Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting reinigen

esmeew
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 21 nov 2023 21:17

Het wordt weer bijna tijd voor een nieuwe ketting.. en mijn cyclon ontvetter is de vorige keer op gegaan.
Nu heb ik graag een brandschone (vetvrije) ketting voor ik de wax erop doe. En ik heb toch altijd het idee dat met een biologische fietskettingontvetter, ik uren aan het schrobben ben op de ketting.
Wat is volgens jullie nu echt de beste ketting ontvetter? Dan ga ik die even halen. Waar ik aan denk:
- lampenolie
- verfverdunner
- wasbenzine

Het liefste iets waar ik de ketting mee in een glazen pot kan doen, uur weken; even schoon schrobben met een oude afwasborstel en dan naspoelen en klaar.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2256
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 21 nov 2023 21:21

Nieuw leg ik ze in een jampotje in de Finish Line Citrus ontvetter voor een nachtje, daarna ophangen om te drogen. Ik schrob niet.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 21 nov 2023 22:37

Ontvetten is nergens voor nodig.
Van de wax (emulsie van water als matrix en wax als microduppeltjes) verdampt het water, de wax (apolair) lost gewoon op/mengt met het resterende vet en na een aantal keer is al het vet vervangen door wax.
De kunt de eerste keer gewoon op vet rijden tot de ketting droog/vuil is: vet met een doek eraf vegen en waxen.

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 21 nov 2023 22:49

Ja, maar dan zit er best nog veel vet op dat weer zand/dirt aantrekt. En de wax hecht naar mijn idee ook een stuk minder: het glijdt er voor een deel gewoon vanaf.

Ik maak de ketting schoon in 2x een uurtje wasbenzine, maar dan nog niet 100% vetvrij. 3x doen of een ander goedje proberen?

Overigens: laatst eens dat Absolute Black GraphenLube gebruikt. Nog nooit zo’n licht&smooth draaiende ketting gehad. ‘t Was zo’n 14ml miniflesje wat ik bij de wax had gekocht, want een fullsize 140ml bottle is echt te gek qua prijs.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 22 nov 2023 06:51

In het begin zal het vet wat vuil aantrekken inderdaad; begin dan ook met de nieuwe ketting goed af te vegen (wax is dan nog niet nodig, de smering en slijtage vinden binnenin de ketting plaats, niet aan de buitenkant. Het vet dat de fabrikant daar heeft aangebracht moet je niet weghalen. Tegen de tijd dat de ketting een aantal keer gebruikt is (afhankelijk van het weer/regen) is smering nodig: je neemt de ketting af met een grove doek (witte hotelhanddoek is ideaal); goed rossen en dan waxen.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 22 nov 2023 08:33

Remmenreiniger van de Action. Goedkoop en zeer efficiënt.

https://www.action.com/nl-be/p/2509405/ ... nreiniger/

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 nov 2023 09:36

Om een ketting in te leggen zou ik geen remmenreiniger gebruiken.
Liever iets vetter. Terpetine werkt goed.

https://zerofrictioncycling.com.au/chaintesting/

esmeew
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 22 nov 2023 13:57

jakkel schreef: 22 nov 2023 08:33 Remmenreiniger van de Action. Goedkoop en zeer efficiënt.

https://www.action.com/nl-be/p/2509405/ ... nreiniger/
:like: Goeie tip voor de velgremmen ook trouwens! Inderdaad heel goedkoop

In het begin zal het vet wat vuil aantrekken inderdaad; begin dan ook met de nieuwe ketting goed af te vegen (wax is dan nog niet nodig, de smering en slijtage vinden binnenin de ketting plaats, niet aan de buitenkant. Het vet dat de fabrikant daar heeft aangebracht moet je niet weghalen. Tegen de tijd dat de ketting een aantal keer gebruikt is (afhankelijk van het weer/regen) is smering nodig: je neemt de ketting af met een grove doek (witte hotelhanddoek is ideaal); goed rossen en dan waxen.
Mijn ervaring is, dat hoe beter ik de ketting in het begin schoonmaak, hoe schoner mijn ketting en cassette er uit blijven zien over tijd. Ik weet dat het qua effectiviteit niet uitmaakt, maar ik vind het gewoon fijn als er zo min mogelijk vieze grijze restjes wax zijn. Liever wit :D

wasbeer2006 schreef: 22 nov 2023 09:36 Om een ketting in te leggen zou ik geen remmenreiniger gebruiken.
Liever iets vetter. Terpetine werkt goed.

https://zerofrictioncycling.com.au/chaintesting/
Super interessante website dit!

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 22 nov 2023 16:37

wasbeer2006 schreef: 22 nov 2023 09:36 Om een ketting in te leggen zou ik geen remmenreiniger gebruiken.
Liever iets vetter. Terpetine werkt goed.

https://zerofrictioncycling.com.au/chaintesting/
Ik leg die daar ook niet in, dat verdampt immers ook erg snel. Eerst veeg ik met een vod het meeste (groffe) vuil van de ketting. Dan spuit ik remmenreiniger op de schakels, door de zeer minieme viscositeit en druk spuit je alle vuil af. Boel afkuisen, tijdje laten uitdampen en vervolgens inspuiten met een kettingolie. Sinds ik zo m'n kettingen behandel gaan ze echt wel langer mee. Wel enkel te gebruiken op fietskettingen! Motokettingen hebben rubberen X of O-ringen tussen de schakels en dat kan daar echt niet tegen.

48X35
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2023 14:17

48X35 25 nov 2023 12:49

ik maak mijn ketting na iedere rit schoon met lampenolie,daarna afvegen met droge doek en weer insmeren met wax.

0475
Forum-lid
Berichten: 819
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 25 nov 2023 15:21

martinbo schreef: 22 nov 2023 06:51 …..Het vet dat de fabrikant daar heeft aangebracht moet je niet weghalen…
Het vet dat ik bij Shimano aantref is geen smering maar “bewaar vet” tegen oxidatie. Vieze plakkerige zooi waar zelfs je schoonmoeder nog in blijft plakken. Schoonmaken en smeren wat mij betreft, de ketting, niet schoonmoeder.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 25 nov 2023 21:26

0475 schreef: 25 nov 2023 15:21
martinbo schreef: 22 nov 2023 06:51 …..Het vet dat de fabrikant daar heeft aangebracht moet je niet weghalen…
Het vet dat ik bij Shimano aantref is geen smering maar “bewaar vet” tegen oxidatie. Vieze plakkerige zooi waar zelfs je schoonmoeder nog in blijft plakken. Schoonmaken en smeren wat mij betreft, de ketting, niet schoonmoeder.
Onzin.

Plaats reactie