1 september 2017 | Menno Grootjans

Review: Stevens Aspin 2018

De Aspin van Stevens. Het is een model wat onveranderd goed verkocht wordt in binnen- en buitenland. De Aspin bestaat al sinds 2003. Toen gewoon oversized aluminium met de kabels buitenlangs, een bracket met schroefdraad en een voorvork met aluminium balhoofdbuis en 1 1/8 inch lagers. En afgemonteerd met Shimano 9-speed Ultegra.

Aspin 2018

Nu? De Aspin heeft uiteraard een aantal ‘make overs’ ondergaan. Het frame is nog steeds van aluminium, maar de buizen zijn nu anders oversized en geovaliseerd – vooral de onderbuis en de staande buis bij het bracket. Het bracket is een ‘pressfit’ exemplaar, de achtervorken zijn slank en de staande achtervorken lopen vloeiend over van de bovenbuis naar de achterpatten.


Vergelijkbare racefietsen van andere merken hebben we getest in Fiets Magazine nr.9, die nu te bestellen is in onze shop.


De derailleurkabels lopen door het frame; die van de achterderailleur in zijn geheel door de liggende achtervork – nadat die even naar buiten is gekomen onder het bracket. De balhoofdbuis is ‘dikker’ geworden; onderin draait een 1 1/4 inch lager. De voorvork is een full carbon model. Het gewicht is naar beneden gegaan: wogen we een 2006 Aspin nog op 1500 gram, de 2017 versie weegt 1350 gram.

Afmontage

De kwaliteit van de afmontage en de afwerking staan op een hoog niveau. Degelijk stel Mavic Aksium Elite wielen met 25 mm GP 4000S en veel eigen delen. Het resultaat van dit alles komt op een gewicht van 8,30 kilo. Het is een rasechte ‘toerder’ wat te danken is aan de gematigde geometrie waardoor rechtdoor gaan meer bovenaan staat dan vliegensvlug bochtjes draaien, en te danken is aan de keuze van Stevens voor een stuur met een iets naar de rijder gedraaid bovengedeelte.

Je kunt de Aspin compleet met Ultegra (€ 1729,-) kopen of via de site ‘custom’ laten afmonteren. Dat hebben wij gedaan. Oorspronkelijk zou de Aspin meegaan in de test in FIETS 9 van betaalbare alu racefietsen, maar het vervoer liep spaak. Dat zorgde er mede voor dat we meteen een 2018 kleur konden showen. De onze, die dan rond de 1500 euro kost, heeft Shimano 105, 11-speed met compact crankstel en 11-32 achter. Met ‘34’ voor en ‘32’ achter kom je de Aspin wel op. En lekker luxe: een Selle Italia Flite zadel!

Check www.stevensbikes.com voor nog meer info.

Menno Grootjans

Nestor in het illustere gezelschap dat zich Fiets-redactie noemt. Werkt al sinds 1643 voor Fiets, toen nog als MTB-redacteur….met baard! Import-Brabander met grote voorliefde voor “de cross”. Laat zich niet snel uit het veld slaan, maakt zijn testen zelfs met gescheurde achillespezen af…en altijd op tijd. Menno is het hele jaar in vorm, zowel op de weg als op het toetsenbord, en zorgt ervoor dat je in ieder nummer van Fiets weer de nieuwste racers te zien krijgt. “Hallo, met Menno”, is al genoeg om via de telefoon de nieuwste Dogma’s los te krijgen. We verdenken hem van het stiekem hebben van een 2e huis op Mallorca waar hij onder het mom van “een persintroductie” met grote regelmaat heen gaat om lekker te fietsen.

Strava: http://www.strava.com/athletes/2985578

Meer artikelen van Menno Grootjans

4 reacties op “Review: Stevens Aspin 2018

  • Beste Ronald, ik heb een Aspin van 2010 en ben ook veel meer dan de 120 kg van rijder en fiets samen mogen wegen volgens de regels toen. Rijdt er nog steeds mee rond en ben er nog niet doorheen gezakt. Ben ook erg gescharmeerd van deze Aspin 2018.

  • Prachtige fiets. Alleen jammer dat Stevens zelf opgeeft dat hun fietsen maar maximaal 110 kilo of minder aan totaal gewicht aankunnen. Hierdoor is deze fiets voor mij al niet haalbaar (ben iets zwaarder :-)). Is het een idee om bij reviews van racefietsen e.d., dit te vermelden?

Geef een reactie

Inloggen