Alles over vakanties op én met de fiets

Eerste keer vogezen

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 27 jun 2023 18:39

In Bussang en Ventron zit je ook fijn, en in Bresse heb je zeer veel vakantiehuisjes ivm skistation aldaar

chris80
Forum-lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 28 jun 2023 11:00

Ik zat ook in Bussang. Prima uitvalsbasis.

LethalP
Forum-lid
Berichten: 304
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 04 jul 2023 14:13

Inmiddels een optie vastgelegd in Saint-Maurice-sur-Moselle.
Kom maar door met de must-dos.

pino
Forum-lid
Berichten: 3456
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 04 jul 2023 14:39

Ballon d'Alsace van alle kanten
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8594
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 04 jul 2023 15:01

LethalP schreef: 04 jul 2023 14:13 Inmiddels een optie vastgelegd in Saint-Maurice-sur-Moselle.
Kom maar door met de must-dos.
Zaterdag rijden wij deze route.Bij km 40 zit jij.
Bijlagen
route 2.png
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6113
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 jul 2023 15:20

Rondje maken over de Ballon SErvance, Planche de Belle Filles, en de Ballon D'Alsace.
Of bijvoorbeeld over de Bussang, richting Grand Ballon (vanaf Willer sur Thur, of de Haag route via de Geishause, maar 1e keer zou ik gewoon Willer sur Thur doen). Dan via de Markestein afdalen, linksaf.., in Kruth naar rechts over de col de Oderen en Col de Page terug naar huis.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6203
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 04 jul 2023 15:29

LethalP schreef: 04 jul 2023 14:13 Kom maar door met de must-dos.
Alles vanuit het hotel:
- Ballon de Servance (pittig)
- Naar de skiliften van Gazon Rouge (relax)
- Planche des Belles Filles (geen ervaring mee maar wat we in de tour hebben gezien is het pittig :mrgreen: )
- Ballon d'Alsace van die kant vrij relax
- Rondje Markestein Grand Ballon (met de klok mee en over westkant heen en zuidkant terug)
- En tot slot (maar wel een feestje) een leuk rondje met eerst de Col de la Schlucht. Uiteraard de weg boven over (let op is smal!) en kom je al een paar colletjes tegen (geen idee mee wat de naam er van is) :mrgreen:
Na de Schlucht langs Wilderstein en stuwmeer terug en via Col de Oderen (vind ik zelf een schitterend stuk) terug naar "huis"

esmeew
Forum-lid
Berichten: 375
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 04 jul 2023 16:28

Nog steeds op vakantie hier, maar 2 weken terug was ik 5 dagen in de Vogezen. Echt een super plek. Dank voor alle aanraders en tips. Ik ga zeker terug!
Wat voor mij deze locatie super maakte:
  • Dichtbij Nederland - 6u rijden!
  • Veel routes en rondes mogelijk. Niet verplicht een ronde van 150km, of een heen en weer
  • Goedkope en mooie campings
  • Hele vriendelijke Franzen & Croissants
  • Heerlijk rustig op de weg. Zowel qua auto's als qua motorrijders (in vergelijking met Italie)
  • Top asfalt
  • Niet te stijl klimmen of dalen
Hoe de dagen in de vogezen voor mij er ongeveer uitzagen:
Zondag: rijden vanuit Amsterdam naar Kruth. Aankomst rond 14u
Maandag: 110km 2500 hm. Kruth -> Grand Ballon -> Col du Hundsruck -> Ballon D'alsace (oost klimmen, noord dalen) - Col du Page -> Kruth
Fantastisch rondje. Zou m volgend jaar zo weer doen.
Dinsdag: 90km, 2500hm. Kruth -> col du bramont -> hohneck -> la schlucht > petit ballon -> platzerwasel & breitfirst -> Afdalen via Markstein naar Kruth, zelfde route als dag 1 omhoog naar Grand ballon.
Wederom heerlijke ronde. Zelf vond ik de afdaling van de petit ballon erg slecht, en deze zou ik met het huidige asfalt niet nog eens doen. Of wellicht als ik een nieuwe fiets heb met 30mm banden. Vanaf la schlucht naar Munster (voet van Petit Ballon) lag gloednieuw asfalt, waar de lijnen nog ontbraken. Wat een racebaan. Echt fantastisch.

woensdag: rust en verplaatsing naar Fresse
donderdag: 70km 1700hm : Fresse -> de super planche! & ballon servance -> Fresse
Wederom fantastische ronde.
vrijdag: 76km 1300hm Fresse -> Een col de la Cruz en weer de ballon d'alzac vanaf het Noorden, en afdalen naar het zuiden. -> Fresse
zaterdag vertrek naar het zuiden. Richting Huez en daarna Italie.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 04 jul 2023 16:43

LethalP schreef: 04 jul 2023 14:13 Inmiddels een optie vastgelegd in Saint-Maurice-sur-Moselle.
Kom maar door met de must-dos.
Dan zit je vlak bij Bussang. Ik heb een paar pagina's terug wat routes geplaatst vanuit daar. Genoeg keus 👍

LethalP
Forum-lid
Berichten: 304
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 05 jul 2023 14:20

Dank voor alle tips. De voorpret kan beginnen!

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 485
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 05 jul 2023 14:34

LethalP schreef: 04 jul 2023 14:13 Inmiddels een optie vastgelegd in Saint-Maurice-sur-Moselle.
Kom maar door met de must-dos.
Col des Chevreres erbij pakken bij een rondje Planche des Belles Filles en de Servance vind ik wel wat voor jou :D.
Als je wat verder weg kan de combi petit ballon vanuit Munster -> Platzerwasel, zit ook in de tour dit jaar.
Col du Hundsruck -> Grand Ballon vanuit Willer sur Thur via Col Amic
Col du Brabant, als Brabander lijkt me dat toch een must do (en er zit een heel mooi balkon-route achtig stuk in met uitzicht over La Bresse), te combineren met wat andere mooie klimmen.

Verder alles wat hierboven genoemd wordt, eigenlijk kan je in de Vogezen haast geen slechte routes maken ;). Kijk ook ff op mijn strava een paar weken terug.

LethalP
Forum-lid
Berichten: 304
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 06 jul 2023 23:18

Kluus schreef: 05 jul 2023 14:34
LethalP schreef: 04 jul 2023 14:13 Inmiddels een optie vastgelegd in Saint-Maurice-sur-Moselle.
Kom maar door met de must-dos.
Col des Chevreres erbij pakken bij een rondje Planche des Belles Filles en de Servance vind ik wel wat voor jou :D.
Als je wat verder weg kan de combi petit ballon vanuit Munster -> Platzerwasel, zit ook in de tour dit jaar.
Col du Hundsruck -> Grand Ballon vanuit Willer sur Thur via Col Amic
Col du Brabant, als Brabander lijkt me dat toch een must do (en er zit een heel mooi balkon-route achtig stuk in met uitzicht over La Bresse), te combineren met wat andere mooie klimmen.

Verder alles wat hierboven genoemd wordt, eigenlijk kan je in de Vogezen haast geen slechte routes maken ;). Kijk ook ff op mijn strava een paar weken terug.
Merci G. ;)
Col du Brabant vorig jaar tijdens CTWT tripje al meegepakt

Plaats reactie