B-schroef regelt afstand bovenste derailleurwieltje-kransjes. Hoe dichter de afstand hoe beter het schakelt. Maar te dicht en het werkt gewoon niet....
Op zich maakt de fabrikant van de derailleur een keuze voor de ideale cassette - derailleur combinatie. Daarmee bedoel dat een cassette met een bepaalde grootte, de ideale afstand behoudt tussen kransen en derailleur wieltjes; bv een 11-30 (ik noem maar iets); geeft telkens 4mm afstand tussen de kransen en schakelt optimaal; wijk je daarvan af, wordt het minder goed; bv een 11-34 zal dan op de 34 moeten bijgeregeld worden; b-schroef indraaien, anders zit de derailleur in de cassette; maar dan zal die bij de 11t verder van het kransje komen en minder schakelen.
In een verleden bij 11 speed en ook bij 12 speed campa leek me dat minder schakelen mee te vallen en werkten extreme combinatie nog best ok....
Met de ervaringen hier gemeld op de 12 speed shimano lijkt dat allemaal ineens zeer nauw te zitten; best bizar....
Alternatieve cassettes voor Shimano 12sp road (HG)
Ik zou dan toch nadenken of de derailleurpad niet een beetje een afwijking heeft.
Uit je laatste post begrijp ik dat het nu ok is... afblijven dus... .
Pad ook nagekeken en die is recht. Bij wissel naar shimano cassette was 't wel in 1x weer top.
Tav Bgap is 't inderdaad maar vreemd, edubied zegt veel ruimte geven en uiteindelijk zit ik nu aanzienlijk beter met 't omgekeerde. Met 't "papiertje" die je van shimano krijgt zit ik bijna op 't advies voor de 34 cassette. Tandjes botsen niet dus we zien 't nu wel.
Ik ga eerst maar 's fietsen inderdaad
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Let wel iedereen heeft ook weer een iets andere derailleur hanger, kettinglijn en achtervork lengte. Maakt het niet makkelijk om te vergelijken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
als je de laatste pagina's van dit topic leest: nee.
Het is blijkbaar niet zo eenvoudig om bij een Shimano 12 speed groep, zo maar even de cassette te wisselen, en er dan van uit gaan dat dit probleemloos zal werken.
Het is blijkbaar niet zo eenvoudig om bij een Shimano 12 speed groep, zo maar even de cassette te wisselen, en er dan van uit gaan dat dit probleemloos zal werken.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37706
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Bij mij draait de Recon gewoon prima. Zal 95% van een originele cassette zijn, maar dat is voor mij meer dan prima. Schakelen gaat op een enkel stapje wat trager, maar als ik eenmaal op de 18 zit merk ik daar niks van. En trager is dus niet een eeuwigheid ratelen en dan pas schakelen, maar een heel klein haperingetje.
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37706
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Met een nieuwe ketting, een gewaxte ketting, een geoliede ketting, een net-binnen-na-natte-rit ketting?
Ik merk nu met een nieuw setje niks, maar zal zondag eens exta goed luisteren
Ik merk nu met een nieuw setje niks, maar zal zondag eens exta goed luisteren
Less is bore
Gisteren nog mee gereden. Ding is muisstil, misschien nog wel stiller dan mijn Ultegra-cassette MAAR daarvan zal ik de 1e serie hebben en daar is een probleem mee qua geluid. Is nu opgelost meen ik.
Voor de kopvrouw een ryet 11-28 besteld. Ze had ook teveel last van de te grote sprongen in cassette. Had liever nog een 26 cassette gehad, maar prijs technisch was de ryet toch iets mooier .
Benieuwd hoe snel hij er is, en hoe goed hij af te stellen is op de nieuwe 105 di2.
Benieuwd hoe snel hij er is, en hoe goed hij af te stellen is op de nieuwe 105 di2.
Zou kopvrouw niet meer tevreden zijn.met bv een 14-30 van miche? Of sprint ze idd soms op een 11 of 12?
De 14-30 heeft dacht ik 10 tanden zonder enige spatie. Enkel de laatste 2 hebben wat spatie... (maar die heeft ze dus weinig nodig begrijp ik ).