Zelfs voor de meest fanatieke kenners zal dit merk een nobele onbekende zijn. Maakt dat deze fiets ook automatisch onbemind? Het kleine CBT Italia ontwerpt en ontwik­kelt zijn fietsen in Cuneo, aan de voet van de Alpen in het Frans­Italiaanse grens­gebied.

Giovanni Tardivo zette zijn eigen fietsfabriekje Construction Bicycles Tar­ divo al in 1950 op. Momenteel heeft CBT Italia een aantal losse framesets, elektri­sche racers en complete racefietsen in het assortiment. Met de Necer99 kregen we een betaalbare instapper mee, voor­zien van een mechanische Shimano 105­ groepset. Opvallend voor een fiets uit deze prijsklasse: frame, stuurpen en stuur zijn mooi op elkaar afgestemd, en kabels zijn er niet te zien. Dit oogt allemaal strak afgewerkt.

Strak afgewerkte instapper die makkelijk te upgraden is

Gaan we met de Necer99 de weg op, dan voel je gelijk dat je niet met het lichtste materiaal on­derweg bent. Dit zit hem met name in de gemonteerde wielen. Met een wat lichtere wielset zou je de Necer99 dus behoorlijk eenvoudig kunnen upgraden. De fiets stuurt heel degelijk, de voorbouw voelt strak aan en vertoont geen extre­ miteiten. Het rijgedrag is vrij gemiddeld, zowel qua comfort als stijfheid. De afwer­king blijft wat achter bij de verwachtingen. De glimmend gelakte carbonstructuur van de stuurpen en ook het stuur ogen wat gedateerd. Het detailniveau ligt bij de meeste andere merken momenteel hoger. Daarbij is de lak erg kwetsbaar: een balhoofdlager vervangen kan al voor de nodige schilfers zorgen.

Overall gezien haal je met de Necer99 een prima racer in huis, met een merknaam erop die mensen vast nieuwsgierig zal maken. Maar die echte Italiaanse flair missen we een beetje.

CBT Italia Necer99

CBT Italia Necer99
Prima torsiestijfheid.

CBT Italia Necer99
Geen kabel te zien: heel netjes.

CBT Italia Necer99
De wielen zijn een upgrade waard.