15 juni 2017 | Edwin Haan

Campagnolo Centaur, terug van weggeweest

Campagnolo brengt de aluminium Centaur groep terug als vervanger van de huidige Veloce groep. De vernieuwde Centaur heeft er natuurlijk een kransje bijgekregen en is daardoor nu 11-speed. Daarnaast zijn de technieken uit de duurdere groepsets ook gebruikt in deze ‘instapgroep’. Campagnolo wil met deze groep de concurrentie aangaan met de populaire 105-groepset van Shimano.

Terug van weggeweest

De Centaur groep mocht de afgelopen twee jaar met verlof, tijd genoeg voor de Italianen om hem compleet te restylen. De groepset wordt nu helemaal onderaan gepositioneerd, dus onder de Potenza groep. Het rijtje groepen van Campagnolo wordt dan (van top naar instap): Super Record, Record, Chorus, Potenza, Centaur. Campaganolo heeft veel van de Revolution 11+ technology gebruikt, die je tot voor kort alleen in hun groepen uit het hogere segment tegenkwam.  De technieken zijn gelijk, maar de gebruikte materialen zijn anders waardoor de prijs gedrukt kan worden. Door de materiaalkeuze (nergens carbon) is de groep natuurlijk ook iets zwaarder dan de andere Campa-groepen.

(Nog) geen schijfremmen

Centaur is voorlopig alleen beschikbaar in een velgrem-uitvoering. Het schakelen gaat old-skool (niks mis mee trouwens) mechanisch. Elektronisch (EPS) schakelen is bij Campagnolo beschikbaar vanaf de Chorus groep. De nieuwe Centaur onderdelen komen op de markt in het zwart en in glimmend zilver, waarbij die laatste uitvoering ietsje duurder is.

Onderdeel voor onderdeel

De crankset weegt 875 gram (50/34, 170mm) en heeft een 4-armige spider. Deze komt in 52-36 en 50-34.  De kettingbladen worden ieder met eigen bouten gemonteerd. De bevestigingspunten zitten daardoor meer naar de buitenkant van het blad, wat gunstig is voor de stijfheid.

Campagnolo Centaur

Deze crank is het eerste aluminium model dat is uitgevoerd met de Ultra-Torque as. Kort gezegd zit daarbij de ene helft van de trapas aan de driveside vast en de andere helft aan de non-drive side. Ze ontmoeten elkaar halverwege, waar ze met stevige tanden in elkaar grijpen.

Rem-/schakelhendels

De Ergopower controls wegen 373 gram en lijken sprekend op die van de Super Record groep, als je even door het gebruikte materiaal heenkijkt. De body is gemaakt van een polymeer, die licht en sterk is. De hendels zijn van aluminium. De werking is zoals we van Campagnolo gewend zijn. De remhendel is om te remmen en de shifters zitten achter de remhendel en aan de binnenkant van de stuurbocht vind je, zoals altijd, de duimhendel. Net als bij de Potenza groep kun je met die duimhendel 1 kransje per keer shiften, en niet zoals in de duurdere groepen een aantal tegelijk. Opschakelen met de klepel achter de remhendel kan wel met meerdere kransjes in 1 keer, maximaal 3 stuks als je het precies wilt weten.

De derailleurs dan. Die aan de voorkant weegt 103 gram, heeft een stalen kooi uit 1 stuk en een lange arm om de kracht die nodig is om te schakelen te reduceren. De achterderrie weegt 230 gram, en kan kransjes tot 32 tanden aan. Geen lange en korte kooi versies dus, gewoon 1 model die alles kan.

De enige techniek die niet is meegekomen uit de hogere groepen is de Embrace technologie. Hierbij verandert de stand van de achterderailleur ten opzichte van de cassette, al naar gelang de gekozen versnelling. De derailleur van de Centaur groep blijft altijd in dezelfde hoek staan, ongeacht het kransje. Die hoek is trouwens wel anders dan vroeger het geval was. Hierdoor zit de ketting dichterbij de kransjes dan ooit. Nog iets dat is aangepast, de tandjes van het bovenste derailleurwieltje zijn langer gemaakt, en die van de onderste juist korter. Dit zou moeten zorgen voor soepeler schakelen en minder weerstand voor de ketting als je extreem groot-groot geschakeld hebt.

Cassette en ketting

Er zijn 3 verschillende cassette-opties in de Centaur groep:
• 11-29 tands (291 gram)
• 11-32 tands
• 12-32 tands

Hoewel ze specifiek voor deze groep ontwikkeld zijn, kun je ze toch gebruiken in andere groepsets als goedkoper alternatief.

De ketting heeft 110 schakels, weegt 247 gram en is dezelfde als die in de Potenza groep zit. Ook hier geldt dat je ze gewoon op de andere groepen kunt gebruiken. Dan blijven de remmen over. Het setje dual pivots weegt 325 gram en heeft een nieuw soort remblokjes met verbeterde remkracht. Vergeten we bijna de bottom bracket cups, die wegen 40 gram en zijn er voor diverse bracket soorten.

Totaalgewicht & prijzen

Alle gewichten op een rijtje voor de weight weenies onder ons.

Crankstel,   875g
Ergopower controls,   373g
Voorderailleur,   103g
Achterderailleur,   230g
Cassette,   291g
Ketting,   247g
Remmen,   325g
Bottom bracket cups,   40g

Totaal:   2.484g

De adviesverkoopprijzen zijn concurrerend te noemen. De zwarte groep gaat € 636,40 kosten en komt in juli beschikbaar. Op de zilverkleurige groep is het wat langer wachten, die komt in september en kost dan € 673,90. De eerste Centaur groepen zul je al deze maand gaan aantreffen op de nieuwe Bianchi Aria waar we al over berichten.

Lees ook

Bianchi Aria, aeromodel voor weg en triathlon

Meer info: www.campagnolo.com

Edwin Haan

Fietst op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

Geef een reactie

Inloggen