Trek Bicycles wordt in 1976 in Waterloo opgericht. In eerste instantie maakt Trek vooral handgemaakte stalen touring frames, maar begin jaren 80 produceert men ook stalen raceframes. In 1987 is de 2300 de eerste racer met deels composiet buizen. In 1992 introduceert Trek de OCLV (Optimum Compaction Low Void) carbon technologie. Een compleet carbon frame, verlijmd, bestaande uit losse ‘buizen’ en verbindingsstukken. In 1999 wint Lance Armstrong de Tour de France op een OCLV 5500. Kijk, daar hebben we hem. Lance.

Armstrong is een van de eerste topcoureurs die op een standaard frame koerst. Op een 5500. Het verschil tussen een 5500 en 5200 zit in de afmontage. Een 5500 – ook de 5900 – heeft Dura-Ace. In 2004 wint Lance voor de zesde keer (?!) de Tour, dit keer op een pre-productie model en meer aero Madone 5.9 SL. De naam Madone wordt in 2005 aan de OCLV toegevoegd en refereert aan de trainingscol van Armstrong, de Col de la Madone, in de buurt van Nice. In 2007 verschijnt de ‘all new Madone’. Armstrong heeft deze fiets in 2009 en 2010 nog gebruikt bij Astana en RadioShack.

Trek OCLV 5200

De eerste keer dat we een OCLV testen in Fiets is in 2000; die staat dan tegenover een andere Amerikaan, de Specialized Allez M4. Een OCLV-frame weegt dan afhankelijk van de maat tussen de 1.200 en 1.350 gram. De voorvork van de 5200 is er een met aluminium balhoofdbuis en 11⁄8 inch lagers. Rond de 600 gram. En een opvallend Cane Creek-balhoofdstel. Later komt er een volledig carbon vork, wat zo’n 150 gram scheelt.

Deze OCLV 5200 in US Postal-kleuren is een standaard 2003-model. Compleet met Shimano Ultegra 9-speed met Octalink-trapas – een trapas met inkepingen waar je zowel links als rechts de cranks opschuift en vastdraait. De duurdere Dura-Ace Octalink-assen zijn verstelbaar, deze van Ultegra is een cartridge. 53/39 kettingbladen – compact is er dan nog niet. De fiets is ook leverbaar met triple cranks. 12-25 achter. Al wel Bontrager-delen als stuur, stuurpen, zadelpen, wielen en banden. Nog wel een Italiaans Selle San Marco Era Luxe-model. 8,40 kilo compleet. Deze fiets staat bij het service center van Trek in Wijchen en blijkt na een wasbeurt nog in verrassend goede staat, op wat krassen op de derailleur, crankstel en de vorkpoten na. Ja, de 23 millimeter bandjes zijn op en de velgen zijn aangevallen door verkeerd staande remblokken, maar verder… nog steeds een heel lekkere racer.

Trek OCLV 5200
Lekker klassiek: Elite ‘Trek’ alu bidonhouders.

Trek OCLV 5200
Bracket met schoefdraad en Octalink trapas.

Op de meetbank blijkt een frame 1.300 gram te wegen, de voorvork 600 gram en de torsiestijfheid is 88. Nu noemen we deze cijfers – met name de torsiestijfheid – laag, maar je moet niet vergeten dat zo’n eerste serie OCLV licht was in vergelijking met aluminium frames én nog met een 11⁄8 inch balhoofd was. De eerste series hadden trouwens nog een voorvork met schroefdraad.

In 2003 kostte een Trek OCLV 5200 3.369 euro. Een tweedehands OCLV 5200 doet nu tussen 400 en 600 euro. Van de standaard Ultegra 9-speed onderdelen is nog genoeg te krijgen. Mocht de Octalink-as bezwijken, dan kun je ook een nieuw Hollowgram-crankstel met BSA-lagers monteren. Uiteraard gaat dit ook op voor zaken als wielen, zadel en stuur. 25 milli- meter banden passen zonder problemen. En het frame? De buizen zijn verlijmd. Zolang die aan elkaar zitten is er geen enkel probleem. Een OCLV heeft wel eens last van paint crack op de naden van de verlijming. En na jaren van gebruik kan de lijm uitdrogen en zorgen voor hechtingsproblemen. Mocht je een ongeluk hebben met een OCLV: carbon reparateurs weten dit goed op te lossen.

Trek OCLV 5200
Geel stuurlintje.

Trek OCLV 5200
Wishbone achtervork: helemaal hip toen.

Trek OCLV 5200
Chris King. Luxe!

Trek OCLV 5200
Een van de eerste setjes Bontrager Lite-wielen.

Trek OCLV 5200
De zadelpen met sporen van gebruik. Met een San Marco-zadel.