Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Surly

slugbait
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 21 nov 2018 19:00

Aangezien er nog geen Surly-topic is en er toch enkele forum-leden op een Surly rondrijden, hierbij het topic over Surly-fietsen. Ik twijfelde over de juiste plek voor dit topic, omdat Surly wel racefietsen en cyclocrossers maakt, maar wellicht meer bekendheid geniet als producent van tour- en trekkingfietsen. Maar ja, mijn Surly is gebaseerd op een cyclocross-frame, dus vandaar.

Surly maakt eigenzinnige, stalen frames/fietsen die soms ronduit ouderwets aandoen (bevestigspunten voor buiscommandeurs bv.), maar ook erg veel mogelijkheden bieden in de opbouw (singlespeed of derailleurs, spatborden, dikke banden, bagagedragers). De website van Surly vind je hier: https://surlybikes.com/. Er is zelf een wikipedia-pagina: https://en.wikipedia.org/wiki/Surly_Bikes.

Zelf ben ik nu bezig met het opbouwen van een Surly Cross Check voor het betere lange-afstandswerk.

Afbeelding

Bijna klaar, op een derailleurkabel, voorverlichting en spatborden na. De specificaties:
  • 1x setup: 42 voor, 10-speed 11-36 achter (een Shimano XT-derailleur)
  • Schakelen met een crosscommandeur (van Microshift)
  • Remmen zijn Shimano V-brakes, met Tektro remhendels
  • Wielen handgebouwd door Erik Gorter, Conti Gatorskin 32mm banden
  • Een mooie spacertoren om een relaxte positie op de fiets te krijgen
  • Naafdynamo (ook van Shimano) met een B+M voorlicht
  • Spatborden van SKS (Bluemels)
  • Zadel van Brooks, bidonhouders moeten nog worden uitgezocht
Hopelijk binnenkort een foto met het eind product!

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 21 nov 2018 19:22

Spacerpolitie al aan de deur gehad>? ;)

slugbait
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 21 nov 2018 19:26

Surly-fietsen vallen niet onder de jurisdictie van de spacer-politie. Als ik een dergelijke spacertoren op mijn carbon-racer zou hebben, dan zouden ze me in de bak mogen gooien ;-)

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1709
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 21 nov 2018 19:39

Het enige dat mij bij Surly tegenstaat is dat schreeuwerige-usa-overdetop-bomb-proof sausje. Verder kan je alles met zo'n ding. Prachtig!
De frames en complete fietsen zijn goed geprijsd, maar als je accessoires nodig hebt... Trek dan de pinpas maar.
WiND 56 - 2020

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 21 nov 2018 19:47

Tof, die van mij wordt gebruikt/mishandeld als race-, vakantie- en cross/gravel fiets. Zou daarom ook geen reden kunnen bedenken om hem ooit weg te doen omdat er altijd wel een doel voor te verzinnen is.

Ook zien ze er voor de leek en in de wereld van carbon niet uit dus zal de doorverkoop waarde wel bijna nul zijn (al heeft Surly ook weer een behoorlijke fanbase). Ik ben zelf gaan houden van het klassieke rechttoe/rechtaan frame en kan geen sloping frame meer zien.

Afbeelding

Afbeelding

sge
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 okt 2010 16:01

sge 21 nov 2018 19:50

Het lijkt mij een stadsfiets met een krom stuur en daar kan ook van alles mee. Lelijk ding die Surly en waarschijnlijk veel €€ voor weinig. Waarbij zelf iets opbouwen dat wel past mij leuker lijkt en € technisch intressanter.
Maar als je blij met je bakkie bent, maakt dat allemaal niets uit enz enz

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 nov 2018 20:07

Je hebt wel lef. Om te beginnen een Surly en ook nog met fietstassen van de Agu in plaats van de door wereldfietsers voorgeschreven Ortliebtassen :o

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 21 nov 2018 20:33

Die Agu tassen waren dan ook ontzettende ondingen. Ik verbrand ze nog liever dan dat ik ze ooit nog een keer meeneem op fietsvakantie :lol:.

Verder is de Cross Check een topfiets voor fietsvakanties (mits je gewicht enigzins binnen de perken houdt). Op deze manier kon ik het gevoel houden van een racefiets. Bij een 'rechtop zit' zoals de meeste vakantiefietsen kreeg ik juist alleen maar last van schouders/armen/kont etc. waar ik in een wielrenhouding (het gewicht wat meer naar voren) rustig meerdere dagen op rij 10-12u op een fiets kan zitten.

slugbait
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 21 nov 2018 20:37

sge schreef: 21 nov 2018 19:50 Het lijkt mij een stadsfiets met een krom stuur en daar kan ook van alles mee. Lelijk ding die Surly en waarschijnlijk veel €€ voor weinig. Waarbij zelf iets opbouwen dat wel past mij leuker lijkt en € technisch intressanter.
Maar als je blij met je bakkie bent, maakt dat allemaal niets uit enz enz
Als ik niet in een stad zou wonen met heel veel fietsendiefstal (Groningen is de nr.2 van Nederland na de hoofdstad), dan zou ik een dergelijke fiets waarschijnlijk ook gebruiken als stadsfiets. Ik weet dat dit soort fietsen niet ieders smaak zijn, maar dit is een welkome aanvulling op mijn andere (race)fietsen.

@ypuh: in het echt is 'ie mooier :like: En ik heb nog wel een setje Ortliebs voor je te koop.

Gebruikersavatar
fred404
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 25 jul 2010 11:07
Locatie: Oldenzaal

Gebruikersavatar fred404 21 nov 2018 20:52

Hey!! Een surly topic! Steel is real!

Mijn vrouw en ik bezitten beide nog een Surly Ogre vakantiefiets, maar m'n crosscheck is misschien voor de lezers van het forum het meest acceptabel...

Drie plaatjes van mijn schreeuwerig, bombproof karretje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geheel door mijzelf opgebouwd, tot en met de wielen.
Specs:
Frame: Surly Cross Check 56cm
Crankstel: Shimano Cross 2 x 10 met Rotor Q bladen 34 x 42
Pedalen: Crankbrothers
Voorderailleur: Shimano cross, achter: Dura Ace
Zadel: Gilles Berthoud Galibier ti
Zadelpen: Miche supertype
Stuurbocht: Rose compact 42cm 6gr sweep
Stuurpen: Ritchey 100mm
Stuurlint: Brooks
Bel: Lion Bellworks (met inscriptie)
Shifters: Dia Compe (geen index)
Remmen: Tektro levers en canti's
Wielset 1: DTSwiss naven 370, velgen RR511 32gts. Banden: Vittoria Marathon 700x32
Wielset 2: Hope naven, velgen Grand Bois 32gts. Banden: Soma by Panaracer 700x37

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 21 nov 2018 23:52

bij zo'n fiets hoort een lange baard en stinksokken

Smoothsailor
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 18 okt 2017 12:03

Smoothsailor 22 nov 2018 07:37

Bij zo,n opmerking, hoort demonstreren tegen anti zwarte piet

Plaats reactie