Ketting reinigen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5587
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Dasty en een oude tandenborstel doen hier het werk!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Ik gebruik ook die van parktool, werk ideaal. En daarna weer goed invetten (ik doe dat met olie), vooral goed in de schakels laten laten lopen en niet op de ketting zelf. Even in laten trekken en met een droge doek de buitenkant van de ketting goed schoonmaken, als daar nog olie op zit trekt dat alleen maar vuil aan. En na elke rit even met een droge doek langs de ketting om het vuil ervan te halen.
Zo ben ik het inderdaad gewend, los van deze tool dan....chris80 schreef: ↑15 apr 2023 16:02 Ik gebruik ook die van parktool, werk ideaal. En daarna weer goed invetten (ik doe dat met olie), vooral goed in de schakels laten laten lopen en niet op de ketting zelf. Even in laten trekken en met een droge doek de buitenkant van de ketting goed schoonmaken, als daar nog olie op zit trekt dat alleen maar vuil aan. En na elke rit even met een droge doek langs de ketting om het vuil ervan te halen.
Mijn routine:
Drivetrain incl. ketting insprayen met Cyclon ontvetter en even laten intrekken. Daarna een emmertje lauw water met een drupje dreft (niet noodzakelijk, maar net wat fijner poetsen) en dan met een (steeds nieuw) schuursponsje (ruwe kant) om de ketting heen 'knijpen'. Dan ca. 20 omwentelingen en na 2 omwentelingen of zo, even uitknijpen en weer opnieuw natmaken. Etc. etc. Daarna ketting goed drogen met een katoenen oude doek. Ik zweer de laatste 10 jaar bij Muc-off hydrodynamic lube (bij droog weer, maar onder natte omstandigheden ook prima, mits je niet 200km door de regen gaat fietsen).
Ik heb al die tooltjes en borstels ook gebruikt, maar vind het helemaal niks. Veel te veel troep en spetters.
Drivetrain incl. ketting insprayen met Cyclon ontvetter en even laten intrekken. Daarna een emmertje lauw water met een drupje dreft (niet noodzakelijk, maar net wat fijner poetsen) en dan met een (steeds nieuw) schuursponsje (ruwe kant) om de ketting heen 'knijpen'. Dan ca. 20 omwentelingen en na 2 omwentelingen of zo, even uitknijpen en weer opnieuw natmaken. Etc. etc. Daarna ketting goed drogen met een katoenen oude doek. Ik zweer de laatste 10 jaar bij Muc-off hydrodynamic lube (bij droog weer, maar onder natte omstandigheden ook prima, mits je niet 200km door de regen gaat fietsen).
Ik heb al die tooltjes en borstels ook gebruikt, maar vind het helemaal niks. Veel te veel troep en spetters.
Ik haal de ketting eraf en doe hem in een bus (oude bus van de isotone poeder weg je vast wel eens over) gevuld met Cyclon Bionet. Terwijl met een kwastje tandwielen insmeren met Bionet. Dan ff afspuiten en fietsje wassen met een spons. Dan wordt spons ook niet zwart. Als ik de fiets heb drooggemaakt met een oude handdoek gaat m'n tweede ketting erop. Als laastste nog even de ketting uit de Bionet halen en in m'n sopje en daarna onder de kraan even uitspoelen. Als de ketting droog is (ik leg hem altijd ff twee minuutjes in de oven) druppel ik er beetje Bike7 kettingolie op en leg ik hem weg. Lijkt een hoop werk maar is eigenlijk sneller en handiger dan de vuile ketting proberen vanaf de fiets schoon te maken. Je kunt overal veel makkelijker bij en je spons en doeken blijven schoon. En je kunt ineens de derailleurwieltjes eruit halen en eens goed schoonmaken als je toch bezig bent:-) Ik koop de Bionet in een werkplaats verpakking en doe hier gemakkelijk een aantal seizoenen mee door het met een kwastje aan te brengen i.p.v. lukraak te spuiten, waardoor het uiteindelijk een vrij goedkope oplossing is:-)
Mijn methode: na een (vieze) rit neem ik een oude doek en doe er wat lampenolie op, met de fiets in een standaard cq. opgehangen draai ik de pedalen een paar keer achteruit en houd de doek om de ketting waardoor de ketting aan de buitenkant er weer glimmend goudkleurig uitziet en verwijder ook de smurrie aan de derailleurwieltjes. Als het een regenrit is geweest druppel ik daarna de ketting weer met Squirt in anders elke 300 à 500 kilometer afhankelijk of het voor mijn gevoel nodig is. Al met al nog geen paar minuten werk.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Dan is die ketting langs buiten misschien wel proper maar op de plaats waar het er echt toe doet, in de ketting op de plaats waar de pinnen in de binnenschakel gaan, gebeurt er niets.
Zo'n kettingreinigingsapparaat zoals in het begin van de thread is een goede tweede, maar qua schoonmaak gaat er niets boven onderdompelen in één of andere ontvetter. Ik gebruik meestal wel het apparaat van ParkTool om het ergste vuil van de ketting te krijgen maar als je die daarna in de wasbenzine legt komt er nog heel wat uit.
Ik rij al drie jaar met wax. En ik zou willen dat het anders was maar na een stevige modderrit of een week woon-werkverkeer in de winter zit de ketting even goed vol vuil.
Zo'n kettingreinigingsapparaat zoals in het begin van de thread is een goede tweede, maar qua schoonmaak gaat er niets boven onderdompelen in één of andere ontvetter. Ik gebruik meestal wel het apparaat van ParkTool om het ergste vuil van de ketting te krijgen maar als je die daarna in de wasbenzine legt komt er nog heel wat uit.
Ik rij al drie jaar met wax. En ik zou willen dat het anders was maar na een stevige modderrit of een week woon-werkverkeer in de winter zit de ketting even goed vol vuil.
Als je voldoende waxt kruipt er weinig vuil naar binnen is mijn ervaringabdr schreef: ↑20 apr 2023 19:40 Dan is die ketting langs buiten misschien wel proper maar op de plaats waar het er echt toe doet, in de ketting op de plaats waar de pinnen in de binnenschakel gaan, gebeurt er niets.
Zo'n kettingreinigingsapparaat zoals in het begin van de thread is een goede tweede, maar qua schoonmaak gaat er niets boven onderdompelen in één of andere ontvetter. Ik gebruik meestal wel het apparaat van ParkTool om het ergste vuil van de ketting te krijgen maar als je die daarna in de wasbenzine legt komt er nog heel wat uit.
Ik rij al drie jaar met wax. En ik zou willen dat het anders was maar na een stevige modderrit of een week woon-werkverkeer in de winter zit de ketting even goed vol vuil.
Wanneer je wax gebruikt is het helemaal niet nodig om de ketting grondig schoon te maken en al helemaal niet om los te maken. Als de fiets erg smerig is ros ik er even over met een schuursponsje en wat zeepsop en daarna weer wat nieuwe wax er op. Bij droog weer doe ik alleen na een paar ritten weer wat nieuwe wax er op en thats it. Rij toch wel snel 5000 km met een ketting en vervang al bij 0.75.
Dus als je ketting vol water en zand zit en knarst, dan moet je daar terug wax over doen en dan is de ketting automagisch ineens proper?
Ik ben fan van wax maar het is niet onfeilbaar. Ik herinner me bijvoorbeeld een gravelrit van Hasselt naar Leopoldsburg met een grote omweg langs Stamproy (NL) afgelopen november in de regen, toen was de wax echt wel op en moet de ketting gereinigd worden. Idem voor woon-werk verkeer, ik heb eens een seizoen lang elke week mijn ketting(en) gemeten met een schuifmaat, het enige wat ik daaruit kon afleiden was dat het weer de belangrijkste factor is voor slijtage. Kilometers zeggen niets als je niet weet in welke omstandigheden die gereden zijn.
Ik ben fan van wax maar het is niet onfeilbaar. Ik herinner me bijvoorbeeld een gravelrit van Hasselt naar Leopoldsburg met een grote omweg langs Stamproy (NL) afgelopen november in de regen, toen was de wax echt wel op en moet de ketting gereinigd worden. Idem voor woon-werk verkeer, ik heb eens een seizoen lang elke week mijn ketting(en) gemeten met een schuifmaat, het enige wat ik daaruit kon afleiden was dat het weer de belangrijkste factor is voor slijtage. Kilometers zeggen niets als je niet weet in welke omstandigheden die gereden zijn.
Ik wissel elke maand van ketting op de gravelfiets. Dan gaat de ketting een paar keren in de ultrasoonreiniger. Daarmee haal je alle zand er zeker uit. Dan droog maken, en dan een paar laagjes wax. Tussenin durf ik de ketting ook van de fiets te halen (bij het poetsen van de fiets). Dan gaat die ketting in een oude bidon met Dasty en water. Dan een minuut shaken, en het vuil gaat ook weg. Desnoods een paar keren herhalen. Uiteraard dan drogen en waxen.