Natuurlijk. De cranks die je nu op je bike hebt zitten doen het ook prima. Vond ik ook van de mijne. Tot Rotor een doos op de redactie dropte met daarin hun R-Hawk crankset. Ondanks dat het één set betrof, bevatte de grote doos vier kleinere doosjes, met twee cranks, een losse as, een kettingblad en een setje lagers.

Best handig, zo’n modulair systeem, zo ontdek ik als ik na een seizoen testrijden de cranks naar een andere bike wil overzetten. Het enige dat ik hoef te bestellen, is een bredere as. Maar de modulariteit van het systeem heeft nog meer voordelen. Zo kun je binnen vijf minuten het kettingblad wisselen. Erg praktisch: in Nederland rijd ik met een 34-tands voorblad, in de Alpen gaat er, afhankelijk van de route en het terrein, een 28er of 30er op.

Ovaal

Natuurlijk zijn die bladen ovaal, dit is een Rotor-crankset, weet je nog? Ik ben behoorlijk fan van ovale voorbladen, vooral vanwege de betere tractie. Voordeel van de Q-Rings – zo noemt Rotor z’n kettingbladen – ten opzichte van andere ‘ovals’: je kunt het punt met de grootste diameter in stapjes van acht graden verdraaien. Wat ik trouwens niet gedaan heb, want de middelste, standaard positie bevalt prima.

Rotor maakt alles in eigen huis, in hun fabriek in Madrid. De cranks zijn gefreesd en geboord – ze zijn dus hol van binnen – uit 7055 aluminium, dat volgens Rotor vergelijkbaar is met het bekende 7075 alu, maar met een betere weerstand tegen metaalmoeheid. Een complete set weegt 680 gram, inclusief een 32-tands Q-Ring. Een complete R-Hawk crankset kost € 219,95 voor de crankarmen, € 49,95 voor de losse as, € 79,95 voor een direct-mount Q-Ring en € 34,95 voor de lagers. O ja, mocht je de cranks willen overzetten naar een andere bike en het nieuwe kleurenthema willen volgen: de kunststof beschermers zijn er in vijf kleuren en kosten € 19,95 per paar.

Rotor R-Hawk, € 385,-
rotorbike.com