
Een smalle (21mm) en brede (30mm) velg Tubeless zeggen we. Tja, moderne mountainbike velgen en banden worden niet meer ontworpen om met binnenbanden te gebruiken. Dat is een redmiddel om thuis te komen. Luxe velgen hebben tegenwoordig geen ‘haakje’ meer aan de velgrand. De band blijft op de velg zitten door de druk van de band. Hierdoor worden velgen sterker. Maar worden ook de banden aan de zijkant minder belast door de scherpe rand van de velg.

‘Onze Hans’ kan geen tubeless vloeistof meer zien. Na de vergelijkende test.
- De oplossing wanneer je geen inserts hebt…
- …even pielen…
- …en je bonuskaart is ineens goud waard.
Vittoria airliner
Als je de airliner ziet denk je in eerste instantie aan zo’n slang waar je vroeger als kind op ronddreef in het zwembad. Een dikke plastic slurf die amper vocht opneemt. In feite is dit dan ook niet veel anders. Wel is de dichtheid een stuk hoger. De ‘slang’ word geleverd in diverse breedtes.
We gebruikten de Vittoria airliners een half jaar in het wild. Meermaals demonteerden we de boel om te checken. Conclusie? De tubeless vloeistof lijkt wat eerder weg te trekken dan bij gebruik zonder inserts. Zou het groene gevaarte dan toch wat vocht opzuigen? Vloeistof bijvullen via het ventiel gaat lastig omdat het vochtige goedje eigenlijk nergens heen kan. Verder valt op dat het gevaarte langzaam groter word. Bij de eerste montage snij je de airliner op maat en maakt deze met een ty-wrap vast. Na flink wat ritten zien we dat het geheel flink is uitgerekt door alle landingen en wrijving van bochtenwerk. Zo gaat het spul in ieder geval lang mee.

Er mag weer een stukkie af. Wat voel je er van tijdens het rijden? Fiets je met lage bandendruk dan voel je dat de rijeigenschappen van je band behoorlijk veranderen. Je voelt de band wringen rondom de worst en dat vraagt wat gewenning. Dat je de velg nog nauwelijks kunt raken is een prettige gedachte. Toch kun je – als je maar hard en lomp genoeg een berg af rijdt – ook met deze flinke jongens lek rijden. Het steken van een ‘plug’ is dan de enige en snelste oplossing. En zo geschiedde. Aanrader? De Airliners zijn prettig in gebruik maar minder fijn bij montage. De prijs van zo’n 70 euro is niet mals, al gaat het systeem wel tijden mee.
Cushcore
Het systeem wat (samen met Pepi’s) het meeste wordt gebruikt bij cross-country ritten is Cushcore. Waarom? Het is licht, vrij eenvoudig te monteren en vraagt veel minder volume in de band waardoor het geheel meer zoals een ‘normaal’ systeem blijft aanvoelen.- Huck Norris
- Pepi’s noodles
- Dwarsdoorsnede van de ‘worst’
- Eigen ventielen worden meegeleverd.
- Veel platter dan de Airliners.

De vloeistof kan via de openingen richting de band. Het geheel is een beetje rekbaar en dat maakt het nog makkelijker. In tegenstelling tot de Vittoria Airliner inserts lukt het om het Cushcore systeem zonder bandenlichters of hulp van derden binnen no time te monteren. Hierdoor is het wisselen van banden bij andere weersomstandigheden een stuk aantrekkelijker.
Rijtest
Zoals gezegd is de strip vrij plat. Hierdoor wordt de velg beschermd tegen impact en is het nagenoeg onmogelijk om je band stuk te rijden op de velg. Net even wat extra bescherming wanneer je rijdt met lagere druk. Een passage over een rock garden of flinke Ardennen afdaling is zo een stuk minder spannend. In vergelijking met de Airliners voelt de band met Cushcore veel ‘normaler’ aan. Weinig wringen en minder massief. Eigenlijk voel je nauwelijks verschil of er wel of geen Cushcore is gemonteerd. En dat wil je hebben. Zeker wanneer je op de Nederlandse zandgrond met (zeer) slappe banden in de rondte rijdt.
Het materiaal waar de Cushcore strips van zijn gemaakt is redelijk hard. Het systeem kan makkelijk overgezet worden van wiel naar wiel. Je hoeft ze dus niet te vervangen wanneer je andere banden of een andere fiets koopt.- Enkel een sticker…
- …of het ventiel verraad het gebruik van inserts
Conclusie
Momenteel is Cushcore waarschijnlijk de beste keuze voor cross country rijders die op zoek zijn naar extra bescherming bij wedstrijd gebruik. De strip is dusdanig dun dat met een lekke band doorrijden niet echt goed werkt, maar de boel is eenvoudig te demonteren en mee te nemen onderweg. En die strip wil je wel meenemen want met een aanschafwaarde zo’n €80 per band (strip+ventiel) is het systeem verre van goedkoop. De techniek is mooi, het systeem werkt. En vooral het (zeer) lage gewicht in combinatie met de makkelijke montage maakt het interessant. Maar voor de massa er mee rond gaat toeren zal de prijs toch nog wel wat moeten zakken. www.cushcore.com


















