‘The road less travelled’. Waarschijnlijk denk je hierbij allereerst aan een road movie, maar het slaat op een fietsmerk uit Nieuw-Zeeland. Daar is Chapter2 gehuisvest. Het merk bestaat sinds 2015 en is eigendom van Michael Pryde.

Michael is de zoon van Neil Pryde. En die naam doet misschien wel een belletje bij je rinkelen. In 2012 hebben we een test van een Neilpryde Alize in het blad gehad. Het merk sponsorde een tweetal seizoenen het Amerikaanse United Healthcare Pro Cycling Team met de fietsen van Neilpryde. Michael is architect en ook nog eens fanatiek fietser. Hij studeerde in Groot-Brittannië en reisde en reist heel veel en dat zie je ook terug in de manier waarop hij nu zijn eigen merk promoot. Vooral online, via Facebook en andere sociale media. Maar ook via shows, in vooral Azië. De uitvalsbasis van Chapter2 is nog steeds Nieuw-Zeeland, maar het merk heeft ook service course adressen in Taiwan, Hongkong, Australië, Groot-Brittannië en Frankrijk. Chapter2 biedt op dit moment één frame aan, maar dan wel in verschillende uitvoeringen. Dat is de Tere Essential Collection. In een versie met velgremmen en een met schijfremmen. Als klant bestel je het frame online en laat je het opbouwen.

1 Designed in New Zealand.

2 Nauw aansluitende voorvork.

3 11/28 en steekas.

4 Wel een remmannetje, geen rem.

Het is een zeer bijdetijds frame. Geproduceerd van Toray T700, T800 & 3K carbon. Dat zie je in zaken als een geovaliseerde staande buis met interne wedge zadelpenklem, een oversized balhoofdbuis, volledig carbon voorvork met twee maten lagers, slanke staande achtervork en een platte liggende achtertrein. De zadelpen is deels rond, deels kam tail aero. De Tere is ook ontworpen via de computer en in real life in een windtunnel. Deze Tere is een model met schijfremmen en weegt zo compleet 7,3 kilo. Netjes. Sturen doet de Tere dan ook gewoon lekker snel en door de schijfremmen in combinatie met de steekassen kun je alles prima onder controle blijven houden. Met een paar schijfremmen fiets je echt niet sneller, maar je hebt net wat meer over als je de limiet wilt opzoeken. Bij een nieuw merk ben je altijd nieuwsgierig. Je checkt het cv, kijkt waarmee je de Tere kunt vergelijken en ja hoor: al na een paar kilometer waren we overtuigd dat de Tere een zeer moderne, allround racer is. Niet te stijf, met een doorsnee geometrie en een bijpassend rijgedrag. Comfortabel genoeg ook.

Maar de Tere is zeker ook een pure racefiets, geen performance racer. Voor je gevoel rijd je op pakweg een (2016) Cervélo R5, Specialized Tarmac of een Trek Émonda. Toch is de Tere anders. Alleen al door de manier waarop je hem bestelt en gewoon het feit dat jij iets hebt wat een ander niet heeft. Het is een beetje te vergelijken met een Swift, Baum of een Stoemper. Beter? Nee. Maar wel goed. En ook betaalbaar: de bijna 2000 euro voor een framekit is heel reëel.

DE CHAPTER2 IS EEN PURE RACEFIETS, GEEN PERFOR- MANCE RACER

A Dura-Ace Di2-achterderailleur
B Continental GP 4000S II 25 millimeter
C Sloping bovenbuis