We schrijven 1982. De Amerikaan Bob Rubinstein richtte samen met Guus van de Beek Fiets op. Rubinstein, zelf fietser, zag wel brood in een tijdschrift over fietsen. Het eerste nummer verscheen in april 1982, met op de cover onder andere deze fiets.Nou ja, dat was een afbeelding van Shimano waar promotie werd gemaakt voor de nieuwe Dura-Ace AX serie. Aerodynamica! Shimano bracht tussen 1981 en 1984 drie aero groepen: Dura-Ace, 600 AX en Adamas. Deze Jan Janssen heeft een 600 AX-groep, zeg maar op Ultegra-niveau. Met aandacht en liefde gerestaureerd door Fiets-lezer Tinus van de Plas. Geen plat carbon of binnendoor lopende kabels. Staal, lugs, met geprofileerde onderbuis en staande buis. De 600 AX-groep bestaat uit buiscommandeurs, remhendels, crankstel, voor- en achterderailleur, remmenset, aero bidon, naven, zadelpen en stuur en stuurpen.
Veel opvallende delen. Zo had Shimano met de 218 gram lichte RD-6300 achterderailleur een juweeltje ontwikkeld. Positief schakelmechanisme met interne klik. En zonder buitenkabel. Het crankstel bood alleen plaats aan de speciale aero pedalen met oversized bout, de Para-Pull remmen vielen mooi weg in het frame, de remhendels hadden langs het stuur lopende kabels, de stuurpen had een interne bout voor de klemming van het stuur en de naven lichtblauwe afdekkapjes. Shimano had alle onderdelen in de windtunnel getest en tot een winst van maar liefst 21 procent gekomen in vergelijking met een conventionele racer; met name de routing van de kabels leverde al 4,5 procent winst op. Het spul schakelt goed en het remt voldoende – naar de maatstaven van de jaren ‘80.
Waarom heeft dit zich niet doorgezet? Het was te vroeg. En er was in principe een ander frame voor nodig, met name voor de routing van de achterderailleur. Daarnaast bleken lagers van de pedalen niet je van het waardoor er speciale adapters nodig waren wilde je standaard pedalen monteren. Aero verdween naar de achtergrond. Daarnaast was Campagnolo toen nog groot, stond Look op het punt een klikpedaal te brengen, Shimano zelf omarmde Biopace kettingbladen en bracht speciale arty aerabesque onderdelen en een paar jaar later (1991) verschenen de eerste Dual Control rem/schakelgrepen…
Er is een reactie
Goedenavond, ik heb deze fiets, die mijn vader ooit nieuw heeft gekocht, altijd bewaard en wil deze eigenlijk weer helemaal origineel maken. Dus ik ben opzoek naar de, bijzondere bidon met houder. Is er iemand die weet hoe ik hier aan kan komen? Mvg Martijn
” Het crankstel bood alleen plaats aan de speciale aero pedalen met oversized bout”
Dat waren geen aero pedalen, maar pedalen met draaipunt virtueel door de voet heen voor meer stabiliteit…..en meer blablabla….
Heel leuk dat jullie aandacht besteden aan de oudjes! Deze heb ik ook in mijn collectie gehad.
Wel even een paar puntjes van kritiek: Ax schakelde en vooral remde zeker niet op het niveau dat je mocht verwachten in die tijd. Het frame is ook zeer slap. Het was eigenlijk een vreselijk slechte fiets maar historisch gezien wel heel leuk. Overigens had je precies dezelfde fiets als Norta. Alleen de merknaam was anders.
Verder kwam 6200 Arabesque ruim voor 6300ax op de markt en Biopace pas veel later. Het waren vooral 6207 en 6208 (de eerste serieuze groep met index!) die ax overbodig maakte. Dat waren de eerste groepen van Shimano die echt beter waren dan die van Suntour waardoor Shimano in de loop van de jaren 80 de macht over kon nemen op het gebied van groepsets uit het oosten.