Hij is groot, hij is aantrekkelijk, hij is sneller dan ooit. Uren, nee dagen heb ik verprutst met het kijken naar Johnny Bravo op Cartoon Network. Goudbruin, klein onderbroekie en een zwarte ray-ban. Een soort van tekenfilm Dries Roelvink eigenlijk. De nieuwe Habit die Cannondale ons voorstelde heeft er wel iets van weg. In de verste verte lijkt hij nog op de vorige generatie. We gingen er mee op pad, kijken of we er wat dames mee kunnen versieren.


In Freiburg, verstopt op het terrein van een bierbrouwerij staat het epicentrum van deze Habit. Cannondale probeert met deze totaal vernieuwde trailbike de aansluiting met de concurrentie weer te maken. In een notendop: 27,5 heeft plaats gemaakt voor 29 inch wielen. De reach is met minimaal één centimeter toegenomen en de balhoofdhoek is behoorlijk vlak geworden. Met 66 graden ruim anderhalf tot twee graden minder steil dan de meeste concurrenten. Heerlijk! Als laatste is ook het veersysteem volledig op de schop gegaan. Hierdoor lijkt de fiets niet meer op een ruige Scalpel maar juist op een mini Jekyll. Niet zo verrassend aangezien ook de Jekyll dit jaar volledig is vernieuwd en opgeschaald naar 29 inch. Een nieuw linksysteem wat iets weg heeft van het veersysteem van de Jekyll (of van een Canyon Spectral) moet de fiets geschikt maken om moeiteloos naar boven te rijden en meer aan te kunnen in afdalingen dan ooit tevoren. Proportional Response Tuned noemt Cannondale hun achtervering op deze fiets.


Cannondales nieuwe veerconcept.

Het achterste draaipunt bijna op gelijke hoogte van de as.

Met 460mm reach in maat L is de Habit redelijk lang. En dat is nu net waar wij van houden.

Downhilldemper
Rondom Freiburg beklimmen we diverse mooie paden en rijden op de Habit 2. Deze is uitgevoerd met luxe Fox Float Performance Elite DPX2 EVOL demper. Kort door de bocht een combinatie van een demper uit een downhillfiets met de lockout functies van een XC demper. De DPX2 waarbij de twee staat voor de dubbele luchtkamer heeft een continue oliecirculatie wat ervoor zorgt dat de luchtdruk in de demper significant lager is en dat kleine hobbels en bobbels veel nauwkeuriger worden uitgefilterd. De DPX2 heeft drie standen, Open, Medium en Firm. Draai je de demper naar Firm dan gebeurt er eigenlijk niets meer. De demper is zo stug dat de fiets enkel nog geschikt is om naar het strand te rijden alwaar je Johnny B tegen het lijf kunt lopen. Tijdens de meeste klimmen hielden we de demper gewoon open. Hooguit in Medium. In Open modus deint de fiets weinig, rol je berg op gemakkelijk over stenen en wortels. Met de +/-25% sag waar onze demper op was ingesteld voelde dit alles behalve inefficiënt. Ook staand klimmen is geen probleem. De zitbuis is met 74,5 minder vooruitstrevend dan de rest van de fiets en had zeker in de grootste maat nog wel ietsjes steiler gemogen.


De Fox DPX2 demper met makkelijk bereikbare knoppen.

Cannondale heeft met de Habit een fiets gemaakt die -mede dankzij de styling- oersaai is om te zien. Zeker deze uitvoering in Opel Astra grijs. Maar ondanks de niet zo spetterende vertoning is het wel een fiets die vol bijzondere en chique details zit. Zo is de bekabeling intern voorzien van tunnels zodat een buitenkabel in 5 minuten is gewisseld en komen er nergens ty-wraps aan te pas. Het Ai-Asymmetric design wat ook in de F-SI en Scalpel wordt gebruikt zien we eveneens terug bij deze Habit en mede daardoor heeft de Cannondale een zee van ruimte rondom de achterband. Zelfs met een 2.5 uitvoering. Laat die modderige blij-dat-ik-glij trails maar komen dus!

Bergaf is de fiets, mede door de goede demperkeuze en uitgebalanceerde veereigenschappen erg stabiel en toch speels wanneer je dit wenst. De grote wielen houden door de dikke Minion en High roller banden nagenoeg altijd grip. Perfect in de bergen maar een beetje overkill voor allround gebruik in Nederland. Heb je liever 27.5+ dan past ook dat. Met de Flipchip corrigeer je de geometrie zodat dezelfde rij-eigenschappen blijven behouden. Liever 29er met 140 millimeter veerweg voor? Ook dat kan met behulp van de Flipchip werkelijkheid worden. De zitbuis wordt een halve graad steiler en het bottombracket zakt 5 millimeter.


De Flipchip. Onmisbaar op de moderne trailbike.

De Habit is het stille jongetje in de klas. Een onopvallende schijnvertoning die je vooral niet boos moet maken. In dat opzicht dus niet de beste vergelijking met Johnny Bravo. De Habit kan veel meer dan de gemiddelde trailbike en is daarmee perfect geschikt voor de Hollander die met één fiets in Amerongen wil rijden maar ook eens een enduro-event wil proberen.

De Habit Carbon 1. Kost je €6999. Maar dan heb je wel een XTR 9100 groep, SI crank, Kashima dempers én zadelpen. Damn!

De Habit 4 is ‘gewoon’ van aluminium en kost €2799,- Een alu Habit is al te koop vanaf 2299,- Voor de hele line-up zie: cannondale.com