Je hebt binnenbanden en je hebt hele lichte binnenbanden. Nu heb je ook doorzichtige binnenbanden: Aerothan. Lichter dan haast alles wat op de markt te vinden is en ook nog eens gewoon heel kicken om te zien. Ook al verstop je het in je zwart gekleurde buitenband.

Binnenbanden raken met uitsterven bedreigt. Mountainbikes van serieus niveau zijn haast standaard tubeless. Merken als Trek leveren tegenwoordig vloeistof en ventielen standaard mee. Geen reden om nog te twijfelen. Ook in het racesegment knabbelt de tubeless setup langzaam aan steeds een beetje markt op.

Wil je niet aan tubeless, of neem je voor de zekerheid toch een los binnenbandje mee onderweg (slim). Dan kun je een vier euro butyl bandje halen bij de lokale fietsenmaker. Fietsers die al even meedraaien kunnen zijn blijven hangen bij de groengekleurde latex binnenbanden van Michelin. Soepeler. Lichter. Maar ook minder lekbestendig. Als antwoord hierop is sinds een aantal jaar een oranje gekleurde binnenband te koop. Turbolito heet het ding. Klein als een rolletje pepermunt. 23 gram voor de aller lichtste raceversie en met uitneembaar ventiel. De ultieme, peperdure thuiskomer of het perfecte cadeau om je ik-heb-alles-al-fietsmaatje mee te verrassen tijdens z’n verjaardag. Iets later kwam ook Revoloop met eenzelfde soort binnenbandjes.

Vanaf vandaag maakt ook Schwalbe binnenbanden die superlicht licht zijn. Ze stuurden ons een doosje op vol doorzichtige binnenbandjes. Aerothan.

Aerothan is niet enkel de naam van het idioot lichte binnenbandje. Het is ook de naam van het door Schwalbe zelf ontwikkelde materiaal. Dit is namelijk geen butyl of latex. Nee het is een soort kunststof. Aerothan is licht, maar ook vrij stug waardoor de lekbestendigheid hoog moet zijn. De doorprikkracht moet tot twee keer hoger zijn dan een Turbolito-band. In vergelijking met een normale binnenband is diezelfde doorprikkracht zelfs viermaal zo hoog. De rekbaarheid is dan weer gelijk aan een latex bandje.


De binnenband word in Duitsland. Met een extra seal word het bandje aan elkaar ‘gelijmd’

Ben je geen fan van tubeless, dan is zo’n Aerothan bandje een makkelijke manier om wat gewicht te besparen. Eens kijken wat de weegschaal zegt. Als mountainbiker stuurt Schwalbe mij enkel de 29” mtb binnenbanden op. Edwin kreeg de dunnere maten voor de racefiets en gravelbike. Er is keus uit twee modellen. Een 29 en 29+ versie. Fiets je met buitenbanden van 2.0 tot 2.3 inch breed, dan voldoet de 29” versie. Gebruik je 2.4 of breder, dan is de ‘+’ versie aan te raden.

Zoals op de foto’s te zien is bespaar je eenvoudig ruim de helft van het oorspronkelijke gewicht. Dat is al snel 200 gram winst. Wel is het gewicht van de band met 95 gram bijna 10 gram zwaarder dan de geclaimde 87 gram die op de doos staat. Klinkt niet veel, maar alsnog bijna 10 procent!.

Monteren van zo’n bandje gaat trouwens hetzelfde als je gewend bent. Al moet ik bekennen dat ik bij het oppompen wel drie keer heb gecheckt of alles goed zat. Zo’n doorzichtig bandje voelt toch wat fragiel.

Voor wie is Aerothan? Een fijne manier om voor relatief weinig geld 200 gram te winnen. Er zijn dagen dat ik meer geld heb uitgegeven om dezelfde winst te boeken (om vervolgens via de McDrive terug naar huis te rijden). Helemaal ideaal is de band als thuiskomer. Niet enkel omwille van het gewicht, met name omdat het formaat flink compacter is dan een gewone binnenband. De komende tijd rijden we rond met de doorzichtige bandjes. Eens zien of die lekbestendigheid echt zo goed is.

Maten en prijzen

Schwalbe brengt de binnenbandjes uit in een ruime hoeveelheid maten. Dus ook voor de racefiets en gravelbike. In de tabel (stukje verderop) alle uitvoeringen en de door Schwalbe opgegeven gewichten. Net als bij de mtb-band van Rob, geeft ook mijn weegschaal wat meer aan dan door Schwalbe is gewogen. De dunste raceband zet 47 gram op de weegschaal, da’s geen 41, maar nog steeds erg licht.

Langere ventielen zitten er helaas (nog) niet bij, alles is 40mm. Eventueel op te lossen met ventielverlengers. Ook belangrijk om je even te realiseren is dat de ventielen geen schroefdraad hebben. Sommige mini-pompjes kun je daardoor niet gebruiken. Op de ventielkern (uitneembaar) zit wel een stukje schroefdraad. Mijn pompje heeft daar genoeg aan, die werkt dus prima. Schwalbe geeft zelf ook aan dat de bandjes uitrekken als je ze oppompt. Daarom mag je ze nooit harder dan 0,3 bar oppompen als ze niet gemonteerd zijn. Ook wordt afgeraden om ze, eenmaal gebruikt, in een smallere band te stoppen. Dus niet vanuit een 30mm naar een 25mm, dat komt de lekbestendigheid niet ten goede.

Wellicht de grootste reden om niet voor dit soort lichtgewicht binnenbandjes te kiezen is de prijs. Want ze kosten tussen de €27,90 en €29.90 per stuk! Een smak geld, zeker vergeleken met de prijs van een ‘normaal’ binnenbandje. Wij zien ze dan ook vooral als lichtgewicht reserveband, om mee thuis te komen. Het scheelt je wat ruimte en gewicht in je zadeltas of achterzakje. Op mijn gravelbike rijd ik sowieso altijd tubeless, dus dan is zo’n lichtgewicht en ruimtebesparend thuiskomertje wel welkom, mocht ik toch lek rijden.


Duidelijk verschil in grootte. De linker heeft wel een lang ventiel, maar toch…

Schwalbe levert ook een speciaal plaksetje voor dit materiaal. Daar heb je geen lijm bij nodig. Gewoon je band goed vetvrij en droog maken, doorzichtige plakker er op en je kunt weer door.

Meer info: schwalbe.com/aerothan/nl