kunt maken.
Specificaties Cannondale Synapse Lab71 SmartSense
Prijs: € 15.799,-
Frame en voorvork: carbon / carbon
Gewicht: 8,4 kg (incl. bidonhouders en pedalen)
Groep: SRAM Red XPLR AXS, 13-speed, 44, 10-46, met powermeter
Wielen: Reserve 42|49 Turbulent Aero, carbon
Banden: Vittoria Corsa Pro Control, 32 mm
Zadel en -pen: Fizik Vento Argo 00, Cannondale C1 Aero 27, carbon
Stuur en -pen: Cannondale SystemBar R-One, geïntegreerd
Maten: 51, 54, 56, 58, 61
Lees meer over de Synapse op de site van Cannondale.


