Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Mathieu van der Poel

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16299
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 apr 2024 10:47

Maar hoe nu verder? Nu was het: gewogen en te zwaar bevonden.

Gaat hij wat afvallen en (ook) inzetten op dit soort koersen en eventueel de MTB ernaast?
Of blijft hij zijn kaarten zetten op MSR, RVV en P-R met de cross erbij?

Zelf gaf hij aan het ook nog niet te weten. Ik ben benieuwd.
Campagnolo Ultra Dork

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 22 apr 2024 11:14

Gaan we voor een hele tijd niet weten. Hij vond het mentaal ook zwaar om door te trekken tot en met Luik. Misschien dat hij in het najaar nog eens alle pijlen op Lombardije richt om die ook eens te testen, eventueel in combinatie met een lager lichaamsgewicht.
Vraag is: wat gaat hij dan nog doen om zijn palmares aan te vullen? Ervan uitgaande dat hij nog altijd aan het afvinken is en niet aan het veel-winnen, blijft er ook weer niet zoveel meer over in zijn "vakgebied". Wereldkampioen MTB, Olympisch kampioen MTB, olympisch kampioen op de weg en dan nog een paar kasseiklassiekers (Gent Wevelgem bv.), maar heel veel nieuw te winnen is er toch niet meer? Toch zeker niet voor nog 5jaar wereldtop te kunnen zijn.

Dan toch maar eens beginnen met die meeste aantal overwinningen lijstjes? Ronde van Vlaanderen nog een keer winnen en hij is alleen recordhouder. Parijs-Roubaix nog 3 keer. Daar geeft hij zelf aan dat dat dit jaar wat botste met die strive for five.

Met dit te schrijven maak ik mij de bedenking "hoeveel jaar gaat hij het nog op kunnen brengen? Het wenslijstje is bijna afgewerkt voor hem."

marsman
Forum-lid
Berichten: 2391
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 22 apr 2024 11:34

Ik zie VDP zo maar stoppen met de cross. Misschien al heel snel. Hij zinspeelde er na zijn WK winst ook al een beetje op. Hij heeft daar gewoon nul tegenstand, waardoor hij er mogelijk minder plezier aan beleeft. Ik heb altijd het idee dat dit voor hem een belanrijke motivator is.

Met volle focus op de weg zou hij iets van gewicht kunnen inruilen op een betere klim. Maar in basis is hij toch te lang denk ik. Er zit nu bijna 10 kg verschil tussen hem en Pogi. https://www.hln.be/wielrennen/tien-kilo ... gle.com%2F

En die MTB.... Ik denk dat hij daar graag nog eens echt een grote prijs wil pakken. Daarom exit met de cross. MTB en de weg als focuspunten?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 804
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 22 apr 2024 13:30

Soms kom je achter de feiten aan te fietsen. Dat overkwam MvdP door op een achteraf gezien ongelukkig moment een jas (broek) uit te doen, waarna hij tweemaal werd opgehouden door een valpartij voor hem. Dat UAE toevalligerwijs gelijktijdig de gaskraan opendraait getuigt niet van een uitermate sportieve inborst, maar goed het gaat om de knikkers. Een derde plek was het maximaal haalbare, maar veel glans zat er niet op. Hoe nu verder? Die vraag richt zich vooral op dit komende seizoen, en niet op de verre toekomst. Op beide vlakken tast iedereen in het duister. Even wat gewicht kwijtspelen is niet iets wat je in een paar maandjes voor elkaar krijgt; nee, Wiggins is een heel, heel slecht voorbeeld. Afijn, eerst maar eens een welverdiende weldadige rust, accu opladen en ... men zegt dat aan het eind van de regenboog een pot goud staat, of die van Zeus is, weet ook weer niemand.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8407
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 22 apr 2024 16:09

ColumsbusMJ schreef: 21 apr 2024 16:37
Ernie C. schreef: 20 apr 2024 15:45 Op de terugweg vanaf Bastenaken overwegend tegenwind. Dat is niet echt weer voor lange solo's.
Pogacar zou er eentje van 80km maken. Moet Mathieu er dan al op 100km aam beginnen?

Ook een expert komt weleens met een slecht plan.
100 was niet nodig, MvdP had op 55 moeten gaan, dan had hij gewonnen. Gemiste kans!
En dan had iedereen hem zo maar laten gaan?

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 990
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 22 apr 2024 16:15

Jans schreef: 22 apr 2024 16:09
ColumsbusMJ schreef: 21 apr 2024 16:37
Ernie C. schreef: 20 apr 2024 15:45 Op de terugweg vanaf Bastenaken overwegend tegenwind. Dat is niet echt weer voor lange solo's.
Pogacar zou er eentje van 80km maken. Moet Mathieu er dan al op 100km aam beginnen?

Ook een expert komt weleens met een slecht plan.
100 was niet nodig, MvdP had op 55 moeten gaan, dan had hij gewonnen. Gemiste kans!
En dan had iedereen hem zo maar laten gaan?
Natuurlijk, zie de discussie hierboven. Als een topper vertrekt, dan strijdt de rest om plek 2.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16299
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 apr 2024 16:39

Alleen is Mathieu geen topper bergop.
Campagnolo Ultra Dork

1094
Forum-lid
Berichten: 1688
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 22 apr 2024 19:54

Pogacar zou vdp alleen ook wel terug kunnen halen

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5697
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 22 apr 2024 20:43

Waarom mathieu zou moeten afgeschreven worden als winnaar van LBL begrijp ik niet. Als je derde wordt in deze omstandigheden kun je in ideale omstandigheden ook winnen.
Nu was mathieu wschlk al wat over zijn hoogtepunt en kwam hij in een min of meer verloren positie te zitten door die val.
Pogacar was super en wschlk niet te kloppen maar gaat dat iedere keer zo zijn? De rest behalve een heel goede bardet heeft hij toch achter zich gelaten?
Okee, hij zal LBL geen 5 keer winnen maar 1 keer kan zeker lukken als hij er voor gaat.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4749
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 22 apr 2024 21:51

Omdat VdP niet alleen Pogi niet kon volgen maar een twintigtal renners niet kan volgen op zo'n parcours. Dat is geen verwijt, dat is gewoon de wetten van de zwaartekracht respecteren. Dat het nu door koersontwikkelingen terug samenloopt zorgt ervoor dat je uit die derde plaats niets kan afleiden. Quinten Hemans werd ooit tweede in LBL, die gaat nooit winnen hoor. Dat VdP dan de rapste is van een groepje dat niet meer strijd om de eerste plaats is gewoon logisch gezien zijn sprint. Als het om de eerste plaats gaat dan zit hij niet meer in dat groepje.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 23 apr 2024 09:28

Deze VDP inderdaad niet. Afhankelijk van wat hij opoffert en hoe zijn lichaam daarop reageert, kan het zijn dat hij beter gaat presteren in LBL ten koste van dat superieure in de kasseiklassiekers. Dan vraag ik mij af:
- wat durft hij opofferen om te zien of het hem beter maakt?
- hoeveel magerder kan hij gaan zonder dat het zich wreekt? Niet elk lichaam kan ultralicht gaan.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3414
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 23 apr 2024 09:37

Het 'klimmer worden' strookt ook niet echt met zijn persoonlijkheid. Hij staat als een sprinter in het leven, zeg maar - hoewel zijn Spaanse winter toch wel getuigt van een groei in focus. Maar ik zie hem bvb niet dag na dag trainingsdagen van 6h solo in de bergen afwerken (volgens mij staat Freddy Ovett zelfs als contractor bij Alpecin genoteerd :)).
Afbeelding

Plaats reactie