In de rubriek Diepgaan in de nieuwste Fiets (‘Ferrari of Fiat’, Fiets nr.9) schreven wij over de vraag wat profrenners op het gebied van materiaal eigenlijk mogen verwachten. In het stuk beloofden wij een reactie van de dealer van Zannata. Bij deze!

Floris Gerts

Aanleiding voor het artikel was het ontslag van wielrenner Floris Gerts bij zijn team Tarteletto-Isorex vanwege het ‘in diskrediet brengen van sponsoren’. Gerts had kritiek geuit op het materiaal waarmee hij koerste, tot grote ontevredenheid van teammanager Peter Bauwens. In het bewuste artikel staat: ‘De mannen [van Tarteletto] koersen met de Z88 en de Z82. Ze worden deels gesponsord. Dat wil zeggen, de frames, wielen en delen komen ook van de importeur maar de groepen worden zeker niet gratis door Shimano geleverd – die worden op dit niveau ingekocht door de ploeg. Het is ook zo dat op ProContinentaal niveau er nog wel eens ‘gemixt’ wordt. Omwille van sponsoring geen complete groepen, maar wel andere kettingen of bracketpotten. En dat is allemaal ‘compatible’ maar werkt soms minder goed in extreme situaties (lees: in profkoersen). Je ziet ook verbeteringen zoals extreem stijve alu derailleurpatten in plaats van de minimale carbon patten bij de racers met klassieke velgremmen’.
En verderop in het stuk: ‘Verder komt het er op neer dat een renner het moet doen met het materiaal dat door de sponsoren ter beschikking wordt gesteld. In het geval van Gerts kan dat betekenen dat dat minder is dan het materiaal dat hij gewend was bij BMC en bij Roompot, maar is dat vreemd? In de woorden van Tarteletto-teammanager Peter Bauwens: ‘Auto’s van Fiat, Porsche en Ferrari hebben allemaal een motor en rijden allemaal. Wij rijden dan misschien met fietsen die ze niet hebben bij Roompot of BMC’. Wij hebben de Zannata Z88 en de Z82 wel eens op de meetbank gehad: de 88 scoorde bij de torsiestijfheid 100 nm en de 82 96 nm. Voor ons is dat ruim voldoende, maar of dat ook zo is voor coureurs die er alles uit moet persen…’

Z 82 en Z 88

Bruno Haemers, productmanager bij Zannata, had de volgende reactie als toevoeging op de tekst: ‘Het team (Tarteletto-Isorex, red.) is reeds drie seizoenen actief op de Z82 en Z88 fietsen. Beide frames zijn ontwikkeld in samenwerking met het team en ook getest en goedgekeurd door het team en doorwinterde profs zoals Rob Ruijgh en David Boucher (die laatste is nog steeds actief als renner bij het team). Andere renners van het team zijn wel heel tevreden van het materiaal en dit seizoen en de voorbije seizoenen werden mooie overwinningen behaald. Een renner zoals Jelle Mannaerts reed vorig seizoen ook op een Z88, had nooit klachten en reed in 2018 een hele reeks mooie resultaten, ook in enkele Belgische profkoersen. Aan Floris Gerts werd een prototype Z88 my2020 gegeven om uitvoerig te testen, o.a. in de Ronde van België, en dit tot tevredenheid van renner en team’.