Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

derxx
Forum-lid
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 01 dec 2023 17:53

scottwilko schreef: 01 dec 2023 10:46 En waarom moet je die gegevens vergelijken? Is je trainingsschema zo nauwkeurig dat die paar procent het verschil gaan maken tussen optimaal trainen en verkeerd trainen?
Ik merk dat ik een vermogensmeter wel mis, indien die niet aanwezig is. Dan moet ik de D2 trainingen op gevoel en hartslag uitvoeren en daar zit zeker een grote foutmarge in. Maar ik heb alleen maar enkelzijdige meting en kan mij niet voorstellen dat die paar procent het verschil voor mij gaan maken om beter te kunnen trainen.
Omdat ik het leuk vind om die gegevens te vergelijken. Wat heb je aan gegevens als deze niet kloppen? Dan kun je ze net zo goed niet meten, want je hebt er niks aan als het niet klopt.
Als je enkel en alleen een enkelzijdige meter hebt, dan is het geen issue, want je vergelijkt alleen met dezelfde gegevens.
Ik heb een Assioma Duo op m'n racefiets, een Kickr Core (nu net een v6), en een enkelzijdige op m'n gravelfiets. De Assioma's en de Kickr (zowel de Core als de v6) zitten binnen 1% van elkaar, de 4iiii zit in de 2 testen die ik gedaan heb op ongeveer 6-8% afwijking van de Kickr Core.
Om te gebruiken als indicatie op je computer hoe hard je aan het trappen bent, met in het achterhoofd houdende dat hij ongeveer 6% te laag meet, is het prima. Om de data te vergelijken met andere powermeters is de afwijking gewoon te groot.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 dec 2023 20:46

Je mag wel 2% aandrijflijn meenemen, dus dan is het nog vier.

Nu ben ik ook geen fan van die geplakte meters, die wijken wat ik heb gezien het meeste af.

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 02 dec 2023 07:44

Goedemorgen. Mijn Stages PM op mijn 2e gravelfiets geeft zo'n 10% lager vermogen aan dan al mijn andere powermeters (Rotor 2INpower op de racer (dubbel meting), Quarq op mijn andere gravelfiets (left only), Quarq op de tijdritfiets (dubbel meting) en de Tacx NEO2. Die zitten allemaal binnen een meer dan acceptabele en bruikbare range van elkaar. Ik heb al een keer een hardreset gedaan, kalibratie via de Stages app (en ook via de EDGE). Geen soelaas. Dan houdt het toch gewoon op ?
Gek van de weg, de MTB en het gravel

a_v
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 25 feb 2024 18:42

Favero komt met MTB-pedalen met een PM. De reviews zijn (zeer) positief. De set is lichter dan Garmins en heeft een accu in plaats van batterijen, wat ik persoonlijk een voordeel vind. Ook is de prijs zeer scherp, iets van 450 adviesprijs enkelzijdig.

https://www.dcrainmaker.com/2024/02/fav ... eview.html

Critic
Forum-lid
Berichten: 922
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 25 apr 2024 12:25

https://www.wielerflits.nl/materiaalzon ... mijdelijk/

Iets om rekening mee te houden in geval van garantie ed

wdfl
Forum-lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 25 apr 2024 17:32

hier een SIGEYI POWER METER.
Niet al te duur en doet het voorlopig goed.
GPLama heeft die ook getest en was er best tevreden van, data zat in de marge van de andere powermeteres waartegen die getest werd
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 apr 2024 18:04

Al bij al toch een uitermate instabiele markt, de powermeters. Zo maar wat dingen die ik uit mijn geheugen opvis:

Ergomo. Meette de power in de trapas (klassieke trapas, toen nog). Werkte goed, maar brak nooit door terwijl er destijds maar twee andere spelers waren (SRM en Powertap)

Quarq. Na de overname van SRAM ging het bergafwaarts voor wat betreft producten voor niet-SRAM rijders.

Powertap. Ooit marktleider, maar de naaf langzaam uit de mode. Met de pedalen ontwikkelden ze niet snel genoeg door en de kettingbladen flopten. Overgenomen door SRAM, daarna niks meer van gehoord.

Pioneer. Hadden een prima product à la 4iii / Stages. Werd zelfs de in WorldTour gebruikt (Jumbo en Sunweb). Na overname Shimano werden de producten direct stilgezet. Het zou Shimano om de fietscomputers te doen zijn geweest, maar daar hebben we ook niks meer van gehoord. Shimano had beter de producten van Pioneer kunnen continueren onder de eigen naam, want tot dusver hebben ze nog niet één betrouwbaar product weten te maken.

Stages: zo goed als failliet.

IQ pedalen: heb je even?

Polar/Look: talloze pogingen gedaan, nooit van de grond gekomen. Uiteindelijk koos Look voor samenwerking met SRM, maar ook die flopten omdat ze veel duurder zijn dan de Assioma's (maar niet beter).
Laatst gewijzigd door havana op 26 apr 2024 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 apr 2024 21:25

havana schreef: 25 apr 2024 18:04
Quarq. Na de overname van SRAM ging het bergafwaarts voor wat betreft producten voor niet-SRAM rijders.
Bijzonder dat ze pak m beetje 50% van de markt niet willen bedienen.
Als ze gewoon shimano compatibele kettingbladen zouden leveren was het al opgelost.
Less is bore

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 26 apr 2024 04:03

daniel1975 schreef: 25 apr 2024 21:25
havana schreef: 25 apr 2024 18:04
Quarq. Na de overname van SRAM ging het bergafwaarts voor wat betreft producten voor niet-SRAM rijders.
Bijzonder dat ze pak m beetje 50% van de markt niet willen bedienen.
Als ze gewoon shimano compatibele kettingbladen zouden leveren was het al opgelost.
Q rings levert Shimano compatible bladen met Sram steek. En absolute black misschien ook wel(?)
Ik rij al jaren met een Quarq crank op mn Ultegra groep. Dit is het beste elektronische component dat ik op mn fiets heb: doet het altijd, geen omkijken aan, geen gezeik, top ding.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 apr 2024 06:52

Weet ik, ik heb er zelf 2 ;)

In mijn tijd was het gewoon 5x110 steek of Shimano steek. Maximale flexibiliteit.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2441
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 26 apr 2024 07:47

Gewoon ter info:
mijn assiomas duo, meten 9% minder dan mijn Kickr Core. Alle mogelijke calibraties gedaan van de Core, maar het verschil blijft 9%.
Wel een consistente 9%, wanneer ik in de app, de assiomas corrigeer, dat ze 9% meer moeten meten, dan meten ze nagenoeg gelijk met de Core.
Dus aangezien ik zowel binnen als buiten dezelfde waardes wil, heb ik ze nu op +9% laten staan. (op mijn core gebruik ik een andere fiets en wil niet steeds pedalen of fiets wisselen).

Plaats reactie