Alles over vakanties op én met de fiets

Sportful Dolomiti Race

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 29 okt 2013 21:00

Mijn eerste hoofddoel voor 2014 staat inmiddels vast, de Sportful Dolomiti Race. In 2011 heb ik deze al eens gereden en dat smaakte naar meer, veel meer. Wat een geweldige cyclo is dit. Komend jaar is de route aangepast, iets korter en iets minder hoogtemeters, maar met 209 km en 4600 hm's nog steeds buitengewoon uitdagend. De route voert over de Cima Campo, Passo Manghen, Passo Rolle en Passo Croce d'Aune.

Als voorbereiding gaan we vanaf woensdag lekker wat trainen in de Dolomieten, omgeving Canazei. Vanaf vrijdag zitten we in de omgeving van omgeving Feltre, eens kijken of we de Monte Grappa op kunnen komen. Zaterdag de gebruikelijke cyclovoorbereiding, startnummer halen, fiets poetsen en beentjes omhoog. Zondag de granfondo, ik heb er nu al zin in.
Laatst gewijzigd door Herman_N op 12 nov 2014 07:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Triple A
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 nov 2011 20:19
Locatie: arnhem

Triple A 29 okt 2013 21:04

Klinkt goed, wellicht iets voor 2015, volgend jaar rij ik de maratona dles Dolomites
Specialized S-works Tarmac Etap
Specialized Crux X1

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 30 okt 2013 09:01

Klinkt goed, hoe is jouw eerdere ervaring met deze tocht?
Voldoende verzorging?
Drukte bij de start?
Zijn de wegen afgezet?
Lijkt ook mij een mooie tocht om in de gedachten te houden voor een ander jaar, het blijft fantastisch mooi daar!
Triple A schreef:Klinkt goed, wellicht iets voor 2015, volgend jaar rij ik de maratona dles Dolomites
Hier net zo... zie dit topic.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 30 okt 2013 19:09

buddo schreef:Klinkt goed, hoe is jouw eerdere ervaring met deze tocht?
Voldoende verzorging?
Drukte bij de start?
Zijn de wegen afgezet?
Lijkt ook mij een mooie tocht om in de gedachten te houden voor een ander jaar, het blijft fantastisch mooi daar!
Geweldige granfondo! Ik heb al heel wat verschillende cyclo's gereden, maar de Sportful staat bij mij nog steeds op 1. Schitterende omgeving, vergelijkbaar met de Maratona, ruime bevoorrading, geen gedrang en prima uitpijling, superstrakke organisatie. Geen afgezette weg, dat vind je trouwens alleen maar in de Maratona en de Ötztaler, maar dat is ook geen probleem omdat het gebied geen druk autoverkeer kent. De start verloopt netjes in vakken waar je op het laatste moment nog kunt aansluiten. Geen gekke dingen gemerkt hier.

Inschrijving was nog mogelijk op de dag voor de tocht (in ieder geval in 2011) dus geen gedoe met lotingen of dure arrangementen. Nadeel is wel dat er weinig hotels zijn in de omgeving Feltre dus wij zaten toen op 25 minuten rijden van de start. Maar goed, ik vond dat niet erg en het zegt ook niks over de cyclo.

Het parcours is in 2014 anders dan voorgaande jaren. Ik heb begrepen dat ze het oude en nieuwe parcours elk jaar willen afwisselen, maar heb daarover geen zekerheid. Het voorgaande parcours was in ieder geval iets zwaarder met 216 km, 5300 hm's en zes cols. Slopend, maar prachtig.

Ik vond het ook leuk dat er weinig buitenlanders aan meededen. Een handjevol waarvan slechts enkele landgenoten. Had toch iets exclusiefs. Misschien dat dit de komende jaren wat anders wordt, omdat cyclorijden in populariteit toeneemt en mensen op zoek zijn naar alternatieven voor de overvolle bekende tochten.

Wat mij betreft een absolute aanrader.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 30 okt 2013 21:37

Bedankt voor je bericht, het enthousiasme spat er vanaf. Leuk!
Ik hou hem in de gedachten voor mijn jaarlijkse fiets tripje in de bergen.
Herman_N schreef:Geen afgezette weg, dat vind je trouwens alleen maar in de Maratona en de Ötztaler,
De Granfondo Marco Pantani (tegenwoordig Granfondo Giordana) heeft een groot deel van het parcours ook afgezet, of ik ben toevallig geen auto's en motoren tegengekomen ;)

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 30 okt 2013 21:49

buddo schreef:
Herman_N schreef:Geen afgezette weg, dat vind je trouwens alleen maar in de Maratona en de Ötztaler,
De Granfondo Marco Pantani (tegenwoordig Granfondo Giordana) heeft een groot deel van het parcours ook afgezet, of ik ben toevallig geen auto's en motoren tegengekomen ;)
Buddo, ik heb de Giordana gereden in 2008 toen die nog Marco Pantani heette. Wat ik me herinner was dat de eerste afdaling autovrij was, maar daarna niet meer. Op de Gavia werden we nog door een hele horde motorrijders ingehaald. Tja en op de Mortirolo kom je sowieso weinig verkeer tegen ;-) Maar goed, wellicht is het in de loop der tijden veranderd.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 30 okt 2013 21:53

Herman_N schreef: Buddo, ik heb de Giordana gereden in 2008 toen die nog Marco Pantani heette. Wat ik me herinner was dat de eerste afdaling autovrij was, maar daarna niet meer. Op de Gavia werden we nog door een hele horde motorrijders ingehaald. Tja en op de Mortirolo kom je sowieso weinig verkeer tegen ;-) Maar goed, wellicht is het in de loop der tijden veranderd.
We gaan offtopic... maar ik denk dat ik hem reed in 2011, volgens mij net de eerste keer Giordana, bij het inschrijven nog de oude naam. Nu je het zegt, motorrijders op de Gavia inderdaad... ook van de andere kant. Niet gewijzigd denk ik dus, maar desondanks heeft ook die een erg goede indruk achtergelaten en is zeker autoluw en gedeeltelijk afgezet.

Maar ontopic... de Sportful Dolomiti Race hou ik in de gaten, klinkt als heftig, maar ik zie dat er twee varianten zijn... ;)

http://www.gfsportful.it is de link trouwens.

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 30 okt 2013 22:16

buddo schreef:
Herman_N schreef: Buddo, ik heb de Giordana gereden in 2008 toen die nog Marco Pantani heette. Wat ik me herinner was dat de eerste afdaling autovrij was, maar daarna niet meer. Op de Gavia werden we nog door een hele horde motorrijders ingehaald. Tja en op de Mortirolo kom je sowieso weinig verkeer tegen ;-) Maar goed, wellicht is het in de loop der tijden veranderd.
We gaan offtopic... maar ik denk dat ik hem reed in 2011, volgens mij net de eerste keer Giordana, bij het inschrijven nog de oude naam. Nu je het zegt, motorrijders op de Gavia inderdaad... ook van de andere kant. Niet gewijzigd denk ik dus, maar desondanks heeft ook die een erg goede indruk achtergelaten en is zeker autoluw en gedeeltelijk afgezet.

Maar ontopic... de Sportful Dolomiti Race hou ik in de gaten, klinkt als heftig, maar ik zie dat er twee varianten zijn... ;)

http://www.gfsportful.it is de link trouwens.
Ik reed de laatste Marco Pantani in 2010. Tot aan Bormio geen verkeer. In Bormio wel maar kreeg je voorrang dmw verkeersregelaars. Alleen vlak voor de klim van de Mortirolo even een paar auto's maar daarna weer autovrij.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 03 jun 2014 19:00

Volgende week dinsdag reis ik af richting de Dolomieten als voorbereiding op deze fantastische cyclo. Eerst een paar dagen rond Bolzano toeren (Passo Nigra, Passo delle Erbe, Rifugio Gardecchia ea) alvorens ik op vrijdag afreis richting de startplaats Feltre. Op de site vernam ik dat het aantal deelnemers is opgelopen tot 4500, dus ik hoef niet bang te zijn dat ik daar in mijn eentje rond rij.

Het parcours is prachtig en buitengewoon uitdagend met de Passo Manghen letterlijk en figuurlijk als absoluut hoogtepunt:
Afbeelding
Van mijn eerdere deelname in 2011 weet ik nog dat deze gran fondo buitengewoon goed geregeld is. Start, bevoorrading, uitpijling, waarschuwingsborden, medische verzorging, verzorging aan de finish, werkelijk alles is top.

Bovendien krijgen alle deelnemers dit prachtige shirt: Afbeelding.

Ik heb nu al heel veel zin en tel de nachtjes af.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 15 jun 2014 19:33

Net terug. Beestachtige dag achter de rug. Tweederde van de cyclo in de regen gereden, de Passo Manghen is een beest net als de rest van het parcours. Tijd 9:21, waarmee ik best tevreden ben (559 in algemeen klassement en 120e in mijn categorie). Geweldige ervaring, maar compleet naar de kl***. Uitgebreid verslag volgt.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 15 jun 2014 21:25

Herman_N schreef:Net terug. Beestachtige dag achter de rug. Tweederde van de cyclo in de regen gereden, de Passo Manghen is een beest net als de rest van het parcours. Tijd 9:21, waarmee ik best tevreden ben (559 in algemeen klassement en 120e in mijn categorie). Geweldige ervaring, maar compleet naar de kl***. Uitgebreid verslag volgt.
Knap werk Herman!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jun 2014 21:29

Netjes! Wat waren de cijfers? Ik vertrek morgen richting Maastricht en dinsdag naar Italië voor de Giordana.

Plaats reactie