Op een fiets hoort een stuur. En het liefst iets wat prettig vasthoudt. We zochten en vonden iets behoorlijk exclusiefs. Dat moeten we hebben! We bouwen de Santa Cruz op met een cockpit vol Duitse merken.

Tune Wunderbar

Dit handgemaakte stukje carbon uit Buggingen (DE) weegt 200 gram. En dat is licht. Zeer licht. Zeker als je bedenkt dat het stuur 800 millimeter breed is, een klemdiameter van 35 millimeter heeft en ‘gewoon’ geschikt is voor enduro en downhill gebruik. Ik wilde dat wel eens testen, zo’n fragiel stuur op een do-it-all fiets.

Het mat gelakte stuur heeft onopvallende zwarte decals en voelt haast ‘te’ licht wanneer we hem monteren. De originele breedte blijft behouden, het stuur pakt met 800 mm prima vast. Berg af is hij voelbaar comfortabel. Ik wil eigenlijk niet eens weten hoe ver het een en ander doorbuigt bij een flinke landing.

Tot nu toe is alles nog steeds heel, zoals het hoort eigenlijk. Maar ik moet zeggen, spannend is het wel. Hopelijk brengt hij het er in de Mega ook goed vanaf!

77 Designz

Bij een licht stuur hoort een lichte stuurpen. Geen probleem. Ik kies voor 77 Designz. Slechts 96 gram weegt de stuurpen die bestaat uit twee delen. Geen losse ‘faceplate’ maar een boven en onderzijde die samen één geheel vormen. De stuurpen is slechts 35 millimeter lang. Net zo lang als de klemdiameter die ook 35 meet. Geen 31.8 zoals we gewend zijn dus.


De oversized constructie geeft meer stijfheid en dat is altijd mooi. De korte pen maakt de fiets lekker levendig en wendbaar in het bochtenwerk. Berg op blijft je fietspositie behoorlijk kort maar eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik de fiets het merendeel van de tijd niet op menselijke kracht de berg op heb gehengeld.

Standaard wordt de stuurpen met titanium bouten (Torx) geleverd. Eerst de onderkant monteren, daarna de bovenkant. Een eerste stuurpen begaf het na ongeveer 20.000 daalmeters. Een breuk aan de bovenzijde maakte een vroegtijdig einde aan een dagje bikepark rijden. Gelukkig zonder erg. We ontvingen in sneltreinvaart een nieuwe versie van de stuurpen en rijden daarmee tot nu toe nog steeds rond.

Ergon grips

In eerste instantie had ik voor dit project een setje grips van Chromag gepland. Ik rijd graag zonder handschoenen. De geribbelde grips bieden bijzonder veel grip en zodoende hoef ik niet bang te zijn het stuur halverwege in de lucht kwijt te raken. Echter bleken de Chromag grips bikkelhard en dit zorgde voor kramp in de handen. Al na enkele afdalingen. Een alternatief vond ik in de al eerder geteste Ergon grips met als bijkomend voordeel dat deze matchen met de kleuren van mijn frame. 1+1=2!

De grips liggen lekker in de hand, al is het in het begin even zoeken. Ik raad aan om de grips ‘los’ te monteren en vervolgens een kort stukkie te gaan fietsen. Zo verdraai je ze vanzelf in de voor jou prettige houding. Geen last meer van kramp en voldoende demping en grip. Echter wel met handschoenen.