Op de vraag of ik de nieuwe wielen van Ere eens grondig wou testen had ik gelijk mijn antwoord klaar. Als één van de eerste in Nederland mocht ik een setje wielen proberen. Mijn keuze: De Genus CL45. Het carbon topmodel met een 45 millimeter hoge velg.

Ere Research

In 2018 kondigde het merk van Piet van der Velde al een fraaie reeks banden aan. Om het geheel compleet te maken, kwam het merk eind 2019 ook met een reeks wielen. Met het oog op de toekomst bieden ze alleen maar discwielen aan die alle tubeless ready zijn. Het aluminium instapmodel is de Explorator (€399,-) verkrijgbaar in 2 hoogtes. Omnia is de middenklasser met een 45 millimeter carbon velg en kost net geen 1000 euro. De Genus wielen die ik mocht testen kosten 1399,-. Met keuze uit een 30, 45 en 65 millimeter velg.

Foto’s: Remco Veurink

Velgen

De binnenmaat van de velg is 19 millimeter en de buitenkant is 28 millimeter. Een 25 millimeter band past prima, maar optimaal benut je deze velg met een 26 tot 30 millimeter brede band. Wat betreft de velghoogte. Dit is ideaal voor mij. Ik hoef geen ultralichte wielen. Vooral omdat de langste klim die ik op rijd hooguit 10 minuten is. En 65 millimeter vind ik niet altijd even veilig bij een strakke wind. Zowel voor als achter is er voor 24 spaken gekozen. De spaken zijn van Zweeds staal en zijn makkelijk aan te spannen doordat er is gekozen voor externe nippels. Handig, kan de band mooi blijven zitten. Om te garanderen dat de band veilig op de velg blijft, ook bij hoge druk, heeft de velg een flinke wanddikte met behoorlijke haken waar de draad van de band veilig achter blijft. De looks zijn niet bijzonder opvallend. Passen de wit rode logo’s minder goed bij je fiets, dan kun je voor een volledig zwarte versie kiezen.

Naven

Om het gewicht zo laag mogelijk te houden is het middelste gedeelte van de naaf van carbon gemaakt met de flenzen van aluminium. Met het centerlock systeem monteer je de schijven van alle grote merken. Bodies zijn voor Campa, Shimano of Sram XDR leverbaar. Standaard zijn de naven voorzien van een 12 millimeter as, maar er zijn adapters voor gewone quick release of 15 millimeter assen beschikbaar. De lagers zijn Japans en draaien uitermate soepel. Mocht je nog beter willen dan kun je, voor 200 euro extra, ceramische lagers laten monteren.

Levenslange garantie!

Ere Research geeft je 2 jaar standaard garantie. Registreer je jouw wielen online op de website van Ere dan krijg je zelfs levenslange garantie tegen fabricagefouten. Mocht je gevallen zijn, dan kun je rekenen op een crash replacement regeling. Ere helpt je op weg en vervangt je kapotte velg voor een nieuwe met 50% korting.

Praktijk

Zoals bij alle spullen die binnen komen om te testen worden ze meteen gewogen. Een setje weegt iets meer dan 1600 gram en dat is niet bijzonder licht, maar ook niet schandalig zwaar. Omdat ik de hele winter al rijd met mijn 25 millimeter Continental 5000 banden monteer ik deze ook hierop. Alhoewel Ere aanraad om bredere banden te gebruiken, test ik ze toch eerst met een snelle, smallere band. In combinatie met de Conti’s zijn de wielen enorm snel maar knetterhard. Op een strook pas aangelegd asfalt is het een droom om mee te rijden. De naaf ratelt niet overdreven hard en ze blijven maar draaien. De standaard naven lijken wel ceramisch, zo soepel. Zijdelings geven ze geen krimp. De corona crisis doet rare dingen met een mens. Zo ook met mij. Ik besloot het volledige parcours van de Ronde van Vlaanderen met de Ere wielen te rijden, inclusief 3 keer de oude Kwaremont. Hier heb ik wel spijt van gekregen. En ik begrijp nu waarom Ere bredere banden aanraadt. Ze zijn zodanig stijf en hard dat ik, zelfs met amper 5 bar in de 25 millimeter Conti’s alle kanten op dans op de kasseien. Uiteraard luister ik soms ook wel eens en monteer daarom later 28 millimeter brede banden. Nogmaals trek ik richting de kasseien om te testen. Dit verandert de zaak wel iets, maar de wielen blijven door de hoge stijfheid inboeten op comfort.

Conclusie

Ondertussen heb ik in de lockdown veel tijd gehad om te fietsen, en zijn de naven al zo’n 5000 kilometer ingedraaid. Hoe soepel de naven draaien blijft mij verbazen. Zo veel zelfs dat ik er een filmpje van gemaakt heb. Ze zijn nog steeds kaarsrecht en voelen nog altijd even stijf aan. Ze kosten 1399,- euro en als je dat vergelijkt met de concurrentie is daar niks op aan te merken. Een prima prijs/kwaliteit verhouding. Als je een setje koopt krijg je er een wieltas en 8 reserve spaken en nippels bij. Het zijn geen wielen waar je ongestraft mee door een put rijdt, maar wielen gemaakt voor knalharde actie. Snelheid boven comfort.

Meer info: ereresearch.com