28 augustus 2016 | Erik van Lakerveld

Aforce hoopt op doorbraak met Al33-wielen

Wielen met de aerodynamische eigenschappen van de beste carbon sets op de markt, maar met de prijs en duurzaamheid van aluminium. Dat is wat Aforce met behulp van een crowdfundingsactie op Kickstarter.com op de markt probeert te krijgen met zijn Al33-set.

De man achter Aforce is Jan-Willem van Soest. Of nou ja, man, jongen meer. Hij is deze zomer 22 geworden en dus nog een broekie. Hij zit met zijn bedrijfje op een plek waar je niet direct een wielenfabrikant verwacht. Aforce ligt op een afgelegen industrieterreintje, tussen de jachthavens en botenbouwers, achter een grote garagedeur.

Van Soest is nog jong, maar niet onervaren. Hij is al een aantal jaar op bescheiden schaal bezig met zijn eigen fietsenmerk Bellezza en levert ook al enkele jaren wielen af. Hij probeert op die manier serieus werk probeert te maken van zijn droom: het ontwikkelen van hoogwaardige en betaalbare wielen, fietsen en onderdelen.

Hij is daarin heel nauwkeurig en probeert zichzelf telkens te verbeteren. Zo schafte hij niet alleen de topapparatuur aan om zijn wielen te spaken, maar ging zelfs zover dat hij een eigen opstelling in elkaar knutselde om zijn spakenspanners te kunnen kalibreren. Normaliter gebruiken wielbouwers omrekentabellen om de juiste spaakspanning aan te houden. “Maar die tabellen houden geen rekening met het type staal, de spaaklengte en de vorm van de spaak”, aldus Van Soest. “En ook niet met de temperatuur.” Om nauwkeuriger te kunnen werken heeft hij daarom een spaak aan een hangende weegschaal gemonteerd. Die spaak is aan de onderkant gemonteerd op een bout die Van Soest met een vleugelmoer op spanning kan brengen. Zo kan hij heel precies het trekgewicht instellen. Vervolgens houdt hij even zijn spanningsmetertje ertegenaan en hij weet exact welke waarde hij moet aanhouden bij het spaken. “Zo zit ik altijd goed.”

Iets unieks

Tot nu toe waren de wielen die hij leverde vrij standaard, gemodelleerd naar de betere carbonwielen van de grote merken, maar nu gaat hij een stapje verder. “Ik ga niet proberen te concurreren met de goedkopere merken, dat gaat nooit lukken”, legt hij uit. “Ik zal dus iets unieks moeten doen om naam te maken.” Dat moeten de Aforce Al33-wielen worden.

Het eerste dat zijn wielen moet bieden is een opvallend lage luchtweerstand. Het is bij carbon wielen een beproefd recept om de velg iets bol te laten uitlopen na het remvlak. In aluminium wordt dat nog nauwelijks gedaan. “Er is één andere fabrikant die dat doet, maar daarbij is het allemaal veel zwaarder”, zegt Van Soest. Hijzelf heeft door te variëren

in de diktes van de velg – dun waar het kan, dik waar het moet – het gewicht naar een respectabele 1450 gram voor de complete set weten te brengen. Door een speciale aluminiumlegering heeft hij de velg toch stijf weten te houden.

Volgens computersimulaties zijn de brede, bolle velgen buitengewoon aerodynamisch en dus claimt de jonge producent dat het ‘de snelste aluminium fietswielen’ zijn, sneller nog dan de meeste carbon sets. Om dit helemaal met zekerheid te kunnen zeggen heeft hij op dit moment een set voor tests in de windtunnel in de VS liggen.

Naast de aerodynamica en het gewicht biedt Aforce nog een extraatje: de remrand kan in hetzelfde matzwart worden uitgevoerd als de velg zelf en daarmee heeft het dezelfde luxe uitstraling als carbonvelgen. De zwarte kleur is een coating van keramiek, die niet alleen fraai oogt, maar ook zorgt voor meer remvermogen. Die keramische laag zal op den duur slijten, maar Van Soest benadrukt dat het, mits er speciale remblokken gebruikt worden behoorlijk lang mee zal gaan. “En uiteindelijk verlengt het de levensduur van de velg sowieso, want de keramische laag beschermt de aluminium remrand.”

Duurzaamheid

Een ander speerpunt voor Van Soest is de duurzaamheid van zijn wielen. Ze moeten hard werk aankunnen. Hij heeft de Al33 daarom al laten testen door wedstrijdrenners, onder andere op het Carrefour de l’Arbre, de loodzware kasseienstrook uit Parijs-Roubaix.

De standaard set moet renners tot 105 kilo aan kunnen en een extra stijve versie is geschikt voor rijders tot 125 kilogram. En hij zal ook een extra lichte versie van 1395 gram voor renners tot 90 kilo produceren. Van Soest krijgt zijn wielen zo stijf omdat hij, ook bij zijn andere wielen, twee om een spaakt. Zestien spaken aan de casettekant, acht aan de andere kant. De acht spaken zijn bovendien dikker dan de zestien. En alle spaken zijn 2 millimeter uit het midden in de velg geboord. Op die manier is niet alleen de laterale stijfheid perfect, maar ook de spaakspanning aan beide kanten gelijk.

Van Soest heeft al meer dan 30.000 euro opgehaald met zijn crowdfundingactie en aardig wat aandacht gekregen op verschillende Engelstalige sites. Hij merkt bovendien dat er vanuit de industrie interesse bestaat voor zijn idee. Hij ziet kansen in de Verenigde Staten en er heeft zich ook al een vooraanstaand fietsenproducent gemeld die de Aforce-wielen mogelijk standaard mee wil leveren.

We hebben een testsetje van de Al33’s meegenomen en zullen in het Magazine Fiets laten weten hoe de wielen in de praktijk presteren. De Kickstartercampagne van de Aforce Al33 loopt tot 6 september.

Één reactie op “Aforce hoopt op doorbraak met Al33-wielen

  • ceramische remrand al na 2 maanden en misschien 400 km al voor groot deel verdwenen. Geen gezicht! Dus de term behoorlijk lang is eigenlijk behoorlijk kort!!
    Nog in onderhandeling om dit op te lossen/

Geef een reactie

Inloggen