Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 11 sep 2016 20:34

wat ga jij er van maken @53x11?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 sep 2016 20:53

Een racefiets neem ik aan :)
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 sep 2016 21:16

Hij krijgt een heftige kleur (cannondale groen, oranje, helblauw, of misschien zelfs roze!), stuurpen en zadelpen meegespoten. Wordt afgemonteerd met chorus. Hopelijk loop ik nog ergens tegen een tweedehands hollowgram crank aan. Good old Mavic cosmics eronder. Racebak wordt het!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

lupo
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:08

lupo 12 sep 2016 17:01

havana schreef:Eerst m'n Time weer rijklaar gemaakt. De rechter shifter is door @chrissiewizzie vakkundig gereviseerd. Deze opnieuw gemonteerd. Kabel van de voorrem was me iets te kort, dus nieuwe kabel getrokken.

Vervolgens een polderverzet gestoken. Veloce cassette 12-23 en een nieuw 39T binnenblad van TA.

Daarna een nieuw lintje erom en alles is weer klaar voor de rest van het jaar.

Daarna de Cannondale afgebouwd. Shifters, remmen en derailleurs in een doos gestopt voor René.

De crank gaat, zonder boutjes en bladen, naar een MP-koper.

Dan blijft over het frame, dat naar @53x11 gaat.

Afbeelding
Goed bezig! :like:

De doosjes van Mantel worden goed gerecycled zo te zien. :lol:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5973
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 12 sep 2016 17:14

Vakwerk... ben benieuwd waarmee ze morgen aanbellen ;)
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 12 sep 2016 17:27

53x11 schreef:Hij krijgt een heftige kleur (cannondale groen, oranje, helblauw, of misschien zelfs roze!), stuurpen en zadelpen meegespoten. Wordt afgemonteerd met chorus. Hopelijk loop ik nog ergens tegen een tweedehands hollowgram crank aan. Good old Mavic cosmics eronder. Racebak wordt het!
Roze! Misschien kunnen we een deal 2 voor de prijs van 1 maken dan stuur ik die van mij mee :-) Keep us posted!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 sep 2016 18:23

Het blauwe doosje is op weg naar Zeeland. Op de zijkant staat "A cyclist's bucket list" waarbij m'n vrouw opmerkte dat ik alle 5 genoemde beklimmingen reeds op m'n palmares heb. Volgens haar kon dus stoppen.... Ik heb de ketting dus maar weer ingekort :lol: :lol: 8-)

Een doos voor de Cannondale vinden bleek niet mee te vallen. Na 3 FM's liep ik langs de Blokker en zag daar een cassière die net een gigantische doos uit elkaar wilde scheuren (no pun intented). Dat kon ik nog net voorkomen en met wat kunst en vliegwerk paste de Dale er precies in. Die is dus onderweg naar Haarlem.

lupo
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:08

lupo 12 sep 2016 18:43

havana schreef:[...] Na 3 FM's liep ik langs de Blokker en zag daar een cassière die net een gigantische doos uit elkaar wilde scheuren (no pun intented).[...]
:lol: :lol:

Wat komt er eigenlijk terug voor de Dale? Een Specialized uit de USA?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 sep 2016 18:48

Ben nog steeds bezig met die Specialized.

Anders wordt 't een Apex Vektor in dezelfde kleurstelling. Ik kan best een Argon of een DeRosa betalen maar ik kan het simpelweg niet verantwoorden om zo'n bedrag aan een frame uit te geven.

Afmontage wordt Ultegra di2 met een overgespoten SRAM Red crank of een Quarq. Verder m'n huidige 3T cockpit, Specialized Phenom zadel en uiteraard de Bora's.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 21 sep 2016 11:31

Niet zozeer vandaag, maar wel de laatste tijd.

Project 1 commuter vanwege nieuwe baan
Aangezien ik nu regelmatig een enkele reis maak tussen Gouda en Hilversum werd het tijd voor een commuter. De basis is mijn winterfiets, maar die had wat kuren. De linkershifter werkt niet optimaal en daar bovenop heb ik ook de schakelhevel weten te breken. Aangezien er tussen Hsum en Gouda geen hoogteverschil, maar wel wind te vinden is, is een enkel voorblad de uitkomst. Voor een prikkie een '42' op de kop getikt. Met een BCD van 110mm was een campa centaur compact crank de aangewezen drager, alleen zou de hidden bolt op 114mm een issue zijn. Uiteindelijk viel dat wel mee: 5 minuten met een vijl en het gat was genoeg 'opgerekt' om perfect op de crank te passen. Ik heb meteen ook nieuwe lagers op de crank geperst. Last but least: beetje pattex op de hevel, waardoor de shifter er weer normaal uitziet. Na een aantal tochten op en neer kan ik zeggen dat het goed werkt.

Afbeelding


Project 2 de buurman
Mijn buurman van 140kg (hij 'drukt' meer dan 200kg) gaat in mei de Moosalp op rijden. Succes! Hij kocht een cyclocrosser, want die zou wel sterker zijn. De cyclocrosser 'overleed' al bij het op hoogte zetten van het zadel. Ken je je eigen krachten niet, dan breekt zo'n pen af in het frame, en raakt het frame zelfs vervormd, man, man, man... Tja, had mij even om hulp gevraagd!
Ik heb hem uitgelegd dat hij geen andere fiets hoefde te kopen. De onderdelen waren OK, alleen het frame kon de prullebak in. Bij Salden samen een Massini alu frame op de kop getikt en een zaterdagochtend gebruikt om alle onderdelen van het oude frame te halen, schoon te maken en te inventariseren wat we nog moesten bestellen. Het vorige frame had oude geperste BB lagers met een FSA Gossamer crank. Het nieuwe frame heeft BSA draad en de as van de crank een diameter van 24mm: een shimano BB zou moeten werken was de gedachte.
De volgende zaterdagochtend zouden we de nieuwe fiets opbouwen. Dat bleek nog best wel een lastige klus. Na het installeren van het trapaslager, bleek de as van de crank er toch niet doorheen te kunnen. Google is your best friend en uiteraard vond ik een draadje van dit forum uit 2010: 'kan, makkie', 'lastig, maar te doen', 'onmogelijk, verschillende diameters'. Dank jongens voor deze info :winkthumb: Uiteindelijk bleek een aantal uurtjes diepvries en een beheerste tik met een rubberen hamer de oplossing te zijn. Opgelost. Dan de kabel door het frame. Normaliter kan je de kapjes waar de kabels in verdwijnen en weer uit komen verwijderen, waardoor een opening ontstaat waaruit je kabel kan vissen met een tandartshaakje. Bij Massini niet: succes! Uiteraard waren er ook geen liners, dus naaigaren en de stofzuiger moesten het voor ons gaan doen. Met veel geduld en gepiel konden we de kabels door het frame leiden. Omdat de kabels 8 cm boven de BB uit het frame kwamen ben ik nog enige tijd bezig geweest met het finetunen van de kabelgeleider. Met wat ik nog had liggen (zadelpen, endcaps, stuurlint, bidonhouder, etc) hebben we uiteindelijk een leuk zwart fietsje met rode accenten weten op te bouwen, waarmee de eigenaar erg in zijn nopjes leek. Ik zal binnenkort een fotootje nemen wanneer het zwart blauwe giant zadel vervangen is.
Normaliter vertrouw ik mijn fiets knutsel kunsten voor de volle 100%, maar een kerel van 140kg weg te zien fietsen op zo'n slanke racer is spannend. Inmiddels zijn de eerste 2 tochtjes door hem afgelegd, en functioneert alles naar behoren. Fijn.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Corny121
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 30 jul 2014 13:27
Locatie: Zoetermeer

Corny121 21 sep 2016 20:46

Vanavond en gisteravond bezig geweest met het servicen van mijn wielen.. En dan met name met de lagers er van.. Op zich een klusje van niks. Cup-Conussen van Shimano. Dus alle kogeltjes er uit, schoon maken, oude vet er uit, alles schoon verder. Nieuw vet er in. En alles weer in elkaar.. Bij inspectie blijft echter het voorwiel wat stroef draaien. Nogmaals inspectie van de conus leert dat er toch wat minieme beschadigingen inzitten. Dus op zoek naar nieuwe conussen. Alleen nergens een conus te vinden voor een oude sora naaf hb-3500.. Wel artikelnummer gevonden, uiteindelijk webshop in Engeland gevonden waar ze te bestellen zijn, ik ben benieuwd of het goed komt.. Even paar daagjes wachten op levering..
#HoeMoeilijkKanHetZijn

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 22 sep 2016 11:19

De SPD-SL trappers van van zoonlief overhaald. Lopen weer als een zonnetje. Wel een zitten frummelen met die 24 kleine kogeltjes die in zo'n trapper zitten.

Plaats reactie