E-mtb’s rukken op. En snel ook. Merken doen er momenteel alles aan om de slag niet te missen. Steekwoorden om vooraan mee in de rij te kunnen staan: Integratie, Actieradius, Non-e bike performance. Het Franse Lapierre scoort hoog op een aantal van deze keywords. De moeite om eens mee het bos in te duiken dus.

Waarschijnlijk ken je het merk niet vanwege de enorme hoeveelheid Lapierres in één van de fietsenrekken tijdens een zondagse toertocht. Lapierre is groot, maar vooral in Frankrijk. Zowel op race als mountainbikegebied. Al jaren ontwerpen en assembleren ze het grootste deel van hun fietsen in het Franse Dijon. Die stad die je kent omdat je erdoor moet op weg richting de Alpen.

De range mountainbikes is de afgelopen seizoenen flink op de schop gegaan en met name qua veer concept is er wel het één en ander veranderd. Ook is de line up wat overzichtelijker geworden. Qua e-bikes zijn er meerdere keuzes maar verreweg de meest interessante is de E-Zesty. De elektrisch ondersteunde versie van de normale Zesty. Een carbon fiets met 27.5 inch wielen, 160 millimeter veerweg voor en 150 achter. De moderne geometrie maakt hem behoorlijk lang en lui. Pluspunt berg af. De zitbuishoek blijft met 75 graden wat achter in het geheel. De demper is duidelijk meer schuin geplaatst dan gebruikelijk. Hoe dat in de praktijk werkt gaan we aan de lijve ondervinden. Dat het de lijnen van het frame mooi volgt en er derhalve chique uitziet kunnen we alvast constateren.

Motorsysteem

De E-Zesty trok onze aandacht vanwege de krachtbron die gebruikt is. Geen Shimano of Bosch. Ook geen Brose of zelfs een Yamaha. Lapierre kiest ervoor om te vertrouwen op de power output van Fazua. Die kennen we wel. Maar eigenlijk alleen van E-racers of elektronisch ondersteunde gravelracers. De motor is zeer compact en de bijbehorende accu licht (slechts 1.35 kilo). Klinkt ideaal toch? Natuurlijk heeft het kleine formaat en lichte gewicht zijn schaduwzijde. Dit zit hem vooral in de prestaties. De motor heeft een maximum koppel van 60 newtonmeter. Ter vergelijk, de meeste motoren genereren momenteel 70/75 newtonmeter en de Brose motor die gebruikt wordt in een Specialized Levo boost zelfs tot 90 nm. Het maximaal meegegeven wattage is ook redelijk beperkt. De motor geeft je maximaal 400 watt rugwind. Dit geheel zorgt voor een totaal andere rijbeleving dan dat je gewend bent bij andere e-bikes. Het ‘sleepkabel effect’ in de Rocket mode ontbreekt. Je moet met de E-Zesty dan ook echt zelf trappen. De stand met meeste ondersteuning (Rocket) is te vergelijken met Eco modus bij andere systemen.

Het totale motorsysteem weegt ruim 3 kilo. En dat is tof, want zo blijft het totale gewicht rond de 18 kilo steken. Ruim 2 kilo lichter dan de lichtste andere e-bikes en zelfs 4/5 kilo lichter dan de meeste concurrenten. Lapierre focust dan ook vooral op de rijeigenschappen van de fiets. En dan in het specifiek berg af. De E-Zesty is met zijn 160/150 millimeter setup, 65.5 balhoofdhoek en dikke Maxxis High Roller banden dan ook vooral een E-enduro fiets. En dat hebben we gemerkt. Een korte kennismakingsrit op de vernieuwde mountainbikeroute van Ede leerde ons vooral dat de fiets voor Nederlandse draai en keer rondjes een beetje achterblijft. Dit komt deels door de geometrie en deels door het gebrek aan vermogen. Zou je met andere E-bikers fietsen dan word je simpelweg uit de wielen ‘gekletst’. De fiets is eigenlijk net iets te lui om op het vlakke terrein lekker de bocht om te gaan. Berg af gaat dit waarschijnlijk een heel andere ervaring opleveren.

En hoe zit het met de actieradius? We fietsten een ruime 30 kilometer, de accu was nadien ongeveer half leeg. We wisselden de drie verschillende beschikbare standen geregeld af maar fietsten het meest in Rocket Mode. Vooral omdat anders de power output voelbaar laag is en je het gevoel hebt hier op het vlakke terrein tegengewerkt te worden door het gewicht van de fiets. 30 Kilometer met een ‘halve’ accu is niet slecht. Zeker wanneer je bedenkt dat de lichtgewicht batterypack maar 250 WAh capaciteit heeft. Dat is ongeveer de helft van de huidige standaard. Een behoorlijk efficiënt machientje dus.

Onderdelen en details

De E-Zesty is met name bedoeld als fiets om in de bergen met een duwtje in de rug berg op te rijden. En vervolgens met een zo veel mogelijk fun berg af. Wanneer je op een rustig tempo peddelt helpt de motor gevoelsmatig het meeste dus dat zit wel snor. Ook is de fiets behoorlijk goed bruikbaar zonder ondersteuning. Zet je de motor uit, dan koppelt de ondersteuning los en heb je (buiten een 18 kilo fiets) geen extra weerstand. Dat de fiets in de downhills vooruit moet kunnen zien we natuurlijk aan de Sram Guide E-bike specifieke remmen met dubbele zuigers. Verstevigde buitenbanden en een dropperpost met 170 millimeter verstelbaarheid.

Over de eigenschappen van de achtervering en bijbehorende karakteristieken kunnen we helaas weinig vermelden. Daarvoor was de testrit te kort en vooral het terrein te vlak.

Toekomstvisie?

Het lijkt erop dat Lapierre een nieuw segment in het E-bike gebeuren heeft aangeboord. Noem het E-bike Lite of semi-motorized. Het feit dat je een veel lichtere fiets krijgt en daardoor dus ook een fiets die meer en meer voelt als een niet gemotoriseerd fiets is alleen maar toe te juichen. Hoe het Fazua systeem en bijbehorende beperkte vermogen het in de bergen uitzingt, daar zijn we heel benieuwd naar. Het is in ieder geval een geslaagd concept. Zeker als het gaat om de integratie en het camoufleren van alles wat met stroom te maken heeft. De afwerking is fraai. Denk aan een hard kunststof ‘spatbord’ die de demper beschermd, Een compleet weggewerkt batterij en mooie zadelpenklem. En nu naar de bergen!