20 maart 2019 | Edwin Haan

Nieuwe helmtechnologie van Trek en Bontrager, Wavecel

Bontrager introduceert met veel tamtam een nieuwe helmtechnologie met de naam WaveCel. En terecht, want volgens onafhankelijk onderzoek door de gerenommeerde Virginia Tech University is deze helm tot 48x effectiever bij het voorkomen van een hersenschudding ten gevolge van een val met de fiets dan standaard EPS-schuim.

Beter dan MIPS

Deze universiteit doet al jaren onderzoek naar de werking van helmen en dan met name naar het effect op het vallen met een voorwaartse snelheid waarbij ‘rotational velocity’ optreedt. Opvallend is dat het WaveCel materiaal zelfs nog iets beter scoort dan het (ook al prima werkende) MIPS systeem.

WaveCel is een comprimeerbare celstructuur aan de binnenkant van Bontrager WaveCel-helmen. Het materiaal is ontwikkeld door orthopedisch chirurg dr. Steve Madey en biomechanisch ingenieur dr. Michael Bottlang, twee experts die al 25 jaar samenwerken op het vlak van fractuurbehandeling, borst- en bekkenletsel en de voorkoming van hoofdletsel. Deze video laat het mooi zien.

Anders dan bij een standaard helm van schuim, die ontworpen is om te beschermen tegen een loodrechte inslag werkt WaveCel goed bij het type fietsongevallen dat in de praktijk het meest voorkomt: onfortuinlijk, met verdraaiingen en impact onder een schuine hoek. WaveCel absorbeert energie op verschillende manieren. Op het moment van de klap bewegen de lagen van het WaveCel-materiaal onafhankelijk van elkaar en buigen ze mee, totdat de celwanden verkreukelen. Vervolgens verschuiven de lagen, en nemen ze de inwerkende loodrechte en rotationele krachten op, weg van je hoofd. Deze drieledige verandering in de structuur van het materiaal – buigen, kreuken, verschuiven – is bijzonder effectief in het wegleiden van de energie die bij een impact vrijkomt. Bijna 99 van de 100 keer voorkomt WaveCel een hersenschudding bij veel voorkomende fietsongevallen.

Wij gingen alvast op pad met de XXX Wavecel en de Blaze. De Blaze, nagewogen op 425 gram, is de all mountain MTB helm. Geen lichtgewicht maar wel een helm met een aantal chique features. De helm heeft een verstelbare klep, een makkelijke magneetsluiting aan de kinband en een magnetische mount waarop je een lamp of Gopro camera kunt monteren.


De Wavelcell core staat volledig los van de EPS buitenkant en draait daardoor dus rondom de schaal van de helm.

Het topmodel uit de lijn, de XXX legt 355 gram op de weegschaal. Dat Wavecel systeem weegt dus wel wat. De helm heeft een minimalistisch sluitsysteem met Boa draaiknop om de maatvoering aan te passen. Het binnenwerk is van hoog niveau. Niet ‘zo maar’ wat kussentjes. De buitenschaal is fraai afgewerkt en in deze uitvoering met groene core ziet het er lekker spacy uit.


De XXX is niet alleen veilig maar ook aero.


Een luxe afgewerkte binnenkant.

Elk model in de nieuwe lijn van Bontrager WaveCel-helmen kreeg de hoogste score in het vijfsterren-systeem van Virginia Tech. Bontrager WaveCel-helmen worden om te beginnen in vier modellen aangeboden:

XXX WaveCel Racehelm, € 249,99
Blaze WaveCel Mountainbikehelm, € 249,99
Specter WaveCel Racehelm, € 149,99
Charge WaveCel speedpedelec helm, € 149,99

Voor meer informatie: trekbikes.com/wavecel.

Lees het volledige onderzoek: WaveCell white paper

Edwin Haan

Fietst op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

6 reacties op “Nieuwe helmtechnologie van Trek en Bontrager, Wavecel

  • @Edwin Haan: hoeveel beter scoort dit dan ten opzichte van MIPS? Als je uitgaat van de 48x die Trek nu heeft hoeveel x is MIPS dan? 35x? 40x, 45x? Dat is wel van invloed lijkt me. De tekst “is zelfs iets beter dan MIPS” geeft mij het idee dat het een fractie is. Dat zou kunnen betekenen dat MIPS bijvoorbeeld 44-46x veiliger is dan conventioneel, en deze nieuwe technologie dus “iets” beter is met 48x. Sowieso goede vooruitgang en het is nieuw dus nog aan de prijs. Misschien gaan ze het nog onder licentie laten gebruiken door andere fabrikanten zoals bij MIPS wel het geval is want een helm met MIPS is al prima voor onder de 100 beschikbaar en bij dit type helm, ja hagelnieuw, nog niet.

  • “Maar om te zeggen dat we zonder aanpassingen overnemen, of dat het advertenties zijn, dat is echt grote onzin”. De laatste 4 woorden voor de punt bevestigen mijn vermoeden. Zo professioneel als de advertentie is geschreven zo niet-professioneel vind ik deze reactie.

  • Jullie hebben het artikel wel helemaal gelezen? Dan zou je toch ook gezien moeten hebben dat we het gewicht hebben gecontroleerd, het onderzoek hebben gelezen (ik volg de helmonderzoeken van die Uni al een paar jaar) en daarin zagen dat het systeem van Bontrager beter scoort dan MIPS én dat we kritisch zijn over het gewicht. Dat je overal hetzelfde soort berichten leest kan kloppen. Steeds meer fabrikanten werken met embargo’s. Iedereen krijgt dezelfde persberichten en mag daar pas op een bepaalde datum iets over schrijven. Die persberichten gebruiken wij uiteraard ook als leidraad, we nemen daar soms ook delen (licht aangepast) uit over. Het gaat immers om nieuwe producten die we nog niet uitgebreid hebben kunnen testen. Maar om te zeggen dat we zonder aanpassingen overnemen, of dat het advertenties zijn, dat is echt grote onzin.

  • Inderdaad erg jammer dat dit een nieuwsbericht van trek zonder aanpassingen wordt overgenomen. Endura en Smith hebben met Koroyd toch gewoon al jaren een dergelijk systeem…

Geef een reactie

Inloggen