De Scultura, de klassiekerfiets van Merida, is er in een versie met velgremmen en schijfremmen. Opvallend: de meest betaalbare Scultura’s met velgrem zijn er tot 1499 euro, daar boven is het allemaal Disc wat de klok slaat. Acht modellen, van 1699- tot 8999 euro voor de Team-E. De carbon Scultura Disc is er ook nog in twee type carbon frames; de CF4 en de CF2.

Hardcore

Dit is de 8000-E, opgebouwd rond een CF4-frame. Het verschil tussen CF2 en CF4 zit hem, behalve in een iets lager gewicht, ook in de geometrie: bij de CF4 is de stack en reach net weer wat meer hardcore koers. De in diepzwart gespoten 8000-E heeft een Shimano Ultegra 8000-groep met 8070 Di2, disc shifters, flat mount-remklauwen, 160 millimeter schijven en een 52/36 crankstel, Vision 40 Disc-wielset en Merida-delen. De junction van de Di2 zit standaard onder de stuurpen, de accu huist in de zadelpen. De stroomdraad loopt via de bovenbuis nogal losjes en rommelig de onderbuis in.

Wat blijft hangen na de testritjes? Het is een levendige fiets met een relatief korte wielbasis voor een schijfremracer. Daarom voel je eigenlijk ook geen verschil tussen een Scultura met en zonder disc. Comfort? Meer dan je zou denken. Een ver uitstekende zadelpen, slanke staande achtervorken, 25 millimeter bandjes (daar mogen nog wel soepelere modellen omheen) en de zithouding zorgen vooral voor veel stressvrije kilometers. Klimmen, knallen en gewoon ‘fietsen’: alles kan met deze Scultura. Een ware allrounder.

De 8000-E weegt ruim onder de 8 kilo, maar dat mag ook wel voor de bijna 5600 euro die de fiets kost. Toch zit er tussen een standaard Scultura en een Scultura Disc qua gewicht nog steeds flink verschil. Maar de kracht en de meerwaarde van de 8000-E Disc ten opzichte van pakweg een Scultura 8000-E uit 2018 zit hem toch echt in de toevoeging van de schijfremmen: altijd voldoende remkracht en zaken als steekassen en de toevoeging van de mogelijkheid om bredere banden te monteren. Het is nu gewoon een net wat betere fiets. Wel heel erg zwart, dat dan weer wel.