In Tour Down Under rijden de profs op hun nieuwe fietsen. Met de nieuwste componenten. Zo kon Léon de Kort snel een paar telefoonfoto’s voor ons schieten van de nieuwe 12-speed eTap groep van SRAM op de fietsen van Trek-Segafredo. De mannen rijden daar met zwarte tape op de logo’s, omdat SRAM de groep nog niet officieel heeft geïntroduceerd. Deze groepset volgt de 11-speed eTap groep op. Nu dus met 12 kransjes, een nieuwe ketting, andere hoods/shifters én een nieuw crankstel.
Ondanks de zwarte plakkers is er van alles aan te zien. Zo heeft de ketting schakels die aan de buitenkant helemaal recht, bijna vierkant van vorm zijn, niets is opengewerkt. Misschien om extra stevigheid te creëren omdat de ketting nog weer iets dunner is geworden?
Beeld: Léon de Kort e.a.
Welke body?
Het grootste cassetteblad is van ander materiaal dan de rest van de kransjes. Op de foto’s is het verloop wat lastig te zien. Wel weten we dat de 12-speed cassette loopt van 10 naar 28! Ja, een 10t als kleinste kransje. Het lijkt er op dat de eerste 11 aan elkaar vast zitten, zoals we gewend zijn van de Hollowdome constructie van de 11-speed Red cassette. Die wordt gemaakt uit 1 blok staal. Het laatste ‘grote’ 28t tandwiel zit daar dan ‘los’ achter en is van ander materiaal.
De dames van de CCC-ploeg rijden trouwens met een 10-33 cassette. We gokken dat de cassette op de XDR body zit. Dat is de road versie van de XD body van SRAM die werd geïntroduceerd bij de eerste Eagle 12-speed mtb-groep. Deze XDR body is nog een stukje breder, hij heeft 1,85mm meer vlees dan de standaard XD. Dat is nodig omdat het grootste tandwiel op de wegfiets een stuk kleiner is dan de 50t frisbee op een mtb. Die laatste valt als een paraplu om de naaf en spaken heen, dat past met een 28-30 of 32 niet en dus moet de body gewoon een stukje breder zijn.Net als bij de oude groep hebben de voor- en achterderailleur een verwijderbare batterij. Je bedient ze uiteraard via de shifters. De reach daarvan is instelbaar. Net onder de hoods zit een instelschroefje verstopt. De body van de achterderailleur is van aluminium, daar aan vast een kooi van carbon.
We zien 50-37 en 50-36 crankssets, ook een 48-35 is een optie. Met aluminium kettingbladen uit 1 stuk. 50-10 is gelijk aan 53-11, dus dat scheelt net weer een beetje gewicht met zo’n kleiner blad aan de voorkant. Ook hoef je aan de voorkant minder vaak te schakelen. Daarnaast schijnt het dat een kleiner voorblad motorisch voordeel geeft. In de carbon cranks zit een nieuwe Quarq vermogensmeter geïntegreerd.
One by?
De kans dat de groep ook in een 1X uitvoering komt lijkt groot. Met een 10t achter en 12 kransjes zijn er voldoende schakelmogelijkheden. En een 1X groep in het hoogste segment had SRAM nog niet voor op de weg. Mooi voor de cross en bij het gravelbiken. Bij de profs zullen we die waarschijnlijk niet gaan zien. Naar verluidt waren de profs van de ondertussen opgeheven Aqua Blue ploeg vorig seizoen niet heel tevreden met hun 3T fietsen met slechts 1 voorblad.Nu rijden de profs dus met 12-speed groepen van SRAM en
Campagnolo. Het wachten is op het persbericht van Shimano.
Er is een reactie
De 1×12 SRAM eTAP groepset zondag ook gespot op de cross fiets van Marianne Vos.
@cobbie, af en toe eens wat komma’s gebruiken aub. Leest iets vloeiender. 🙂
Eindelijk een deftig groepke voor mijn gravel.
Toekomst 1X12, maar ik had lang geleden al 2X6, wat is de vooruitgang?
Fiets al 2 jaar met 2 fietsen met e-tap 11 speed van het schakelen ben ik zeer tevreden met de opname van derailleurs baterijen ben ik minder tevreden reeds 4 batterijen pin onderaan afgebroken .De compact crank verhouding 50/34 of 52/36 is hier voor ons in de lage landen ook niet perfect waarom niet compact 52/39 erbij nemen dan kan je kiezen, zelf een TA binnenblad 39T gestoken bij gebrek aan Sram keuze aantal tanden.
Bottom Bracket GXP van Sram na veel ellende van kraken zowel Ceramic als de gewone versie verwijderd (4Brackets gebruikt).
Besluit : buiten de schifters en derailleurs e-tap kan Sram van Shimano en Campagnolo onderdelen nog veel leren geen wonder dat er weinig World tour ploegen hier mee fietsen.
Rij ook al 2 jaar zonder de batterijen van de shifters te hoeven vervangen.
Lijkt me vreemd dat de 12-speed shifters dan meer zouden verbruiken.
En uiteraard zeer te spreken over de e-Tap.
Ik rijd al 2 jaar met de etap 11sp. En ben zeer tevreden schakelt perfect en heb de batterijen in de shifters nog niet hoeven te vervangen alleen de batterijen van de derrailleurs moeten vaker o opgeladen worden.
Verder perfecte groep.
Deze week nog horen zeggen van iemand in de cross dat het batterijverbruik van de 12-speed shifters nog niet volledig op punt zou staan. De CR2032 batterijen in de shifters zouden nog veel te snel “leeg” zijn en bijna om de andere week moeten vervangen worden.
Mijn 11-speed Etap schakelt en werkt perfect. Op dit moment is er nog geen reden om over te stappen op de 12-speed. Temeer daar het eerste kransje achteraan een 10 is, dat is voor bijna iedereen overkill.
Terwijl deze in mijn 11-speed Etap al meer dan anderhalf jaar meegaan.
Groep schakelt perfect en probleemloos ook met slecht weer.