2 oktober 2019 | Michael Kerkhof

Getest: Briko Gass, mooier dan de brillen

De kans is best groot dat bij het horen van de naam ‘Briko’ niet direct een lampje gaat branden. Toch heb je ongetwijfeld wel iemand onbewust met een Briko-bril zien rijden. Het in 1985 opgerichte bedrijf was aanvankelijk vooral actief in de skisport en voorzag grote kampioenen als Bode Miller en Linsday Vonn van oogbescherming. Na verloop van tijd deed Briko ook haar intrede in de wielersport, en daar ken je het bedrijf waarschijnlijk wel van. Weet je nog die gekke brillen van Marco Pantani en Mario Cipollini? Juist, die waren van Briko.

Briko Gass

Over smaak valt te twisten, maar één ding staat vast: anno 2019 is het totaal niet modieus om met een Briko-bril uit de beginjaren van de 21ste eeuw te fietsen. Cipollini kon alles hebben; zelfs een skeletpak stond hem goed. Pantani zag er al iets minder gesoigneerd uit met een Briko op zijn hoofd. Toch lijkt het soms alsof de tijd heeft stilgestaan, want bij het zien van een foto van een jonge Mario Cipollini moest ik heel even aan Daniel Oss (nu actief voor BORA-hansgrohe) denken. Zoek de verschillen..

Daniel Oss 2019

De brillen zien er dus bijzonder, laten we het daar op houden, uit. In een van mijn ongeopende verhuisdozen kwam ik nog wat oude wielerspullen tegen (teenwarmers, oude binnenbanden en nog meer prullaria). Ik vond ook een oude bril. Inderdaad: een Briko-bril. Niet zomaar een Briko-bril, maar een een soort ‘alien-bril’ waar Pantani jaloers op zou zijn geweest. Qua smaak was het niet helemaal ‘mijn ding’, dus besloot ik om de bril weg te geven aan fietsvrienden. Hoeveel moeite ik ook deed: van de bril raakte ik niet af. Meer mensen zetten dus hun twijfels bij het uiterlijk van de brillen.

Maar Briko heeft meer op voorraad. De Italianen maken ook kledingstukken (waaronder handschoenen) en… helmen! Kinderhelmen, mountainbikehelmen en helmen voor wegwielrenners. Er zijn ook aerohelmen beschikbaar: de Ventus en de Gass. Ik heb laatstgenoemde de afgelopen maanden mogen testen.

Opvallend

Zoals je kan verwachten is de Gass anders dan anders. De helm oogt nogal klein, maar valt wel ‘normaal’. De Gass is in maar liefst elf kleursamenstellingen te koop, dus de kans is erg groot dat de helm matcht met je kleding.

Briko Gass 2019

Het klinkt misschien gek, maar de Gass heeft niet veel weg van een typische helm. Qua design is de helm met geen ander model te vergelijken. De Gass heeft 11 ventilatiegaten en is verder van alle standaardeisen voorzien. Uiteraard vertelt Briko dat het een ‘lichtgewicht’ is, dat het de keuze van de profs is en dat je door de wind snijdt met deze helm op je hoofd. Deels klopt dat allemaal wel, want met een gewicht van 270 gram is de Gass inderdaad niet zwaar, dragen de profs van Bardiani-CSF al jaren de Gass in wedstrijdverband en heeft de helm inderdaad een aërodynamische look.

Het vooraanzicht is opvallend. In een soort ‘M’ is het voorste ventilatiegat gevormd. Daaronder zitten twee kleine gaten, maar door het insectennet wordt de luchtdoorvoer wel gehinderd. Het netje weghalen is een optie. Helaas zit wel alle padding aan het netje vast, waardoor je dus direct alles meeneemt. Niet heel handig, al heeft het niet heel veel invloed op de ventilatie.

Specificaties:
– Venturini-effect
– EPS-schuim, Polycarbonaat buitenschaal
– Magnetische gespsluiting
– 10 ventilatiegaten
– Verkrijgbaar in 11 verschillende kleuren
– Gewicht: 270 gram
– Maten: M (53-58 cm) en L (58-63 cm).
– Adviesprijs: €150

Meer informatie over Briko en de Gass vind je hier.

De bovenschaal is ook opvallend. Met een lang, rechthoekig stuk EPS-schuim is het grotendeels ‘open’, wat de ventilatie ten goede komt. Ook aan beide zijkanten zitten twee ventilatiegaten. De wind verlaat via de vier kleine openingen aan de achterzijde weer de helm; het zogenaamde Venturi-effect. Het valt op dat er inderdaad goed over de aerodynamica is nagedacht, maar aan de afwerking valt het een en ander nog wel te verbeteren. Op sommige stukken zie je het dikke EPS-schuim duidelijk zitten en is het Polycarbonaat niet heel mooi gladgestreken.


Links: de opvallende bovenschaal. Rechts: het ‘dakje’ van de helm en de niet zo mooie afwerking.

Wat valt er verder over de Gass te vertellen? Weinig, behalve dat de helm een magnetische gespsluiting heeft en dat de helm verticaal in drie standen te verstellen.

Aan comfort geen gebrek, want de Gass beschikt over voldoende padding. Minpuntje is de gespsluiting, want dat voelt gewoon irritant aan onder je kin. Verder is de Gass een prima helm als je opzoek bent naar ‘iets anders’. Voor €150 schaf je de Briko Gass aan en dat is een redelijke prijs voor een prima product.


Een insectennetje aan de binnenkant.

Zou ik de helm aanraden?
Ja. Ik heb fijne ritjes gemaakt met de Briko Gass. Zoals eerder geschreven vind ik het een comfortabele helm die niet al te zwaar is. De padding zit lekker en ik heb geen last gehad van vervelende drukpunten. De gespsluiting is voor mij een minpunt, maar daar moet je simpelweg van houden. Qua uiterlijk valt er nog wel het een en ander op te merken. Veel positieve reacties op de Gass heb ik niet gekregen, maar persoonlijk vind ik het wel een stijlvolle helm. Hij valt ook ‘smal’, dus je hebt niet het idee dat je een paddenstoel draagt. De prijs vind ik redelijk goed in vergelijking met andere aerohelmen, want heel veel goedkoper én comfortabeler ga je ze niet vinden.

Eén ding staat voor mij wel vast: de helmen zien er beter uit dan de brillen.

Briko Gass

 

Gerelateerd

Michael Kerkhof

Stond vroeger bij de verzorgingsposten bidons te zoeken, schrijft nu over alles wat met fietsen en wielrennen te maken heeft (inclusief bidons). Is gefascineerd door lange sprintetappes, heeft de Giro als favoriete ronde en was fan van Alessandro Petacchi.

Meer artikelen van Michael Kerkhof

Geef een reactie

Inloggen