Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Obesitas

Polygoon
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 aug 2021 16:51

Polygoon 26 sep 2023 10:42

Leuk dat je aan het fietsen bent geslagen. Als iemand die in een gelijkaardige situatie zit (overgewicht en nog niet zo lang geleden begonnen met fietsen) zou ik toch ook aanraden om even langs de arts te gaan.

Baat het niet, schaadt het niet.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4390
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 26 sep 2023 12:47

Ik weet niet waar je werkt, maar bij veel bedrijven wordt er regelmatig een arbo keuring aangeboden. Die kan ook bepalen of je de inspanningen aankunt. Heel spannend hoeft dat onderzoek niet te zijn, hart en long functie controle zegt al heel veel.
Indien je serieus af wilt vallen, zal je meer aan een diëtist hebben. (Of beter nog een lifestyle coach)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 sep 2023 15:05

Als je geen klachten hebt, en je bent lekker aan het fietsen (waarvoor hulde! :-) ), waarom zou je dan naar een arts gaan? Persoonlijk ben ik van mening dat er op dit forum wel erg snel naar medische ondersteuning gewezen wordt. Lijkt me in dezen niet zo nodig. Je hebt een verstandige (want low-impact) sport gekozen voor iemand met overgewicht, en het aantal studies waaruit blijkt dat bewegen een gunstig effect heeft zowel direct op het verminderen van vetmassa, als op allerlei comorbiditeiten van obesitas is overweldigend.

Ook het American College of Sports Medicine (toch wel een autoriteit op het gebied van gezondheid en bewegen) bijvoorbeeld vindt het in de meeste gevallen niet nodig om een medische keuring of iets dergelijks te ondergaan voordat je gaat sporten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 26 sep 2023 15:38

Mee eens. Tenzij je klachten hebt/krijgt, gewoon genieten van het fietsen en rustig opbouwen.

bankrenner
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 mei 2015 11:10

bankrenner 26 sep 2023 16:59

geen toevoegingen op het eerder vermelde! maar vooral doorgaan lekker fietsen.

Zelf ben ik na mijn studenten tijd ook 22 kg afgevallen door gewoon 3x per week lekker te gaan fietsen. Je begint met 40 km tegen 22 per uur maar je zult zien dat je verbeterd. Succes!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8170
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 26 sep 2023 18:01

Ik denk dat je met een sportarts juist heel goed geholpen bent!
Je kunt samen een trainingsschema maken waarbij je de prioriteit legt bij vetverbranding in combinatie met spieropbouw. (Dan heb je volgens mij ook minder last van loshangend vel als je veel afvalt maar dat is slechts een aanname)
Daarnaast kan hij je adviseren over voeding en inspanning wat wellicht het risico op het bekende jojo effect wegneemt.

Maar bovenal: je stelt de vraag vanuit onervarenheid met deze materie dus dan helpt een schema en een professionele begeleiding enorm om je motivatie hoog te houden.
Gewoon doen denk ik! De eerste stappen heb je al gezet dus houd vol!
Hoop nog dat je af en toe wat terug laat horen over je vorderingen. Er zitten hier heel veel mensen die je kunnen adviseren over training en hoe dat aan te pakken.
Succes!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5934
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 26 sep 2023 18:55

Overdrijven we hier de boel niet een beetje?
Sportarts, medische begeleiding, professionele ondersteuning, een voedingsplan, een trainingsplan, hartslagzones. Ik vind het nogal zwaar overdreven. En het dan raar vinden dat de zorgkosten de pan uit lopen :roll:

Ik zou zeggen, bij twijfel over bepaalde zaken, klop even aan bij je huisarts. En verder gewoon rustig opbouwen en genieten van lekker bewegen.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8411
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 sep 2023 19:24

rob74 schreef: 26 sep 2023 18:55 Overdrijven we hier de boel niet een beetje?
Sportarts, medische begeleiding, professionele ondersteuning, een voedingsplan, een trainingsplan, hartslagzones. Ik vind het nogal zwaar overdreven. En het dan raar vinden dat de zorgkosten de pan uit lopen :roll:

Ik zou zeggen, bij twijfel over bepaalde zaken, klop even aan bij je huisarts. En verder gewoon rustig opbouwen en genieten van lekker bewegen.
+1

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8170
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 26 sep 2023 21:31

Daar gaan we weer! Zo kun je iedereen wel wegzetten vanuit je eigen smalle perpectiefje.
Er wordt een hele relevante vraag gesteld vanuit een beginners positie.
Dan geef je antwoord vanuit je eigen ervaring en vanuit behulpzaamheid, daar is een forum voor.
Maar nee hoor: er moet weer een welles nietes discussie van gemaakt worden.
Triest!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8411
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 sep 2023 21:44

Ukkiedukkie ik heb je een persoonlijk berichtje gestuurd. Die vind je door bovenaan op "berichten" te klikken.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1686
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 26 sep 2023 22:05

Superleuk dat je begonnen bent met fietsen. Prima aanzet om elke keer wat verder te rijden. Snelheid is niet belangrijk, komt vanzelf.
Geniet er vooral van.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

derxx
Forum-lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 27 sep 2023 00:21

Ik kom vanuit dezelfde situatie, en elke dag blijft een struggle tegen de extra kilo's. Nietemin fiets ik tegenwoordig tussen de 10k en 15k per jaar.

De sportarts kan ik wel aanraden. Ik heb er iig veel nuttige info opgedaan, buiten dat ik groen licht gekregen heb en dat alles in orde was (piece of mind is erg fijn). Daarbij komt dat als je bepaalde aanvullende zorgverzekering hebt het goed mogelijk is dat een bezoek aan een sportarts voor een groot gedeelte of helemaal vergoed wordt door je verzekering.
Afbeelding

Plaats reactie