Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Advies gevraagd

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 25 nov 2014 10:03

Ik zou graag eens advies willen hebben van iemand die er verstand van heeft over angst/paniek, blokkeren en depressie m.b.t. sportactiviteiten. Iemand een goede tip misschien?
(ja, ik heb al geGoogled).
Veni. Vidi. Fietsie.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 25 nov 2014 10:31

Bram Bakker?
What makes the boat go faster?

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 25 nov 2014 11:09

Geen tip qua persoon, maar wel een vraag, waarom gekoppeld aan sportactiviteiten?
Is dit niet "gewoon" een vraag voor een goede (sport) psycholoog of een (sport) coach?
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 25 nov 2014 11:42

TumTumTum schreef:Ik zou graag eens advies willen hebben van iemand die er verstand van heeft over angst/paniek, blokkeren en depressie m.b.t. sportactiviteiten. Iemand een goede tip misschien?
Iemand waar je vertrouwen in hebt en naar je luistert en vervolgens niet zijn gevoelens naar jou overbrengt maar met jou gevoelens verder helpt.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 25 nov 2014 11:45

Dat begrijp ik. Als ik zo iemand zou kennen zou ik hier niet vragen om een tip.

Bram Bakker ken ik niet, ik heb zijn website gevonden, het lijkt me een super interessant figuur. Misschien kan ik proberen contact met hem te krijgen maar mijn ervaring is inmiddels dat mensen op hun websites een stuk toffer en toegankelijker zijn dan in het echt.
Veni. Vidi. Fietsie.

gunnarius.maximus
Forum-lid

gunnarius.maximus 25 nov 2014 11:52

nijkie schreef:
TumTumTum schreef:Ik zou graag eens advies willen hebben van iemand die er verstand van heeft over angst/paniek, blokkeren en depressie m.b.t. sportactiviteiten. Iemand een goede tip misschien?
Iemand waar je vertrouwen in hebt en naar je luistert en vervolgens niet zijn gevoelens naar jou overbrengt maar met jou gevoelens verder helpt.
Klopt. Je moet inderdaad goede steun hebben.... heb zelf een langdurige depressie gehad met soms wat paniekaanvallen. Ik zou je enkel kunnen vertellen wat mijn ervaringen zijn met wat werkt en juist niet om het tegen te gaan en om het te kunnen blijven sporten. Heb daar wel hulp van psycholoog bij gehad maar die snapte het sportaspect niet helemaal.... uiteindelijk moet je dit soort problemen zelf oplossen, maar heb ik het wel als prettig ervaren om goedbedoelde adviezen en onderbouwde adviezen mee te nemen in mijn aanpak. Dus, vraag maar raak zou ik zeggen.... domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden toch? ;)

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 25 nov 2014 12:31

Helaas kan en durf ik je zelf geen advies te geven op dit gebied. Kan je wel een naam geven van iemand die het wel kan in waarvan ik kan verzekeren dat ze ook in werkelijkheid zeer benaderbaar en sympathiek is en ook nog eens een machtig mooi wielerverleden heeft; Mieke Havik.
Ach, ik zeg ook maar wat

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 25 nov 2014 18:55

Bram Bakker zal m.i. niet echt geschikt zijn. Hij neemt het niet altijd zo nauw met de ethiek, en met grenzen, is professioneel nogal gericht op provoceren en te mediageil. Vergeet m.i. wel eens wat de bedoeling van zijn vak is.
Maar goed, het is makkelijker om iemand ongeschikt te verklaren, dan iemand te noemen waar je wel wat aan hebt.
Ik spreek morgen wat van de "sportmensen" bij m'n werkgever. Misschien kennen zij iemand waar je wat aan hebt. Zal eens navragen (als ik er aan denk......)

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 25 nov 2014 19:01

Hanz Bé schreef:Bram Bakker zal m.i. niet echt geschikt zijn. Hij neemt het niet altijd zo nauw met de ethiek, en met grenzen, is professioneel nogal gericht op provoceren en te mediageil. Vergeet m.i. wel eens wat de bedoeling van zijn vak is.
Nogal een stevige uitspraak :lol: op basis van wat?
Hanz Bé schreef:Maar goed, het is makkelijker om iemand ongeschikt te verklaren, dan iemand te noemen waar je wel wat aan hebt.
:roll: oordelen we te snel?
What makes the boat go faster?

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 25 nov 2014 19:17

Nee hoor. Ik oordeel m.i. niet te snel. Ik werk al bijna 30 jaar in de GGZ, en heb van Brammetje niet zo'n hoge pet op. En ik sta achter bovenstaande uitspraken.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 25 nov 2014 20:48

Zoals anderen ook al aangeven, je zult het vooral zelf moeten doen.
Sport is imho een katalysator die kan helpen psychische problemen te boven te komen.
Zolang je er maar rekening mee houd dat sport geen vervanger moet worden en je bijvoorbeeld obsessief bezig gaat zijn met sport.

Hoewel ik eenzelfde gevoel heb bij de naam Bram Bakker als Hanz Be zou je wel eens kunnen kijken wat die man over sport en psychologie heeft geschreven. Hij heeft ook een tijd samengewerkt met een sporter die iets met hardlopen deed, ben alleen zijn naam kwijt. Ook daar ben ik niet super enthousiast over maar ze hebben wellicht dingen geschreven waar je iets mee kunt.

Maar ook ik blijf erbij dat je zelf de confrontatie aan moet gaan met bijvoorbeeld je angststoornis. Hetzelfde geld voor jouw depressie.
Sport kan dan helpen om je te ontspannen en zo bijdragen aan het hervinden van balans.
Het kan helpen om op zoek te gaan naar lotgenoten die iets met fietsen hebben. Samen constructief praten over de dingen van alle dag waar je op vastloopt kunnen je nieuwe inzichten brengen.

Naast psychologen kent Nederland ook hele goede coaches en counselors.
Er zijn een aantal beroepsverenigingen waar de betere coaches/counselors bij aangesloten zijn.

Ik kan in mijn zorgnetwerk wel eens vragen of zij zo iemand kennen in de buurt van Rotterdam, laat maar even weten of je dat wil.

Overigens heb ik enkele jaren geleden een online sportvereniging opgericht speciaal voor mensen met psychische problemen, met name klinisch depressief. Ik merkte met kleine e-mailgroepen dat mensen elkaar stimuleren om naar buiten te gaan om te sporten. Dat droeg bij aan hun herstel. Naar buiten betekende een betere conditie, meer zelfvertrouwen, en dus meer conditie enz.
Jammer genoeg kon ik op dat moment niet voldoende mensen bereiken om het platform van de grond te krijgen. De site bestaat nog wel (voor de GGZ meelezers) alleen aanmelden kan op dit moment niet.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 26 nov 2014 19:32

Ik heb je een PB gestuurd.

Plaats reactie