Trainingsapps als Strava, Zwift en Trainerroad hebben wereldwijd tientallen miljoenen gebruikers. De berg aan opgeslagen data groeit met de dag. En daar kan veel mee worden gedaan. Ook minder leuke dingen.

Het merendeel van de gebruikers van Strava doet dat met de gratis variant. En toch maakt het in San Francisco gevestigde bedrijf geen gebruik van advertenties om geld te verdienen. Hun verdienmodel is gebaseerd op twee pijlers: premium abonnementen en het verkopen van data. Strava heeft de datadienst Metro waarmee het informatie verkoopt aan bijvoorbeeld overheden. Zo maakte Amsterdam gebruik van hardloopdata om daarmee vaste routes aan te leggen. Andere gemeenten gebruiken de informatie om veranderingen aan te brengen in de infrastructuur om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Privé

Strava zegt dat het alle data eerst anonimiseert voordat ze worden verkocht. Het bedrijf vraagt een kleine vergoeding voor elke gebruiker waarvan data worden verkocht. In de algemene voorwaarden staat: ‘Voorbeelden van dergelijke samengestelde informatie of statistische gegevens omvatten informatie over apparatuur en gebruik, demografische en route-informatie en prestaties of biometrische informatie’. Kort gezegd wordt niet alleen informatie verkocht over de routes die je rijdt, maar ook gegevens over bijvoorbeeld je conditie. Als je niet wilt dat deze informatie wordt gedeeld, dan moet je al je activiteiten op privé zetten.

De beschikbaarheid van data over je conditie en sportgewoonten is ook bij ziektekostenverzekeraars niet onopgemerkt gebleven. Mensen die regelmatig sporten zijn gemiddeld genomen minder vaak ziek dan mensen die niet regelmatig bewegen. Er zijn ook in Nederland verzekeraars die korting geven op bijvoorbeeld de sportschool. Maar in de toekomst gaat dat waarschijnlijk een stap verder. Zo geeft de Amerikaanse verzekeraar Oscar beloningen aan verzekerden die hun beweegdoelen halen met een dagelijkse stappenteller. Het principe van het belonen van een gezonde levensstijl is makkelijk uit te bouwen naar platforms als Strava, Zwift en Trainerroad. Het platform Bounts koppelt trainingsdata bijvoorbeeld al sinds enkele jaren aan beloningen. Hierop koppel je een account van Garmin, Strava of andere apps aan een beloningssysteem. In ruil mag Bounts jouw data gebruiken.

Jouw ritje op Strava wordt misschien wel als voorbeeld gebruikt van gevaarlijk rijgedrag

Datascraping

Alle trainingsapplicaties zeggen data alleen geanonimiseerd te verkopen. Toch zijn jouw data niet zo anoniem als je misschien denkt. Als je een activiteit openbaar post, dan is die info ook echt openbaar. En dan kijken mogelijk niet alleen je vrienden mee. Er zijn gevallen bekend waarbij criminelen via een geposte foto konden zien dat iemand op een dure fiets reed, en die vervolgens via Strava zijn woonhuis wisten te traceren en inbraken. Nu kan je de plek waar je woont via een privacy-instelling op Strava eenvoudig maskeren. Moeilijker is het maskeren van je data voor bedrijven die minder op hebben met je privacy. Het principe heet data scraping. Een derde partij haalt openbare data van het internet, slaat die op en gebruikt een algoritme om ze te analyseren. ‘In theorie zou dan bijvoorbeeld een analyse kunnen worden gedaan op gevaarlijk rijgedrag, waarbij misschien wel jouw ritje wordt gebruikt als voorbeeld’, waarschuwt de website Gigaom. Het Australische parlementslid Mark Parton suggereerde vorig jaar om Stra-va te gebruiken om snelheidsduivels te beboeten. Nu zal het met dat voorstel zo snel niet gaan, omdat de data hiervoor te onbetrouwbaar is. Gps heeft een foutmarge van zo’n 15 meter. Toch kan het posten van activiteiten wel op een andere manier een rol spelen. Bijvoorbeeld bij ongevallen. ‘Als je er een gewoonte van maakt veel te hard door woonwijken te scheuren, dan kan dit als aanvullend bewijs worden gebruikt in de rechtszaal’, vertelt jurist Bob Mionske in VeloNews. ‘Het vertelt iets over jou als weggebruiker.’

En zo vertelt Strava ook iets over Mark Parton. Hij moest kritische volgers uitleggen waarom hij zelf tijdens zijn ritjes wel eens te hard rijdt.