20 juli 2021 | Menno Grootjans

Aero & licht: de nieuwe BH Aerolight

De ‘kwestie’ tegenwoordig bij racefietsen is: aerodynamica èn een laag gewicht. Kun je het allemaal hebben? Volgens het Spaanse BH wel. De nieuwe Aerolight is daarvan het resultaat, zeggen ze.

Air Bow

Zichtbaar een aeroracer. De lijnen van het frame en zijn buizen bieden de gebruikelijke Kamm Tail-vorm, die in het verleden al zijn gebruikt door BH en die toegepast zijn op elk mogelijke plek van de fiets. Het doel was om elke buis een druppelvormige sectie te geven met een ‘cut-off’ op het einde. Dit is de beste oplossing om optimale aerodynamische efficiëntie te bereiken. Daarnaast is er Air Bow: een nogal in het oog springende vorm van de BH Aerolight voorvork, doorgetrokken naar de achtervork. De grootte van de binnenruimte tussen de wiel en de vork werd gemaximaliseerd met als doel, lucht tussen deze twee gebieden te laten stromen. Dankzij de extra ruimte wordt de luchtweerstand verminderd en er wordt minder turbulentie gegenereerd. De resultaten hiervan op de weg? De nieuwe BH Aerolight heeft volgens opgave een luchtweerstand dat 15.9% lager ligt (de kracht van de fiets wanneer het zich door het lucht verplaatst). Dit resulteert in een besparing van 5W op hoge snelheden. Daarnaast helpt het Air Bow gebogen design om vibraties te vermijden die door het asfalt worden veroorzaakt. Dit biedt de renner een beter controle en meer comfort tijdens het rijden zonder in te boeten op prestaties.

950 gram

Leuk, dat aero maar het gewicht he… De carbon lay-up werd volledig geoptimaliseerd en de dikte van elk punt werd bestudeerd om de best mogelijke stijfheid-gewicht ratio te bereiken. Hierbij is er gebruik gemaakt van het HCIM-productieproces (Hollow Core Internal Moulding). Minder materiaal betekent lager gewicht, maar in dit geval geen verminderde prestaties. Het resultaat hiervan is een frame met aero lijnen dat slechts 950 gram weegt.

Volledige integratie

Het nieuwe balhoofd en het stuur is volledig geïntegreerd en vormt dus een geheel met de balhoofdbuis. Dit wordt gecombineerd met een volledig geïntegreerde bedrading om zowel de aerodynamica als haar looks te verbeteren. Dit zie je ook in de zadelpen en het klemsysteem. De nieuwe Aerolight collectie bevat 4 modellen met SRAM en Shimano met een van afprijs van € 5299.-. De 6.0 heeft Rival eTap, de 6.5 Ultegra Di2, de 7.0 Dura-Ace Di2 en de 7.5 Red eTap. Het lijkt erop dat de Aerolight alleen compatibel is met elektronische groepsets. Waarschijnlijk zal de fiets rond de 7 kilo wegen.  O ja: de Aerolight is de opvolger van de G8 Disc. Er zullen vijf maten zijn. Goed kijken: de fiets zal tijden de OS te zien zijn!

Uitsmijter

Voor de Aerolight hebben we een speciaal bidon met bidonhouder ontwikkeld die goed aansluit bij de vorm van de Aerolight en de luchtstroom van de fiets niet verstoort. Naast dit bidonsysteem is nog een Aerolight Toolbox voorzien. Bovendien is er met het oog op de veiligheid op de weg een positieachterlicht in de zadelpen geïntegreerd. Binnenkort meer over de snelle BH en als het goed is komt er een testfiets.

 https://aerolight.bhbikes.com/

Gerelateerd

Menno Grootjans

Nestor in het illustere gezelschap dat zich Fiets-redactie noemt. Werkt al sinds mensenheugenis voor Fiets, toen nog als MTB-redacteur….met baard! Import-Brabander met grote voorliefde voor “de cross”. Laat zich niet snel uit het veld slaan, maakt zijn testen zelfs met gescheurde achillespezen af…en altijd op tijd. Menno is het hele jaar in vorm, zowel op de weg als op het toetsenbord, en zorgt ervoor dat je in ieder nummer van Fiets weer de nieuwste racers te zien krijgt. “Hallo, met Menno”, is al genoeg om via de telefoon de nieuwste Dogma’s los te krijgen. We verdenken hem van het stiekem hebben van een 2e huis op Mallorca waar hij onder het mom van “een persintroductie” met grote regelmaat heen gaat om lekker te fietsen.

Strava: http://www.strava.com/athletes/2985578

Meer artikelen van Menno Grootjans

Geef een reactie

Inloggen