Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Aurum

gringo
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 feb 2010 18:17

gringo 10 aug 2023 22:09

beammeup,scotty schreef: 09 aug 2023 10:07 Mijn zoekactie naar dit merk van Contador en Basso leverde niets op, dus een nieuw topic gestart. Het merk spreek me aan, maar ik ken niemand die er een heeft. Deel je ervaring met ons als je er een hebt.
Wat mij erin aanspreekt: traditioneel frame, goede combi tussen gewicht en rijeigenschappen, sleutelvriendelijke opbouw.
Minder vind ik de kleur- en onderdelenkeuze. Ik kom al jaren bij een fietsenzaak (geen Aurum dealer) waarbij vrijwel alles mogelijk is, dus dat moet oplosbaar zijn.
Wat ik ook zou willen weten: hoe is de kwaliteit van hun levering (levertijden, garantie etc.).
Ik rij op een Aurum, sinds december 2022.
Met Scope wielen
en iets van ultegra di2 (eerste fiets met Shimano)

Ben heel erg tevreden over de fiets. Lekker strak, kan er heel hard mee rijden en sprinten. Mee in de Alpen geweest, berg op en berg af ook een waar genot.

Hij komt niet bij een dealer vandaan. Vriend heeft frame op de kop getikt en opgebouwd.

Kortom een aanrader, maar over levertijden weet ik dus niets.

jonglins
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 03 jun 2007 13:49

jonglins 10 aug 2023 22:30

esmeew schreef: 09 aug 2023 13:25 Chris Miller is iets minder positief https://www.youtube.com/watch?v=Yt_9M0RGvNU&t=1912s (vanaf 29:00)
Niet echt een overtuigend verhaal (en dat is een understatement).
Ze kraken de fiets af vooral vanwege de traditionele geometrie en de weinig aero-look. Voor mij is dat juist een pre.

Ik ben ook erg gecharmeerd van deze fiets en heb hem op mijn verlanglijst staan. Kleuren vind ik juist fraai. Maar de onderdelen ben ik ook wat minder enthousiast over, zeker gezien de prijsklasse.
Wat betreft die prijs kijk ik ook naar een Essentia. Maar daarvan geven de onderdelen nou niet echt meer vertrouwen.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 11 aug 2023 06:40

Ik vind het mooie fietsen, maar die website is wel erg vaag als je op zoek gaat naar het verschil tussen de magma en de essentia. Zelfs als ze zichzelf de vraag stellen wat het verschil is zeggen ze dat ze beide goed zijn, en dat je goed moet nadenken welke het beste bij je past.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27613
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 aug 2023 07:39

Iemand uit ons team heeft een tijdje op een Aurum gereden, omdat hij bezig was met een sponsordeal. Die deal is overigens afgeketst, maar dat laat onverlet dat hij zeer tevreden was over de Magma. Hij vond 'm zelfs lekkerder rijden dan zijn eigen S-works. Ter info, deze renner woont in Spanje en behoort tot de top van het GF-wereldje.

lars_g
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2019 06:55

lars_g 11 aug 2023 08:49

Ik heb zelf een Aurum Magma sinds mei 2022. Het is een witte met Ultegra Di2 gekocht bij BikeSuperior. Zij hebben de crankset vervangen naar een power2max rotor aldhu variant en gratis de juiste afmetingen bereikt met een andere zadelpen, stuurpen en stuur. De wielen heb ik later vervangen van Enve foundation 45 (carbon delamineerde) naar Zipp 404.
Enige minpunt naar mijn mening is de snelheid. Je merkt wel dat hij iets minder aero is dan bijvoorbeeld de Scott Foil die ik hiervoor had. Verder is de fiets heel reactief, sprint en klimt fijn. Ook tijdens afdalingen is hij erg stabiel. De fiets komt eigenlijk pas echt tot zijn recht als je er goed vermogen op zet.
Verder is het naar mijn mening een groot voordeel dat je gewoon je eigen onderhoud kunt doen en de stuurpen en stuur kunt (de)monteren zonder de kabels aan te hoeven raken.

pino
Forum-lid
Berichten: 3458
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 11 aug 2023 08:52

lars_g schreef: 11 aug 2023 08:49 Je merkt wel dat hij iets minder aero is dan bijvoorbeeld de Scott Foil die ik hiervoor had.
Hoe dan?
Niet zijken maar reiden !

lars_g
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2019 06:55

lars_g 11 aug 2023 08:59

pino schreef: 11 aug 2023 08:52 Hoe dan?
Het kost mij persoonlijk wat meer vermogen om dezelfde snelheden te rijden. Gemiddeld over een heel jaar gezien rij ik iets minder hard gemiddeld dan op de foil. Dat terwijl ik wel betere waarden trap. Positie zou ook net wat beter moeten zijn.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37925
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 aug 2023 10:27

Sorry, maar mag ik dat met een korrel zout nemen?
De invloed van de fiets op de totale luchtweerstand is nihil tov wat jij met je hele lichaam aan weerstand creert.
Less is bore

gringo
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 feb 2010 18:17

gringo 11 aug 2023 10:32

lars_g schreef: 11 aug 2023 08:59 Het kost mij persoonlijk wat meer vermogen om dezelfde snelheden te rijden. Gemiddeld over een heel jaar gezien rij ik iets minder hard gemiddeld dan op de foil. Dat terwijl ik wel betere waarden trap. Positie zou ook net wat beter moeten zijn.
Hoeveel scheelt het dan?
Ik heb zelf het gevoel dat ik erg gemakkelijk hoge snelheden rij op mijn Aurum (ook de Magma)

lars_g
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2019 06:55

lars_g 11 aug 2023 10:53

Als ik dezelfde rondjes over een heel jaar middel (waarvan het er best veel zijn), dan mis ik wel ~0.6 km/u. Dan corrigeer ik de snelheid met vermogen zodat alles gelijk is (ik ben een CFD ingenieur en werk toevallig af en toe ook voor projecten in fietsbranche).
De fiets is inderdaad wel een klein portie ten opzichte van de rijder, maar zeker niet nihil. Ongeveer 20-30% is je fiets+wielen (per persoon verschillend uiteraard). Het kan wellicht de afmontage zijn waar dat in zit.
Tour magazin testte de aurum op 240 W en de Foil op 211 W. Daar zit natuurlijk wel wat onzekerheid in, ook de exacte getallen, maar de trends lijken wel overeen te komen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37925
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 aug 2023 10:57

En streep de wielen eens weg en kijk puur naar de fiets, wat blijft er dan over?
No way dat het 20-30% is, kijk alleen maar naar puur windoppervlak. Een klapperend shirtje is van veel meer invloed.
Less is bore

lars_g
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2019 06:55

lars_g 11 aug 2023 11:10

Ik kan natuurlijk niet testen wat het frame alleen doet, deel alleen mijn ervaring.
De wielen lijkt het me niet in te zitten. Rij nu op Zipp 404, die ik ongeveer gelijk acht qua snelheid ten opzichte van 50 mm synchros wielen op de Scott (zal hooguit een paar W doen). Het stuur etcetera zal vast ook wat doen, maar bijvoorbeeld in de vork en de balhoofd kun je met het blote oog al een flink aerodynamisch verschil zien.
En die 20-30% is gewoon het aandeel in de totale luchtweerstand. De fluctuatie daarin bepaalt het verschil in snelheid van de fiets. Net een andere houding kan er ook aan bijdragen, maar die zijn grotendeels gelijk. Ik zit iets lager op de Aurum, maar dat wil niet zeggen dat je per se meer aerodynamisch zit.

Plaats reactie