20 november 2020 | Rob Meeuwessen

Getest: Bontrager Line Pro 30 wielset

Haast onleesbaar staan de letters Bontrager op de velgen afgebeeld. En dat is jammer, want op deze wielset mag het merk best een beetje meer trots zijn. Bontrager introduceerde eerder dit jaar de Line Pro 30 wielset. Een paar wielen gemaakt voor het stevige werk. Maar met carbon velg en behoorlijk mooi gewicht.

Trek, waar Bontrager aan vast hangt stuurde een setje wielen op. Precies op tijd om te monteren en gebruiken op allerlei soorten ondergronden en diverse terreinen. We nemen de wielset, gemonteerd in mijn Specialized Enduro duurtest fiets mee naar Tsjechië. Vier dagen over de ruigste paden in de omgeving van Teplice aan de Poolse grens.

De Line Pro 30 houdt het midden tussen een uit de kluiten gewassen XC-setje of die-hard enduro wielen. De velg met een binnenbreedte van 29 millimeter en ruime buitenmaat van 38 millimeter is gemaakt van OCLV-carbon. Met 27 millimeter is het geheel redelijk hoog. En dat ziet er lekker uit. Bontrager heeft de velg hookles gemaakt en de stootrand is fors.  Bijna 5 millimeter materiaal. Hierdoor is de crashbestendigheid fors. Geschikt voor het betere rauwdouw werk.

Standaard is de velg voorzien van een kunststof strip en binnenventiel. Dit samen maakt een luchtdicht systeem waar de band in vast ‘klikt’. Monteren van de banden gaat hierdoor wel iets lastiger. Eenmaal de band om de velg gefrommeld kun je ze haast met één hand oppompen en luchtdicht maken. Het voordeel van de velgstrip is dat het niet slijt, geen geknoei met tape en ontvetter. Wielsets als dit wil/moet (doorhalen wat van toepassing is) toch tubeless maken.

28 ‘straight pull’ spaken houden de velg en naaf stevig samen tot een geheel. De eigen achternaaf heeft een vrijloopsysteem met zes palletjes. Deze lopen over 108 verschillende tandjes en maken bij het stil houden van de benen een oorverdovend geluid. Heerlijk! Oké, we moeten opbiechten dat met de origineel gebruikte olie het geluid een stuk subtieler was, maar een likje speciaal vet uit een oud vergeeld potje laat de naaf zó lekker ratelen.

Crashen kan

Een complete set wielen kost €1299. Daarvoor krijg je niet de lichtste wielset. Nagewogen noteren we 1770 gram voor een set. Wel krijg je een set wielen die bruikbaar is op alle terreinen. En je krijgt Bontragers crash replacement regeling. Sloop je de set door gebruik op de trails dan is de vervangprijs lieflijk. De achternaaf is te servicen zonder gereedschap en dat is wel zo prettig. We meten de wielen na op stijfheid, en deze scoren bovengemiddeld hoog. Met name het achterwiel is duidelijk gemaakt om de nodige klappen op te vangen. Bontrager is zich ervan bewust dat wielen als deze gebruikt worden om te ‘misbruiken’ en heeft daarom een crashregeling die ervoor zorgt dat je bij schade, ontstaan tijdens het rijden. Of kosteloos danwel voor een fijne prijs weer in het zadel geholpen wordt.

Op pad dan maar. We waren in Tsjechië, en daar ben ik graag. Alles kan, alles mag. De afdalingen zijn loeisteil en van een paar stenen meer of minder kijken ze niet op. Vooral dat laatste is waar we bij de Bontrager-wielen een verschil merken met de concurrent. Een setje stevige brede wielen maken is niet ‘zo moeilijk’. De Bontrager wielen echter zijn ook voelbaar zeer comfortabel. De demping die de velgen mogelijk maken is echt duidelijk te merken. Zeker wanneer we door een lekke band terug wisselen naar een setje vergelijkbare wielen met aluminium velg. O, wat is dat carbon prettig.

We maken een stap in de tijd. Geen Tsjechië, maar Italië. Want corona of niet, mijn reislust wint het van de lockdowns en maatregelen. Gefietst wordt er. Tijdens de proloog van een meerdaagse enduro doe ik mijn uiterste best. De wielset is opnieuw gemonteerd in mijn duurtestfiets met daaromheen Vittoria Enduro banden. Na een aantal bochten slaat de pechduivel toe. Lek! Een volledig lege achterband. Gelukkig heb ik een insert gemonteerd. Zo’n groene Vittoria slang die de band enigszins gevormd houdt. Ik besef dat ik lek heb maar knal vol door. Drops, rockgardens en serieuze geulen vol natuurlijke obstakels komen nog op mijn pad. Niet echt bevorderlijk wanneer je lek bent gereden. Lang verhaal kort, de wielen gaven geen krimp. Geen enkele schade was waarneembaar. Leven de inserts. Maar ook zeker een dikke plus voor de dikke carbon velgrand! Met een vergelijkbaar ‘incident’ met een set aluminium wielen tel ik meerdere deuken in de velg.

Conclusie

Voor wie zijn de Line Pro 30 wielen het meest geschikt? Cross-Country rijders die liever hele goede rij-eigenschappen en een stevig setje wielen hebben in plaats van de lichtste optie. Wil je graag doorrammen in plaats van twee keer nadenken? Dan ben je de doelgroep. Wil je voor een enigszins normale prijs carbon wielen van een A-merk met bijbehorende lagerkwaliteit? Dan ben je doelgroep. Rijd je enduro en wil je graag je fiets op dieet zetten? Ook dan ben je doelgroep. De Line Pro 30 set is degelijk, sterk en zeer, zeer comfortabel.

Bontrager Line Pro 30
€1299
www.trekbikes.com

Gerelateerd

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Geef een reactie

Inloggen