8 maart 2017 | Edwin Haan

5 tips om sneller te fietsen

Als je sneller wilt fietsen, kun je gewoon heel hard gaan trainen. Maar voor veel fietsers is er nog een manier om rapper te gaan, één die minder moeite kost. Zoals je bij elke rit merkt, neemt de weerstand namelijk toe als jij je snelheid verhoogt. Daarbij neemt de luchtweerstand het grootste deel voor zijn rekening. Als je zonder extra moeite sneller wilt, is de oplossing dus simpel…..verlaag die weerstand.

Foto: Remco Veurink

5 Tips om sneller te fietsen

1. Materiaal

Als geld geen rol speelt, dan koop je gewoon een nieuwe fiets. Met de remmen weggewerkt, framebuizen aerodynamisch, moderne velgen en een plat stuur om nog wat extra watts te besparen. Let wel, in verhouding tot de kosten is dit de minst effectieve manier om sneller te gaan… maar wel een heel leuke! Wil je het betaalbaarder houden, check dan de bandentest in dit nummer. De snelste band is waarschijnlijk alweer een stukje beter dan waar jij nu mee rijdt.

2. Kleding

Waar we 10 jaar geleden nog in wapperende shirts rondreden en helmen puur voor de veiligheid waren, is ook op dit gebied een flinke slag gemaakt. Kleding sluit nu nauw aan en ook voor de wielertoerist zijn er fraaie aero helmen. Die zijn niet alleen nodig voor de veiligheid, maar leveren je ook ‘gratis’ meer snelheid op. Misschien moet je nog even wennen aan het uiterlijk, maar het ‘straatbeeld’ verandert snel, dus niemand kijkt je raar aan met zo’n aero-eitje op je hoofd.

3. Maak jezelf kleiner

Nu gaan we echt scoren. Door je ellebogen te buigen tot ze in een hoek van 90 graden staan maak je jezelf een stuk kleiner. Vergeet daarbij ook je hoofd niet.Dat trek je tussen je schouders, waarmee je nog minder luchtweerstand krijgt. Je zult verbaasd staan over het effect op je snelheid. Maar dit vergt wel oefening. Als je gewend bent met je armen vrij gestrekt te fietsen, zal je niet direct een uur in een aero houding kunnen rijden. Begin gewoon met een paar minuutjes en voer dat langzaam op. De kunst is ontspannen te blijven zitten. En kijk naar voren zonder je hoofd omhoog te knikken, dat is prettiger voor je nek.

4. Maak jezelf smaller

Om je frontaal oppervlak, de grootste boosdoener bij luchtweerstand, verder te verkleinen duw je je ellebogen naar binnen. We komen ook vaak fietsers tegen die met de benen wijd fietsen. Door je knieën ook naar je frame te duwen maak je jezelf nog smaller. Weer een kilometer gewonnen. Ook hierbij geldt, oefening baart snelheid. Geef je lichaam de tijd om aan je nieuwe houding te wennen.

5. Niet overdrijven

De kunst is het perfecte evenwicht te vinden. Als je te veel naar beneden gaat, komen je heupen in een hoek waarbij je waarschijnlijk je kracht niet meer kwijt kunt. Bij gebrek aan een windtunnel in je achtertuin, zal je het met experimenteren moeten uitvinden. Daarbij kan een vermogensmeter je goed helpen. Als je aan je houding sleutelt en je ziet dat je met hetzelfde vermogen sneller rijdt, dan weet je dat je de weerstand hebt verlaagd. We zien de KOMmetjes wel verschijnen op Strava.

Over de verschillende soorten weerstand schreven we vorig jaar al veel. Die berichten zijn verzameld onder het kopje: GVW

Edwin Haan

Fietst op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien. Meer artikelen van Edwin Haan

Geef een reactie

Inloggen