Campagnolo introduceert vandaag de nieuwste versies van de Bora Ultra WTO wielserie. Hoewel, vandaag…je hebt ze al veelvuldig kunnen zien als je de profs een beetje volgt. De wielen komen beschikbaar in 33, 45 en 60 millimeter hoogte en worden alleen nog meer gemaakt voor schijfremmen.

Zo’n beetje alles aan de wielen is vernieuwd en verbeterd. De spaaknippels zitten verborgen in de velg, maar zijn wel makkelijk te bereiken voor nastellen. De naaf is opnieuw ontworpen en de velgen zijn van ultra-light carbon gemaakt. Het levert mooie specs en, belangrijker, heerlijk rijdende wielen. WTO staat voor Wind Tunnel Optimized, dus je snapt de de wielen vooral op snelheid gebouwd zijn. Maar zoals het hoort bij Italianen, hebben ze hun uiterste best gedaan de praktische zaken te combineren met een schitterend uiterlijk. En dat is gelukt. Het logo heeft een soort koperkleurige gloed, wat ze een hele luxe uitstraling geeft.

Het carbon lijkt diepte te hebben, erg fraai. Smaken verschillen, maar dit zal toch iedereen prachtig vinden? Campagnolo maakt al Bora wielsets sinds 1994. Altijd high-performance wielen die bekend staan om hun betrouwbaarheid. Alle componenten zijn door de Italianen in eigen huis ontworpen, tot de spaken aan toe. We lopen ze even langs.

Aero Mo-Mag

Daar zit geen woord Italiaans bij. Aero Mo-Mag is de naam voor de interne nippels. Verborgen in de velg, voor een beter aerodynamica. Campa boort niet achteraf de  spaakgaten in de velg, ze hebben een methode ontwikkeld om de spaakgaten en het gat voor het ventiel alvast te creëren tijdens het plaatsen van de carbonmatjes. Dit maakt de velgen sterker en zorgt dat de elliptisch gevormde spaken preciezer geplaatst kunnen worden. Tweede voordeel is dat het velgbed geen gaten heeft. Je kunt dus tubeless rijden zonder tape te hoeven gebruiken. Mocht je de spaken willen bijstellen, dan kan dat met een meegeleverde tool, de band kun je gewoon laten zitten. Tussen velg en spaak zitten dan ook nog een met glasfiber versterkt kunststof ringetje dat de kans op corrosie verminderd. De velgen zijn gemaakt voor 25 millimeter banden. Breder of smaller kan natuurlijk, maar 25mm is optimaal.

De Hulc

Heel sterk, maar met een C in plaats van een K. Het gebruik van Handmade Ultra Light Carbon, H.U.L.C. in Campa termen, is er de oorzaak van dat de nieuwe wielen zowel stijver als lichter zijn dan hun voorgangers. Een setje 45mm wielen komt op 1425 gram. De wielen zijn niet afgelakt, al lijkt dat wel zo. Geen lak = minder gewicht. Campagnolo noemt de afwerking C-Lux. Het is spiegeltje glad en is mede verantwoordelijk voor de prachtige looks. Ze gebruiken het gladde spul, voor het eerst, ook op het velgbed. Dat maakt dat luchtdicht krijgen van een tubeless setup nog makkelijker is geworden én dat de randen minder snel beschadigen.

Spaken en naven

Campagnolo wielen herken je van grote afstand door het G3 spaakpatroon. De nieuwe Bora zijn ook volgens dit systeem gespaakt, asymetrisch. Het zorgt volgens hun metingen voor een betere krachtsoverbrenging, voorkomt torsie en stresskrachten tijdens hard remmen en sprinten. Daarnaast ziet het er ook gewoon lekker uit, ook wat waard. Velg en naaf moeten daar uiteraard op aangepast zijn, precies wat ze hebben gedaan.

De vernieuwde naven hebben standaard ceramische lagers aan boord. De naven zijn wat aangepast qua vorm, om ze meer aerodynamisch te maken. Campagnolo beweert dan hun CULT lagers 5,5x minder wrijving opleveren dan standaard stalen lagers. Daarnaast slijten ze veel minder snel. Een leuke test was dat ze de wielen een snelheid van 78 km/u hebben gegeven en toen laten uitrollen. In een lab natuurlijk. Het duurde 2 uur en 45 minuten voor het wiel tot stilstand kwam. ‘Simpele’ gesealde lagers draaiden slechts 30 minuutjes door!

De naven komen met een N3W body, die vorig jaar al werd geïntroduceerd. Geschikt voor 11, 12 en 13 speed cassettes. Rijd je met Shimano of SRAM XDR dan kun je uiteraard ook voor een wielset kiezen met een geschikte body voor dat systeem.

Test by the best

De wielen hebben een maximaal belastbaar gewicht van 120 kilo, renner en fiets bij elkaar opgeteld uiteraard. Daar komen de profs bij lange na niet bij in de buurt, maar toch hebben zij ze afgelopen maanden al flink getest. De renners van UAE Team Emirates, Lotto-Soudal en Ag2R-Citroen Team reden al met de nieuwe wielsets. Caleb Ewan won er de 7e etappe in de UAE Tour mee, dus onze sprintkracht zullen ze ook probleemloos overleven. Tadej Pogačar pakte er het algemeen klassement mee tijdens de eerste WorldTour race van dit seizoen en Greg Van Avermaet reed er de voorjaarsklassiekers op.

We konden zelf al even met de 45 millimeter versie fietsen. Jammer dat we ze terug moeten sturen. Dit is de mooiste hoogte voor allround gebruik. Niet echt last van zijwind gevoeligheid, ze lopen inderdaad als een zonnetje en hebben een hele prettige ratel. Niet te hard en niet te zacht. De afwerking is in het echt net zo mooi als op de foto’s. Het ventielgat heeft bijvoorbeeld een mooie vlakke afwerking, zodat je tubeless ventiel er perfect op aansluit. De C-Lux afwerking is prachtig, alsof je door het carbon heenkijkt. De naven zijn inderdaad wat afgevallen en de spaken zitten kaarsrecht in de gaten. Nergens het idee dat er iets niet helemaal klopt. Dat mag natuurlijk ook wel in deze prijsklasse, maar toch kom je dat ook wel eens anders tegen.

Prijzen en specificaties

De nieuwe Bora Ultra WTO wielen zijn per direct te koop voor €3150 voor een set met de Campa body. Shimano kost 3155 euro en SRAM komt op 3160 euro. Bepaald geen koopje, maar dan heb je ook wel het beste dat Campagnolo te bieden heeft op wielgebied.

  • Gewicht: 1385g (33mm), 1425g (45mm), 1530g (60mm)
  • Velg: H.U.L.C UD high-strength carbon fibre, C-LUX finish
  • Velghoogte: 33mm / 45mm / 60mm
  • Velgbreedte intern: 21mm (33) – 19mm (45-60)
  • Velgbreedte buiten: 27,4mm (33) – 26,1mm (45-60)

Naven:

  • Voornaaf: Carbon body met geïntegreerde radiale flens, 12x100mm
  • Achternaaf: Aluminium body, 36 tands vrijloop, 12x142mm
  • Steekassen: Aluminium
  • Lagers: CULT™ ceramic, cup en cone

Spaken en nippels

  • Spaken: 24 stuks, elliptical, straight-pull, double-butted, 1.5mm
  • Nippels: Aluminium Aero Mo-Mag™, self-locking, internal

De wielen komen compleet met een onderhoudstool voor de nippels, tubeless ventielen, lockringen, wieltassen, bandenlichters en een tasje om de accessoires in te bewaren.