Een maand of vier geleden hadden we al een artikel over de nieuwe 105 R7000-groep. Twee kleuren zwart, 11-speed, nieuwe dual pivot velgremmen en de RD-7000-achterderailleur. En nu is er de versie met schijfremmen. Een stapje hoger.

Foto’s: Remco Veurink

We gaan terug naar 2014. Toen introduceerde Shimano de 105 5800-onderdelengroep. 11-speed. Geen triple meer, wel een crankstel met een vierarmig design als de Dura-Ace 9000. De crank met een eigen 110 millimeter steek in vier combi’s en twee types 11-speed derailleurs; SS derailleur schakelt tot de 28 en GS tot 32. Cassettes van 11-23T tot 11-32T. Dat was het toen wel zo ongeveer. Ja, er volgde een direct mount-velgrem en weer wat later (2016) een 105-versie van de schijfrem – de ST-R505.

Ondertussen rukte de schijfrem op: bij de in 2017 geïntroduceerde Shimano Ultegra 8000- onderdelen nemen de R785-delen (shifters, schijven en flat mount-klauw) een belangrijke plaats in. Dat zien we ook bij de nieuwe 105 7000-groep. 7? Ja, want de ‘6’ was voorbehouden aan de oude Ultegra 10-speed groep (die ging van 6800 naar 8000). Het grootste nieuws: nieuwe platte BR-R7070-remklauwen, compatibel met Ice Tec-remblokken en UCI-conforme SM-RT70-remschijven (inclusief een nieuwe 140 millimeter schijf). Daarbij nieuwe ergonomisch gevormde hydraulische bedieningshendels (ST-R7020) met een grotere reikwijdte-aanpassing voor verschillende handgroottes. Als we naar de modelnamen kijken, zien we drie versies R7000, R7020 en R7025. De eerste is voor ‘gewone’ velgremmen, de overige twee voor de nieuwe schijfremmen. De 7025 is een versie voor kleine handen. De shifters staan iets meer naar buiten en wat dichter bij het stuur. Zo kun je met kleinere handen toch goed bij de grepen, zonder dat ze snel tegen de stuurbocht aankomen. De slag is ook wat korter. Er is geen Di2 versie, die is nog steeds voorbehouden aan de Ultegra- en Dura-Ace-groepen.

7000

De mechanische 7020-groep bevat twee types achterderailleurs, één voorderailleur, crankstel en twee Dual-Control shifters. De achterderailleur komt uit de MTB-collectie: het is een shadow model. De bevestiging op de derailleurpat is dezelfde, maar net daaronder maakt de derailleur een bocht -daardoor blijven de derailleurwieltjes bij het schakelen altijd onder een ideale hoek staan. In vergelijking met de 5800 zie je dat het best. Daarnaast is de SS derailleur compatibel tot 30 tanden en de GS (lange slag) compatibel tot een 34. De derailleur heeft derailleurwieltjes met 11 tandjes boven en onder. Geheel in de trend van 2018 en net als bij Ultegra 8000 zijn de wieltjes groter uitgevoerd dan bij de 5800-modellen. Wat bedoelen we met trend? Je ziet bij proffietsen soms getunede achterderailleurs met oversized derailleurwieltjes – die wieltjes geleiden de ketting beter wat dan weer zorgt voor een sneller schakelgedrag. De tandwieltjes bij de 7000-derailleur zijn minder open uitgevoerd dan bij de 8000-derailleurs.

De nieuwe voorderailleur valt op door de routing en de bevestiging van de binnenkabel. Deze loopt niet meer rechtstreeks vanaf het frame naar de arm, maar maakt boven op de voorderailleur een extra lus. Bij het crankstel zien we -hoewel niet meteen optisch- de grootste verschillen met de duurdere Ultegra-groep: geen Hollowtech II crankarm en Hollowtech II buitenste kettingblad, maar een ‘volle’ crank en een aan de binnenzijde uitgefreesd buitenblad. 34 ‘schuppen’ tellen we. Op de weegschaal heeft dit tot resultaat dat het 7000-crankstel zo’n 50 gram zwaarder is. Dat valt overigens reuze mee. De bouwwijze is dezelfde als bij de 6800: aan de rechterkant zit de as die door het bracket steekt waarna aan de linkerkant de crank erop wordt geschoven. De finish is silky black; zowel links als rechts is er een streep op de crankarm extra glanzend. Chique! Het crankstel is leverbaar in drie variaties: 50-34, 52-36 en 53-39 met vijf crankarmlengtes variërend van 165 tot 180 millimeter. Vier cassettes beginnend met 11 (28, 30, 32 en 34 tands) en een 12/25 tands. De grootste drie zitten samen, daarna de volgende acht. Overigens zijn de 11-speed 9100-, 8000-, 6800- en 5800-cassettes uitwisselbaar.

De 7020 Dual Control hendels wijken heel sterk af van de eerste serie RS505-shifters. Die zijn niet alleen een stukje langer (ongeveer 1,5 centimeter) en wijder (een halve centimeter), maar vooral lomper ogend en de grip op de hendel is anders. De 7020 heeft een inkeping onder de knop van de hendel net wat dieper, waardoor je wijsvinger daar net wat meer invalt. En de kunststof hoods hebben een nieuw uiterlijk met ribbels gekregen.

Een mooi extraatje is 105 ‘lazer’ op de hendels. Technisch: de slag die de hendels maakt is een fractie korter en net wat sneller te managen. Het geluid van de klik is dezelfde en je schakelt nog steeds maximaal drie tandjes in één keer op (van de 14 naar de 17 bijvoorbeeld) en één voor één af.

Toen we het hele spul gemonteerd hadden: naar buiten. Het werkt geweldig, maar nieuw spul schakelt altijd goed. Even dachten we dat met Ultegra te doen hadden: het gevoel op de hendels is nogal vertrouwd, de slag die je moet maken om te schakelen is dezelfde en bij de remkracht merken we geen verschil. Ook onder belasting werkt 7000 subliem – en dat voor een opstapgroep! Zowel Ultegra als 105 zijn familie van de Dura-Ace 9100-groep en ondertussen zijn alle kinderziektes (als die er al waren) vakkundig uitgefilterd. Mechanisch is er niks op aan te merken.

 

De modulatie van de remmen is uitstekend; een beetje bijremmen en je remt af, even doortrekken en je remt. Je hebt snel door waar het eventuele punt zit van een blokkerend achterwiel. Als je je gewoontes van hoe je met een velgrem overzet naar een schijfrem is er niks aan de hand. Remt het beter? Ja, als het regent. Maar als het droog is dan functioneren de nieuwe velgremmen ook prima… Als je niet in een omgeving woont waar je veel moet remmen dan is de gewone 7000-groep ook prima. De mechanische groep zonder bracketlagers is verkrijgbaar vanaf 649 euro en de groep met schijfremmen is 240 euro duurder. Maar de 7020 zal op veel complete racers te vinden zijn. En dan is de keuze voor een fiets met schijfremmen zeer wel te begrijpen. Zeker omdat er een standaard is: 12 millimeter steekassen, inbouwbreedte 100 millimeter voor en 142 millimeter achter en flat mount- remklauwen. Je koopt een 2019 racer met schijven die jarenlang meegaan. En met schijfremmen kun je ook ander ‘schoeisel’ monteren: bredere banden waardoor het rijcomfort toeneemt. En dat is met racers die bedoeld zijn om je carrière op te starten alleen maar een dikke plus. Op naar een stapje hoger.

Cannondale Synapse Carbon Disc 105

Deze Synapse is al jaren de comfort racer binnen de lijn van Cannondale. Meteor Gray. Gaat-ie dan ook als een raket? Nou, de bordjessprint ga je waarschijnlijk niet winnen. De zithouding is meer rechtop dan à la Caleb Ewan. Ook de afmontage is gericht op ‘ver’en ‘lang’. 50/34 voor met een 11/34 achter en relatief bolle en brede 28 millimeter banden. Langeslagachterderailleur en schijven met een diameter van 160 millimeter. Aan comfort geen gebrek. Een lange dunne 25,4 millimeter zadelpen. Een carbon frame met licht doorgezakte staande achtervorken en subtiele knik in de zitbuis maken het geheel zeker niet te stug.

Het hoge balhoofd geeft de mogelijkheid om een comfortabele zithouding te creëren als dat gewenst is. Dat blijft dan ook hangen: comfortabel met een grote C. En bruikbaar op nagenoeg ieder terrein. Technisch gezien hoef je voor een weekendje Limburg of de Vogezen je verzet niet aan te passen en kom je overal boven. Licht is de racer niet: 9,15 kilo. Dat gewicht zit hem niet in het frame, maar in de zeer stevige (lees: zware) wielen. Dus graag een setje lichte wielen.

Cinelli Veltrix Disc

Het klassieke logo met de C met vleugeltjes, blingbling oranje en bijkleurende zwarte delen. 8,40 kilo compleet voor deze custom opgebouwde Italiaan. Met Italiaanse Deda, Zwitserse DT Swiss, Duitse Schwalbe-banden en de Japanse 105. In een klassieke race-uitvoering: 53/39 voor, 11/28 achter en 140 millimeter schijven. Het frame is oversized en laat op de weegschaal zijn kop niet hangen: een net gewicht en een voldoende bij de torsiestijfheid. Eenmaal op het zadel wil de Veltrix goed vooruit. Omhoog, omlaag en een bochtje in: gooi het stuur maar om en knallen maar.

Daardoor heb je vooral niet in de gaten dat je met een racer met schijven rijdt. Tel daarbij de pure allround geometrie met een wielbasis van nog geen meter en een stack van 551 en reach van 382 en je realiseert je al heel snel dat het gewoon een racefiets is met 105. En schijven. Maar dan kijk je om je heen en komt er al snel een glimlach op je gezicht als je naar het schone kleedje kijkt. Wat een mooie fiets! En: lekker betaalbaar ook. Zo wordt overstappen naar een racer met schijven een makkie. O ja: er mag nog wel wat worden gedaan aan de rammelende remleiding in de onderbuis.

Gewichtsverschil klassiek-disc

Remmen 

Velgremmen R-7000 370 gram per stel
Hydraulische remmen R-7020 340 gram (twee klauwen) en 240 gram (schijven): 580 gram

Shifters  

R-7000 480 gram
R-7020 640 gram
Totaal: 350 gram