13 juni 2018 | Edwin Haan

Thesis, een topfiets als bouwpakket

Thesis is een nieuw merk dat 1 model fiets gaat bouwen en die rechtstreeks vanuit de fabriek aan de consument gaat leveren. En dan niet als complete fiets, maar als bouwpakket dat in twee dozen bij je bezorgd wordt.

Alleskunner

Randall R. Jacobs en Alice S. Liu zijn de oprichters (foto onder) van het merk. Ze hebben beiden jarenlange ervaring in de fietsbranche en goede contacten met de fabrieken die topcomponenten aan de grote fietsmerken leveren. Hun idee is om de complete tussenhandel uit te sluiten. En daarbij gaan ze niet over 1 nacht ijs. De fiets die ze gaan leveren is de Thesis OB1. Volgens Randall de enige fiets die je nodig hebt, een alleskunner. Een fiets die met normale wielen prima geschikt is voor de weg. Zet je er 650b wielen met dikke banden in dan heb je de perfecte gravelbike. Het frame is voorzien van genoeg bevestigingspunten om er een complete bikepacking fiets van te maken.

Keuzes, keuzes

Het frame is van highend carbon, geschikt voor dikke banden (700Cx40 of 650bx47) en kan eventueel met een dropperpost geleverd worden. Over alle componenten is nagedacht. De wielen zijn highend, het stuur heeft een ietsiepietsie flare, de crank is een eigen ontwerp hol aluminium model. Schakelen en remmen gaat met SRAM’s Rival onderdelen, al is er voor de cassette gekozen voor een Sunrace model. Standaard wordt de OB1 met 1x en een 11-42 cassette geleverd. Als je liever met een dubbel rijdt kun je dat aangeven bij het bestellen. Daar kies je trouwens ook voor de kleur van het frame, welke kleur stuurtape je wilt, stuurbreedte, stuurpenlengte, cranklengte etc. Volgens Thesis krijg je met de OB1 een fiets die normaal 6000 dollar kost nu voor 3000 dollar thuisbezorgd.

Tussenhandel weg, goed idee?

Het verhaal klinkt mooi. Canyon is er groot mee geworden, al zetten die je fiets wel voor je in elkaar voordat ie in een doos gaat. Bij Thesis moet je dat dus zelf doen, of laten doen door je fietsenmaker. En die doet dat uiteraard niet voor niets. Als je zelf niet handig bent en je hebt een probleem met de fiets zul je ook naar die fietsenmaker moeten. En die zal, terecht, de klanten die een fiets bij hem hebben gekocht voor laten gaan. Wel iets om rekening mee te houden.

In de eerste doos vind je het frame en de wielen, die komen beiden China. De tweede doos komt uit Taiwan en bevat alle onderdelen. Als je zelf handig bent zet je een fiets zo in elkaar. Desnoods met wat hulp van onze onvolprezen Onderhouds & Reparatiegids. Dan moet je wel het eea aan gereedschap in huis hebben. Of je gaat naar een fietsenmaker die het voor je wil doen. Reken dan wel op een paar honderd euro aan arbeidsloon.

Op dit moment kun je op de wachtlijst komen. De verwachte levertijd is 20 weken. Dan zou je de OB1 ergens in het najaar ontvangen. De praktijk leert dat dit soort projecten nog wel eens wat uitloop kent ook. Ik ben heel benieuwd of dit project kans van slagen maakt. Het lijkt er op dat ze lekker meeliften op de enorme populariteit van het gravelbiken in het land van Uncle Donald. Ook ben ik benieuwd of er nog meer van dit soort merken komen die het de grote jongens (en onze geliefde lbs) moeilijk willen gaan maken.

Meer info: https://thesis.bike

Zou jij een bouwpakketfiets bestellen?

Bekijk resultaten

Loading ... Loading ...

Edwin Haan

Fietst op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

Geef een reactie

Inloggen