Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Een carbon campa record crankset fixen

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 okt 2012 08:49

Prachtige reportage. Ik weet bij wie ik moet zijn als m'n bus een keer loskomt ;) Ik heb op m'n winterfiets een Chorus 2006 crank liggen, wat een heerlijk apparaat is dat zeg...

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 okt 2012 09:19

daniel1975 schreef:Good old vierkant BB....... zucht..... al die duizendeneen maten tegenwoordig..... Zelfs binnen BB30 zijn weer verschillen :S
Benieuwd naar het project!
BSA, Ita, ISO, JIS, lengtes tussen 103 en 120+ mm.... ;)
Verder helemaal eens natuurlijk.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 05 okt 2012 13:50

ericpeters schreef:Ik heb een chorus op mijn winterfiets zitten met hetzelfde probleem aan de kettingzijde. Bij mij kwam de bus los toen ik een pedaan wilde demonteren wat vast was gaan zitten.
Maar bij mij zat die bus er wel ingedraaid, er zat dus draad in de carbon en ook op de bus ik hoefde dus ook niets te centreren. ik heb het daarom schoongemaakt en met gewone seconde lijm vast gezet (niet uit de ruimtevaart maar uit de doe kado doos). Ik voelde me daar wel wat onzeker over maar inmiddels heeft de fiets er weer 2 winters opzitten.
Je kan eigenlijk geen schroefdraad maken in CFRP (carbon). Vandaar dat er dus ook bussen van alu in gelijmd worden waar dan wel schroefdraad in zit / kan worden gedraaid. Wat je zag zijn de lijmresten van de eerste verlijming door Campa. Zoals ik zei was Campa niet heel erg cutting edge met het maken van de lijmverbinding, en ze hebben gewoon een beetje dik draad in de alu bus gesneden en dat als lijmpocket gebruikt. In het geval dat dat loslaat aan de alu kant, dan blijft er een draad afdruk achter op het carbon wat bestaat uit pure lijm. Dat is het oppervlak waar jij vervolgens met secondelijm op gelijmd hebt. Dat is verder helemaal niet slecht hoor. De ruimte voor de secondelijm is heel klein (gap tussen de oude lijm en de alu bus), en dat maakt wel redelijk makkelijk een stijve lijmverbinding.
In mijn foto's kun je dat ook min of meer zien, alleen bij mij bleef de oude lijm achter in het schroefdraad aan alu kant (en die heb ik in de oven helemaal stuk gemaakt, en schoongemaakt).
havana schreef:Prachtige reportage. Ik weet bij wie ik moet zijn als m'n bus een keer loskomt ;) Ik heb op m'n winterfiets een Chorus 2006 crank liggen, wat een heerlijk apparaat is dat zeg...
Is goed, stuur maar op tzt ;) Al hoop ik voor je dat dit nooit nodig gaat zijn.
Laatst gewijzigd door mda1 op 05 okt 2012 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 05 okt 2012 13:51

dickygiovanni schreef:Tipje vd sluier? Gios Torino staal? Of modern chinees Gios?
Blauw, staal, 1989, compact :-)

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 09 okt 2012 17:24

Mijn haat-liefde verhouding met Campa heeft weer een nieuw hoofdstuk: Bladboutjes.

Jaja, de beruchte campa bladboutjes.

Ik had nog een set campa bladboutjes liggen van een crank wat ik laatst heb moeten slopen (http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 2&p=771902" onclick="window.open(this.href);return false;). En ik in al mijn onschuld maar denken dat ik die kon gaan gebruiken voor deze crank. Ha. Dom dom dom natuurlijk. Waarom zouden campa bladboutjes zomaar passen op alle Campa cranks. Nee. Natuurlijk niet! Why would you have something practical when you can have something Italian...

Dus. Ik zoek de goede bladboutjes voor dit crankstel. Op MP vond ik heel toevallig dit: http://link.marktplaats.nl/597133207" onclick="window.open(this.href);return false; maar daar wordt beweerd dat deze alleen passen op Campa 11. En in de meeste webshops wordt gewaarschuwd dat de aangeboden bladboutjes allen op UT cranksets passen. Wie heeft eravring, en weet wat er past? Deze set misschien: http://www.probikeshop.nl/Webshop/0/pro ... er&id=1487" onclick="window.open(this.href);return false; ondanks de UT waarschuwing?
Of deze: http://www.derks-wielersport.nl/campagn ... 04411.html" onclick="window.open(this.href);return false; ?

Aaaaarghhhh.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 okt 2012 17:34

Bij Nano Bike Parts op eBay hebben ze alle soorten van het merk Tiso. Ze weten daar ook precies wat past en wat niet. De boutjes zijn bovendien stukken goedkoper dan originele Campa-boutjes.

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 09 okt 2012 17:38

Ik ga het nog leuker maken: in de link van Derks-wielersport staat de 11-speed versie. De 'nieuwere serie' 11-speed kent, zoals op de foto van het artikel bij Derks te zien is, geen bladboutjes én moertjes. De tandwielen van je 'jongere generatie' hebben een schroefdraad in het tandwielblad zelf. Ik zeg: ga voor zekerheid en kies voor bladboutjes waar expliciet jouw crankstel wordt vermeld.

Succes
Addict R1

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 09 okt 2012 19:40

jansen01 schreef:Ik ga het nog leuker maken: in de link van Derks-wielersport staat de 11-speed versie. De 'nieuwere serie' 11-speed kent, zoals op de foto van het artikel bij Derks te zien is, geen bladboutjes én moertjes. De tandwielen van je 'jongere generatie' hebben een schroefdraad in het tandwielblad zelf. Ik zeg: ga voor zekerheid en kies voor bladboutjes waar expliciet jouw crankstel wordt vermeld.

Succes
Ha! Als dat te vinden was op het net, dan was dat inderdaad de oplossing geweest. Maar Campa maakt ze niet meer, en ik heb nog geen webwinkel gevonden die expliciet mijn crank type vermeld bij een set bladboutjes (alleen UT, 10-speed, 11-speed etc).
Bij Nano Bike Parts op eBay hebben ze alle soorten van het merk Tiso. Ze weten daar ook precies wat past en wat niet. De boutjes zijn bovendien stukken goedkoper dan originele Campa-boutjes.
Top. Ik heb ze gemaild!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 okt 2012 12:19

Mooi projectje zeg
Leuk om zo op het eerste gezicht kapotte spullen weer heel te maken.

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 24 jan 2013 16:42

Ik ben spulletjes bij elkaar aan het rapen voor mn nieuwe fiets. Deze wordt geleverd met campa Chorus compact. Nu heb ik al een TA Nerius 39t binnenblad (als vervanger voor de originele 34T) maar zoals al vaker besproken op dit forum.... die TA bladen kennen geen schroefdraad in de bladboutgaten (mooi scrabblewoord) . Gaat dat op te lossen zijn met onderstaand setje?
Wie rijdt er met dezelfde combi en hoe los je dit euvel op?

http://www.mantel-bikeparts.nl/kcnc-bla ... campagnolo" onclick="window.open(this.href);return false;
De voldoening duurt langer dan de pijn...

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 24 jan 2013 17:36

rico8 schreef:Ik ben spulletjes bij elkaar aan het rapen voor mn nieuwe fiets. Deze wordt geleverd met campa Chorus compact. Nu heb ik al een TA Nerius 39t binnenblad (als vervanger voor de originele 34T) maar zoals al vaker besproken op dit forum.... die TA bladen kennen geen schroefdraad in de bladboutgaten (mooi scrabblewoord) . Gaat dat op te lossen zijn met onderstaand setje?
Wie rijdt er met dezelfde combi en hoe los je dit euvel op?

http://www.mantel-bikeparts.nl/kcnc-bla ... campagnolo" onclick="window.open(this.href);return false;
Je hebt het goed!
Ik heb net twee weken terug het TA nerius 39t compact blad bij Mantel besteld met de door jou aangehaalde KCNC bladboutjes.
Deze passen op mijn Campa Record crank, dus dat valt weer mee. :lol:

P.S.: het monteren gaat wel weer met een ander sleuteltje, natuurlijk (torcx vs zeskant) :?
Afbeelding

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 24 jan 2013 19:22

@loos : superbedankt voor je snelle reactie. Mantel zit hier 1 km vandaan, dus da's handig. Morgen meteen maar ff halen.
De voldoening duurt langer dan de pijn...

Plaats reactie