Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wattage/vermogen voor een leek

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 07 jul 2013 21:03

Vergeef me mijn wellicht enorme leken-vragen... Maar ik wil wat meer weten of vermogen en wattage.
De vragen die ik heb:
1 Waar kan ik een soort 'wattage for dummies' vinden, is er een site met info over fietsen op vermogen voor beginners?
2 Kun je vermogen/getrapt wattage vergelijken tussen renners? Als ik mezelf vergelijk met een fietsmaatje, in hoeverre heeft dat nut?
3 Kun je vermogen/getrapt wattage vergelijken over verloop van tijd op een zelfde heuvel? Dus als ik een jaar lang iedere maand dezelfde heuvel fiets, en ik kijk naar mijn wattage, zeggen die cijfers dan iets?
4 Kun je het wattage van verschillende lengtes van ritten met elkaar vergelijken? Als ik een rit van 100km rij, en daarna een rit van 50km, goede kans dat het vermogen van de rit van 50km hoger is. Kun je dit terugrekenen naar een vergelijkbare eenheid zodat de wattages van de twee ritten vergelijkbaar zijn? Of moet je altijd een zelfde parcour/lengte vergelijken?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Thanks!
Sander.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 jul 2013 21:20

Hoi. Welcome to the dark side.
SandervdV schreef:Vergeef me mijn wellicht enorme leken-vragen... Maar ik wil wat meer weten of vermogen en wattage.
De vragen die ik heb:
1 Waar kan ik een soort 'wattage for dummies' vinden, is er een site met info over fietsen op vermogen voor beginners?
http://www.fietsica.be
2 Kun je vermogen/getrapt wattage vergelijken tussen renners? Als ik mezelf vergelijk met een fietsmaatje, in hoeverre heeft dat nut?
Vermogen kun je alleszins vergelijken tussen renners. Degene die het meeste Watt per kg lichaamsgewicht trapt, gaat het hardste bergop, en degene die het hoogte absolute vermogen danwel hoogste vermogen per cm^2 frontaal oppervlak gaat het hardste op het vlakke.
3 Kun je vermogen/getrapt wattage vergelijken over verloop van tijd op een zelfde heuvel? Dus als ik een jaar lang iedere maand dezelfde heuvel fiets, en ik kijk naar mijn wattage, zeggen die cijfers dan iets?
Dan zeggen die cijfers hoever je vooruit bent gegaan. Niet voor niets hebben profs vaak een vaste testhelling, zoals de Madone, Rosier etc.
Sterker nog, juist als je vermogen meet maakt het niet eens zoveel uit wáár je fietst maar kun je toch makkelijk inspanningen met elkaar vergelijken.
Dus je kunt helling A met helling A vergelijken, maar ook met helling B, bijvoorbeeld dmv de VAM, die bijna direct gerelateerd is een het vermogen per kg lichaamsgewicht.
4 Kun je het wattage van verschillende lengtes van ritten met elkaar vergelijken? Als ik een rit van 100km rij, en daarna een rit van 50km, goede kans dat het vermogen van de rit van 50km hoger is. Kun je dit terugrekenen naar een vergelijkbare eenheid zodat de wattages van de twee ritten vergelijkbaar zijn? Of moet je altijd een zelfde parcour/lengte vergelijken?
Dat je op een korte rit een hoger gemiddeld vermogen kunt trappen dan op een lange rit is nogal wiedes, dus die ritten zijn niet per se te vergelijken. Door het vermogen op een lange rit te vergelijken met dat op een korte rit kom je wel iets te weten over je vermogensprofiel.
Wil je kwantificeren hoe belastend een rit is geweest als trainingsprikkel kun je bijvoorbeeld TRIMPS gebruiken.
Laatst gewijzigd door scepticus op 07 jul 2013 21:31, 2 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

PaulvdVen
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 mar 2012 22:06

PaulvdVen 07 jul 2013 21:26

Vermogen kun je uitstekend vergelijken. Zowel met ndere rijders als je eigen vermogen over verschillende tijden. Belangrijk is dat je kijkt naar wattage per kg en niet naar absoluut wattage

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8946
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 jul 2013 07:14

PaulvdVen schreef:Vermogen kun je uitstekend vergelijken. Zowel met ndere rijders als je eigen vermogen over verschillende tijden. Belangrijk is dat je kijkt naar wattage per kg en niet naar absoluut wattage

Dat hangt er nogal vanaf of je bergop gaat of niet. Op het vlakke is absoluut vermogen (of, als je zuiver geometrisch gaat schalen vermogen per kg^2/3) zinvoller. Zie ook de post van scepticus hierboven.

"Wattage" is trouwens geen woord. Vermogen wel, de eenheid van vermogen is watt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

PaulvdVen
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 mar 2012 22:06

PaulvdVen 08 jul 2013 20:14

53x11 schreef:
PaulvdVen schreef:Vermogen kun je uitstekend vergelijken. Zowel met ndere rijders als je eigen vermogen over verschillende tijden. Belangrijk is dat je kijkt naar wattage per kg en niet naar absoluut wattage

Dat hangt er nogal vanaf of je bergop gaat of niet. Op het vlakke is absoluut vermogen (of, als je zuiver geometrisch gaat schalen vermogen per kg^2/3) zinvoller. Zie ook de post van scepticus hierboven.

"Wattage" is trouwens geen woord. Vermogen wel, de eenheid van vermogen is watt.
Inderdaad. Ik zat zoals bergop te denken maar je hebt gelijk. Op het vlaake telt absoluut.

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 08 jul 2013 23:48

53x11 schreef: "Wattage" is trouwens geen woord. Vermogen wel, de eenheid van vermogen is watt.
Dit is onzin. Wattage duidt aan dat het vermogen wordt uitgedrukt in de eenheid Watt; het kan immers ook worden uitgedrukt in de eenheid PK. Dit is in de wielerwereld echter niet gebruikelijk.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8946
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 jul 2013 23:58

Jij gaat ook een metrage fietsen? Daarna heb je dorst dus neem je een half litrage water? Om vervolgens moe naar bed te gaan om een urage of 8 te gaan slapen?



...
sorry, flauw, maar dat heel veel mensen "wattage" gebruiken betekent nog niet dat het correct Nederlands is (ook de Van Dale kent het niet). PK is net als bijvoorbeeld een pond een incourante maat. Niet voor niets wordt het vermogen van auto's tegenwoordig uitgedrukt in kW.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 09 jul 2013 00:17

Niet zozeer, maar ik heb een werktuigbouwkundige achtergrond. Sinds de invoering van het SI-Stelsel is Watt (gelukkig) de standaard geworden. Dat gedoe met die paarden schiet niet op; de Engelse HP en Duitse PS wijken iets van elkaar af.
Er gaat niets boven een stalen ros! nou.... een carbonnen dan ;-)

// On topic! //

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 09 jul 2013 10:45

Wattage? Ach... voltage, amperage, ohmage, vitrage.... Beetje een spijker op laag water ;)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8946
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 jul 2013 11:07

edwin01 schreef:Wattage? Ach... voltage, amperage, ohmage, vitrage.... Beetje een spijker op laag water ;)
Beetje wel moet ik toegeven
Maar we moeten van Focus (what's in a name?) weer on-topic! En terecht!
:-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 09 jul 2013 12:15

Mag ik eens vragen hoe jij je vermogen meet?

Want zolang dit niet met een SRM of iets dergelijks gebeurd is het helemaal niet te vergelijken!

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 10 jul 2013 17:52

Als je een opstelling voor trainerroad.com hebt is het wel te vergelijken, maar dan vooral met jezelf.

Plaats reactie