Geen Aeroad of Ultimate, maar een Endurace; Canyons kijk op een performance racer. Vooral bedoeld voor het rijden van lange afstanden. Nu zet Canyon vooral in op racers met schijfremmen – van de Endurace-modellen is meer dan 50 procent met schijfremmen, er zijn nog steeds drie aluminium modellen met klassieke velgremmen.

Een iets langere balhoofdbuis, korte reach en stack en standaard afgeleverd met een kortere stuurpen. Het frame is van 7005 aluminium, oversized en geovaliseerd met slanke staande achtervork en platte liggende achtervork, een bracket met BSA-draad en een lichte, rechte volledig carbon voorvork. De derailleurkabels lopen deels binnendoor; onderlangs het bracket naar de achterderailleur en bovenlangs naar de voorderailleur.

Alles goed

De 7.0 heeft 105, de 8.0 Ultegra, de afmontage van de 6.0 is een complete Tiagra 4700-groep inclusief 11-32 en 34/50, een stel Aksium-wielen met Continental-banden, Canyon-delen en Antares-zadel. Op papier is er niks te vinden wat wij onder ‘niet goed’ zouden scharen. De 6.0 is gewoon een heel fijne racefiets. Lekker stijf, licht ook, niet te nerveus of bonkig. Dat aluminium ‘hard’ is kunnen we zeker niet onderschrijven. Voor comfort zorgt de 27,2 millimeter carbon zadelpen en de slanke achtertrein. Niet supernerveus, maar vooral heel zeker komt de Endurace voor de dag. Gewoon. Lekker racen. Maar zoek niet naar schijfremmen of andere nieuwigheden. De 6.0 is eerder rechttoe rechtaan.

Prima Tiagra

Wel alvast een dikke duim voor de Tiagra 4700. In vergelijking met de oude 4600 10-speed is de 4700 gewoonweg beter. Vooral het schakelen staat op een hoger niveau dan bij de oude groep. De looks zijn nu ook weer bij de tijd. Feit: deze 6.0 is de lichtste van het stel, het meest hoogwaardig afgemonteerd en daardoor een echte aanrader voor als je een eerste racefiets zoekt.

 

A Lichte One One Eight voorvork.
B Tiagra 50/34.
C Selle Italia-zadel.