28 maart 2019 | Michael Kerkhof

Getest: Bryton Aero 60 fietscomputer

De Aero 60 is de eerste aerodynamische fietscomputer van Bryton. In vergelijking met andere fietscomputers van Bryton is het 33% aerodynamischer, zegt het bedrijf. Wij hebben hem getest!

Bryton Aero 60

De Bryton Aero 60 werd in juli 2018 gepresenteerd. Het heeft qua uiterlijk wat weg van de Wahoo ELEMNT Bolt, dat ook een strak uiterlijk heeft en een aerodynamisch design. De Aero 60 is niet rechthoekig, maar zwakt vanaf de scherpe voorkant ietwat af . Hierdoor wordt de wind makkelijker ‘over’ het toestel geleid. Zoals in de intro aangegeven is het in combinatie met de aero-beugel 33% aerodynamischer dan andere Bryton-fietscomputers.

Inmiddels heeft Bryton een nieuwe app. Meer daarover lees je onderin dit artikel.

Bryton Aero 60
Een aerodynamisch design, zo is te zien vanaf de zijkant.

Volgens Bryton heeft de Aero 60 perfecte ontvangst. Dat komt doordat men gebruik maakt van vijf type satellieten. Voor de liefhebbers: het gaat om GPS, Glonass, BDS, Galileo en QZSS. Het scherm is 2.3 inch groot en de batterij gaat 32 uur mee.

Specificaties:
– Gewicht: 71 gram
– Draadloos
– Batterijduur: 32 uur
– Grootte scherm: 2.3 inch
– Verbinding met vijf satellieten
– Aerodynamisch design
– 78 functies
– Makkelijk te koppelen met Strava en TrainingPeaks
– Te koppelen met Shimano Di2, Campagnolo EPS en SRAM Etap
– Waterbestendig
– Smart notifications
– Kaart: Open Street Maps
– Adviesprijs: €199,95
– Meer info op de site van Bryton

Route maken

Leuk en aardig allemaal dat de Aero 60 33% minder luchtweerstand biedt dan andere fietscomputers, maar als je als een zoutzak op de fiets zit heb je daar alsnog niets aan. Waar het mij om draait is de mogelijkheid om routes te maken op je fietscomputer. Eigenlijk fiets ik altijd mijn vaste routes en zie ik wel waar ik beland. Als ik dan toch ergens fiets waar ik normaal nooit fiets, dan zoek ik via Google Maps even de belangrijkste knooppunten op. Mocht ik verdwalen, is daar altijd nog Google Maps op mijn telefoon. Een route plannen via mijn fietscomputer had ik nog nooit gedaan.

Daar moest maar eens verandering in komen. Ik volgde, nadat ik de Bryton Aero 60 had geïnstalleerd, alle stappen in de handleiding. Na wat updates, nieuwe accounts en een instructiefilmpje was het tijd om mijn eerste trainingsroute te programmeren. Dat was toch iets moeilijker dan verwacht, want na een uur ploeteren staakte ik de strijd. Korte spanningsboog, waarschijnlijk. Volgende keer beter. Inmiddels is er trouwens een nieuwe app waarmee de problemen verholpen zijn, maar daar later meer over.

Zonder geprogrammeerde trainingsroute ging ik op stap. Na de fietscomputer op mijn fiets te hebben bevestigd (simpel met wat schroefjes) was het tijd om te fietsen. Ik heb niet de allerbeste ogen, maar de cijfers en letters op de display zijn goed te lezen. De witte achtergrond in combinatie met de zwarte cijfers en letters maakt het een fijn kijkgeheel. De fietscomputer besturen doe je door middel van de knopjes aan de zij- en onderkant.

Bryton Aero 60

De Aero 60 heeft maar liefst 78 functies. De belangrijkste staan alvast ingesteld in drie lagen. De eerste pagina bestaat uit snelheid, hoogte, rittijd en afstand. De tweede bestaat uit gemiddelde snelheid, hellingspercentage, rittijd en totale fietsafstand. De derde beschrijft de maximale snelheid, maximale hoogte, tijd en totale fietsafstand. Druk je voor de vierde keer op het knopje ‘menu’, ga je naar de kaart toe.

Als je naar instellingen toe wil gaan, moet je rechtsonder op het pauze-knopje drukken (dient tevens als stop-knop en terug-knop). Druk je weer op OK (knopje erboven, dient ook als de start-knop en ronde-knop) ga je terug naar het hoofdscherm. Scroll je met de twee linkerknoppen naar boven of beneden, ga je de instellingenlijst af. Zo is het mogelijk om je gegevens te syncen, een route te volgen, je geschiedenis te checken, naar instellingen te gaan of weer naar het hoofdscherm terug te keren.

“Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?”

Bij het installeren van het Bryton-apparaat moet je ook een app downloaden op je telefoon en worden er meerdere apps op je PC geïnstalleerd. Heel overzichtelijk is dat allemaal niet. De app Bryton Update ziet er het interessantst uit, maar dat geldt alleen als ‘bijwerk-app’; je kunt er niks mee. Bryton Bridge is meer geschikt om informatie uit te halen, daar staat ook alle data in. Toch is er niets handiger dan een gewone website. Ga je daarvoor naar de normale website van Bryton? Nee, want waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan. Je moet naar active.brytonsport.com. Even inloggen en het is mogelijk om een route of training te maken.

Route maken

Je gaat naar Trip, plant je vlaggetje op je beginlocatie (zet het wel even op ‘fietsen’ in plaats van rijden of lopen) en het is vervolgens alleen nog maar een kwestie van je knooppunten uitzoeken. Je drukt op opslaan en… mislukt. Oké, wat nu? Nog een keer proberen. Vlaggetje, knooppunten, opslaan: mislukt. Dan maar naar Plan B: een GPX-bestand maken en slepen naar de pagina. Het balkje laadt volledig groen en dan… mislukt. Tja.. Uiteindelijk vond ik via de website RouteYou een extra Bryton-aanpassing, waardoor het wel lukte om de route te uploaden. Het probleem was nog niet opgelost, want hoe krijg ik die route op mijn fietscomputer?

Het is niet het enige probleem dat ik ben tegengekomen met de Aero 60. Ook het uploaden van de training naar mijn telefoon ging niet vlekkeloos. In het begin ging het (met wat geluk) zonder problemen, maar daarna verliep het minder soepel. Ik heb geen flauw idee waar het door komt, maar hij maakt via Bluetooth gewoon geen contact. Aan-/uitzetten heeft ook geen zin. De enige manier om mijn rit te uploaden gaat door in de ‘files’ je laatste training te slepen naar active.brytonsport.com. Daarna krijg je direct een melding dat de training is geüpload. Het kost een extra handeling, en daar zit je vaak niet op te wachten.

Nieuwe app
Net op het moment dat ik geen zin meer had om voor de zoveelste keer een route aan te maken, gebeurde er iets moois. Als een geschenk uit de hemel kwam daar de nieuwe Bryton-app gevallen. Na een contactmoment met de distributeur van Bryton (Tehava) werd ik gewezen op de nieuwe app. “Even downloaden, en alles wijst voor zich. Het probleem moet daarmee opgelost zijn.” Ik pakte gelijk mijn fietscomputer erbij en begon op mijn telefoon de nieuwe app te downloaden. De installatie duurde amper een paar minuten, waarna een duidelijke overzichtspagina tevoorschijn kwam. Wat een verschil met de vorige app. Alles is hier zo duidelijk op..


Van links naar rechts: plant je vlaggetje en maak je route, sla hem op en geef het een naam, uploadt ‘m (rechtsboven) naar je fietscomputer.

Na mijn Aero 60 gelinkt te hebben met de app, ging ik naar het subkopje ‘plannen’ toe en zette ik mijn route uit. Op de desktop ging het elke keer fout bij het uploaden, maar nu lukte het wel. Binnen no-time stond de route op mijn fietscomputer. Amen! Waarom was het eerst zo verschrikkelijk lastig en kost het nu geen enkele moeite? Schijnbaar had Bryton ook door dat de oude app van geen kant klopte, want de nieuwe app lijkt in de verste verte niet op de oude versie. Wat een verademing.

Sinds het downloaden van de app gaat alles eigenlijk crescendo. Het uploaden levert geen problemen meer op, routes maken doe ik tegenwoordig zonder zweetdruppels op mijn voorhoofd van de stress. Nee, de Bryton Aero 60 is op deze manier een heerlijke fietscomputer. Zit je dus zelf nog te tobben met ‘m? Download de app en er gaat een (virtuele) wereld voor je open. Ook het koppelen van onder andere snelheid-, cadans en hartslagmeters is hierdoor geen probleem meer. Wel verspringt af en toe de snelheidsmeter omdat het geen goede verbinding weet te maken met de satellieten. Dat is soms irritant.


Op je scherm is o.a. de rittijd en afstand te zien.


Het beginscherm. Om de route te vinden ga je naar ‘Volg route’.


De map. Heel duidelijk is het allemaal niet. Het pijltje geeft niet exact aan waar je af moet slaan.

Een route volgen op de Bryton Aero 60 is geen probleem. De kaart (Open Street Map) is best duidelijk, al valt het wel te verbeteren. Haarscherp is de kaart namelijk niet en soms sla je net te vroeg of te laat af. Je moet ook niet van je route afwijken, want hij past je route niet aan. Blijf dus in de buurt van de pijlen. Zorg er na de training voor dat je op ‘stoppen’ drukt, want na een training met veel wind mee én bijbehorende KOM’s sprong het scherm bij mij plots weg. Dag gegevens, dag training.

We kennen allemaal het gezegde: niet op Strava = niet getraind.

Ook handig: heb je de fietscomputer gekoppeld met je telefoon? Dan krijg je gewoon de meldingen op je fietscomputer binnen. Voor €199,95 haal je de Bryton Aero 60 in huis en dat is geen slechte prijs voor een prima fietscomputer!

Plus- en minpunten:
+ Aerodynamisch design
+ Goede (nieuwe) app
+ Veel functies

– Kaart kan duidelijker
– Kaart past zich niet aan
– Af en toe valt bereik weg

Michael Kerkhof

Stond vroeger bij de verzorgingsposten bidons te zoeken, schrijft nu over alles wat met fietsen en wielrennen te maken heeft (inclusief bidons). Is gefascineerd door lange sprintetappes, heeft de Giro als favoriete ronde en was fan van Alessandro Petacchi.

Meer artikelen van Michael Kerkhof

4 reacties op “Getest: Bryton Aero 60 fietscomputer

  • Ik heb dat bij mijn Bryton 450 (zelfde idee als deze Aero) nog nooit gehad. Het lijkt op basis van de review dat dit standaard voorkomt. Overigens kan ik mij voorstellen dat je deze informatie nog wel zou kunnen terughalen. Ik heb het met mijn oude Bryton (310) ook een keer gehad, maar even aan de computer hangen en alle info stond er nog gewoon in.

  • Klopt deels. Om een training op te slaan moet je 2x op het knopje rechtsonder (pauze/stop/terug-knop) drukken. Doordat de fietscomputer vastliep, drukte ik na 2x de startknop in en begon er plots een ‘nieuwe’ training. De vorige was dus niet opgeslagen en nergens meer terug te vinden. Een flink baalmomentje. Daarna heb ik het overigens niet meer meegemaakt.

  • >na een training met veel wind mee én bijbehorende KOM’s sprong het scherm bij mij plots weg. Dag gegevens, dag training
    Viel hij gewoon uit en daarna gegevens ook niet meer terug te halen ?
    Klinkt als heel groot minpunt dan.

Geef een reactie

Inloggen