In FIETS 12 hadden we een review van de Giulia G2, het model van Sensa wat eind 2015 geïntroduceerd is. De standaard Giulia is een Generation 5 carbon model met interne kabelvoering, monobox bracket met pressfit lagers en een bovenbuis met een kleine ‘aero’ inkeping bij de balhoofdbuis.

Van G2 naar… Giulia Evo

Verder heeft de G2 een strak aansluitende ‘Smooth AirFlow’ aero voorvork, strak gestyled balhoofd, slankere staande achtervorken en een iets aangepaste interne kabelvoering. Dit is ook een Giulia, maar dan met als toevoeging Evo. En die helemaal nieuw voor 2018. De naam Evo is niet voor niets gekozen. Want: de Evo is ontegenzeggelijk gebaseerd op de ‘standaard’ Giulia. Dat zie je vooral bij de balhoofdbuis. Heeft de Giulia een ‘inkeping’ met -al dan niet-  een aparte spacer, de Evo heeft -door het toevoegen van het nieuwe (in vijf maten verkrijgbare) Supra Combo stuur een complete ‘matching’ cockpit. Die ziet er trouwens indrukwekkend uit, maar is gelukkig ook heel praktisch. De derailleur- en remkabels lopen aan de onderzijde van de stuurbocht richting de balhoofdbuis en zijn dus niet zo ‘weggemoffeld’ zoals we gezien hebben op de nieuwe Giant Propel, Specialized Venge Vias en BMC Teammachine SLR.

Di2

Onze testfiets had een Di2 systeem, dus er zijn slechts twee remkabels zichtbaar. De Di2 batterij zit in de zadelpen, de stroomdraden van de twee shifters komen samen onder de stuurpen en vandaar loopt er een stroomdraad via de boven- en onderbuis naar de junction. Meteen maar even: de kleur. Project Paint Candy Apple. Custom gespoten in Nederland. Nog even wat technische info: driehoekige aero zadelpen, interne ‘wedge’ zadelpenklem, ‘direct mount’ remmen, ruimte tot 28 mm banden en vijf maten. Los weegt een frame rond de 1000 gram, de voorvork 330 gram. Op de testbank scoort de Evo prima met een torsiestijfheid van 129 Nm. Onze testfiets had, naast de Ultegra 8050 groep en de Supra Combo een stel RFC Elite Dark wielen met 55 mm hoge velgen. Compleet weegt deze fiets 7,7 kilo.

Café racer

Lekker knallen! Hij roept je als het ware om flink gas te geven. Zacht is de Evo niet; De Sensa heeft géén, laag aangezette, geïntegreerde zadelpenklem of een slanke pen. Dat voel je en merk je! Maar als je dat weet: dan heb je een zeer betrouwbare racer. Een café racer, zo kunnen we de Evo ook omschrijven. De geometrie is zeer allround, met een reach van 390 en een stack van 570 voor een ‘M’ (=55 cm) zijn er geen verrassingen. Sturen doet de Sensa lekker scherp. Niet heel veel anders dan de standaard G2; uiteraard is de Supra Combo wel meer ‘dwingend’ dan een standaard Supra set. ‘Je gaat iets platter op de tank liggen’ zouden we schrijven als het over een gemotoriseerde café racer zou gaan. Ok, hier geen benzinemotor, wel het geluid van de hoge wielen. Heerlijk! En ja, het remt ook nog ( we hebben wel alleen in droog weer gereden… ).

Hoog inzetten

De standaard Giulia G2 kost met de nieuwe Shimano Ultegra 8000 € 2399,-. Met de Giulia Evo zet Sensa hoger in; het appelleert net wat meer aan de raceliefhebber die welbewuste een fiets kiest en daar ook wat voor wil uittrekken ( zonder dat we het over prijzen hebben als van de al genoemde BMC en Specialized) . Deze kost € 4999,-. Het is zo’n fiets waar je helemaal aan verkneukelen. Eerst het frame uitzoeken, dan de kleur ( standaard ‘stealth’ en ‘magic red’ of toch custom?), de groep uitzoeken, wielen erbij etcetera. Juist, dat hoort bij het kiezen van een nieuwe racer. Compleet is de Giulia Evo er met Ultegra ( geen 105) vanaf een kleine 2750 euro.

Meer info: sensabikes.com