Alles over vakanties op én met de fiets

Discussie goede doelen

dario
Forum-lid
Berichten: 3848
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 08 dec 2011 16:29

Ik volg je argumenten volledig; zelf heb ik het er ook hoegenaamd niet mee, maar als zoiets mensen warm maakt voor iets dat ze anders koud laat dan stoort het me ook niet. Maar dit geheel terzijde.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

race-niek
Forum-lid
Berichten: 741
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:32
Locatie: Groningen

race-niek 08 dec 2011 17:16

lcsmt schreef:Wie wordt er beter van organiseren voor het goede doel:
- De organisator van het evenement
- De begunstigde organisatie
- De deelnemer

Ondertussen zijn er al redelijk grote evenementenbureaus bezig met allerlei goede doelen evenementen.
Zij doen dit totaal niet uit naastenliefde maar eerst en vooral om er zelf beter van te worden. Als er dan ook nog wat overblijft voor het goede doel dan is dat meegenomen.
Je moet er maar op komen: iets organiseren en de "meeropbrengst" aan het goede doel geven.
Van de totale som haalt zo'n organisatie er eerst alr zijn eigen kosten van af, en dat kan best een groot deel zijn.

Ik heb het er zo niet mee.
Als je een goed doel wil steunen kan je toch gewoon een bedrag overschrijven op hun rekening?
ik kan mij hier mede in vinden, maar organisaties hebben nou ook kosten en dat is vrij logies lijkt mij.
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 08 dec 2011 20:29

Ik denk dat zaken als alpe d'huzes een hele leuke manier zijn om heel veel geld in te zamelen, de bedragen zijn ook best hoog en dat is een goede zaak dfat er veel geld binnen komt. Dat er een beetje een goede doelen moeheid ontstaat snap ik wel. Ik krijg heel vaak sponsor verzoeken voor allemaal verschillende doelen waar voor op de fiets gezeten wordt. Ik denk dat dat geen goede zaak is, want overdaad schaadt
Ik heb mee gedaan met AD6 en merkte dat het niet mijn ding is, dat ik in die drukte en al het gepraat over kanker niets anders wilde dan alleen door de bergen fietsen. En nu ik dat weet doe ik ook niet meer mee. Daar zit voor mij het ding ook wel in, als je wilt fietsen om geld in te zamelen, gewoon doen joh, wil je liever storten en voor jezelf door de bergen fietsen, is ook goed!
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 09 dec 2011 14:06

Op zich heb ik alle respect voor fietsers die 6 keer de Alp d'huez op rijden voor het goede doel en dat ook echt vanuit hun hart voor dit goede doel doen (en niet voor hun fietsplezier).
Doe je het voor je eigen plezier ga dan gewoon lekker met fietsvakantie.

De hoeveelheid fiets/sportacties voor goede doelen vind ik zelf de pan uit rijzen de laatste jaren
Waar ik tevens vraagtekens bij heb is de hoeveelheid geld die KWF inzamelt. Want naast de Alpe wordt er ook nog de Ride for the roses gereden, de jaarlijkse collecte gehouden (waar ik zelf overigens tot voor kort collectant was) en dan lopen ze ook nog eens bij evenementen te colecteren en op drukke dagen in Maastricht (neem aan dat dat ook in andere steden het geval is). Uiteraard is het het recht van elke instantie om zoveel mogeljk geld in te zamelen. En veel geld hiervan zal ongetwijfeld naar een goed doel gaan maar ik vind het echt overkill!
Begrijp me goed; ik vind het doel van de KWF als organisatie prima maar ik heb het idee dat ze door hun PR-machine veel kleine organisaties overvleugelen.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 dec 2011 16:12

Even wat tegengas: 6 keer de Alp opfietsen lijkt me mentaal verschrikkelijk, mij niet gezien. Maar ondertussen worden er elk jaar miljoenen opgehaald voor kankerbestrijding. Volgens mij valt de overhead van de organisatie ook reuze mee. In ieder geval levert Ad6 een stuk meer op dan het voorstel van amclassic. Ik heb in ieder geval een heel ander gevoel hierbij dan bij bijvoorbeeld pink ribbon
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 dec 2011 17:50

Een goede maand geleden zag ik toevallig op een zondagmiddag een uitzending op RTL7 van 2 teams die voor het lokale goede doel een rally gingen rijden in Turkije. Er wordt een vermogen uitgegeven aan de auto's, transport en de trip zelf. Het bedrag dat naar het goede doel ging was een fractie van de kosten die gemaakt zijn voor 't uit oefenen van de hobby onder 't mom van 't goede doel. Met Ad6 is dat gelukkig niet 't geval en zijn de opbrengsten duidelijk groter dan de kosten die door de deelnemers gemaakt worden. Maar bij een heleboel andere evenementen is de verhouding tussen kosten en opbrengsten volledig zoek. Als iedereen gewoon thuis zou blijven en 't geld over zouden maken aan 't goede doel komt er veel meer geld binnen, maar ja dan zit 't lekker fietsen in 't buitenland er niet in.

De huidige situatie levert misschien nu een paar jaar meer geld op, maar het is een kwestie van tijd voor meer mensen moe worden deze goede doelen acties. Zowel bedrijven als particulieren blijven toch echt niet jaar in jaar uit aan hetzelfde goede doel met enorme bedragen steunen en dat is nu wel de praktijk. Daarnaast is het met de volslagen wildgroei aan initiatieven wachten op een groot schandaal.

En ja Pink Ribbon is gewoon misselijk makend, wel veel geld ophalen, maar praktisch niets uitgeven aan onderzoek.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

selespeed
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 jan 2007 10:17

selespeed 09 dec 2011 21:59

Ik ben zo'n goede doelen fietser. Dacht hier echter nog niet zo lang geleden ook anders over...... Totdat ik mijn vrouw door een hel zag gaan, en soms nog; operatie/amputatie/chemo/bestralingen/hormoontherapieen. Tijdens haar laatste chemokuur heb ik me gezworen het op te nemen tegen kanker zoals mijn vrouw tegen kanker vecht.

Maar soms vind ik het ook wel eens doorslaan ja, te groot worden. Het lijkt wel een spektakel, prestige evenement/feest geworden. Menigeen krijg ik de indruk, vindt het aantal beklimmingen belangrijker dan de hoeveelheid euro's die ingezameld worden. Het doel, kanker tot een chronische ziekte te maken.....sneeuwt onder? But what the fuck wat mij betreft, en wat je er ook van vindt, als jezelf kanker hebt, of van dichtbij heel indringend hebt meegemaakt, ben je misschien later in je leven wel blij dat er in juni 2012 alweer duizenden die berg op fietsen. Wat hun motivatie ook is...... want 1 op de 3 krijgt kanker en de helft sterft er nog steeds aan.
Ad6 2010/2011/2012, Ven2-4Cancer 2011/2012/2013. In 2014 Ventoux3

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 09 dec 2011 23:02

Ja maar ik krijg wel steeds meer het gevoel dat er mensen zijn die vinden dat je het moet doien, zo van Huh doe jij dat niet????
Nee ik rijd liever mijn rondjes hier in de polder en wil lekker voor vakantie de bergen in.
Dan zijn er dus AD6-ers die dat vreemd lijken te vinden.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 09 dec 2011 23:25

Heel veel respect voor de goede doelen fietsers. Ik ben blij dat het er zoveel zijn en hoop dat er zo heel veel geld wordt binnengehaald voor de kankerbestrijding. Zelf ben ik vaste donateur van het KWF, maar zal nooit aan Ad6 meedoen. Het heeft niets te maken met mijn manier van fietsbeleving. Geen probleem ieder zijn meug.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 10 dec 2011 00:05

amclassic-fan schreef: En ja Pink Ribbon is gewoon misselijk makend, wel veel geld ophalen, maar praktisch niets uitgeven aan onderzoek.
Dat claimen ze ook niet en is hun (hoofd)doelstelling ook niet. Doe eerst eens inlezen voordat je dit soort ongenuanceerde boodschappen het forum opslingert.

"Stichting Pink Ribbon is in 2003 opgericht door Borstkankervereniging Nederland (BVN) met als voornaamste doelstelling het vergroten van de bewustwording en voorlichting op het gebied van borstkanker." Lees maar verder op pinkribbon.nl
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 dec 2011 00:32

En waarom is het dan nodig om zo'n enorme spaarpot aan te leggen waarmee niets wordt gedaan? Waarom waren de speciale nummers van magazines duurder en ging dat geld naar Pink Ribbon? Ze hadden op z'n minst 't geld dan aan promotie uit moeten geven, wat mij betreft ook behoorlijk weggegooid geld, maar beter dan maar een beetje oppotten. Het oppotten van geld is overigens iets dat bij veel meer goede doelen gebeurd, alleen meestal niet op zo'n ridicule schaal.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 10 dec 2011 14:19

amclassic-fan schreef:En waarom is het dan nodig om zo'n enorme spaarpot aan te leggen waarmee niets wordt gedaan? Waarom waren de speciale nummers van magazines duurder en ging dat geld naar Pink Ribbon? Ze hadden op z'n minst 't geld dan aan promotie uit moeten geven, wat mij betreft ook behoorlijk weggegooid geld, maar beter dan maar een beetje oppotten. Het oppotten van geld is overigens iets dat bij veel meer goede doelen gebeurd, alleen meestal niet op zo'n ridicule schaal.
Beetje verder lezen dan je neus lang is geeft vanzelf antwoord op je op- en aanmerkingen .... De spaarpot waar jij ws. op doelt wordt wel degelijk wat mee gedaan. Is "bedoeld voor de honorering van subsidieaanvragen ten bate van zorg-en voorlichtingsprojecten en voor wetenschappelijk onderzoek. 33% van de spaarpot wordt aan wetenschappelijk onderzoek". En waarom zou het geld wat binnenkomt "meteen dezelfde dag" besteedt moeten worden? Deze stichting wil denk ik iets langer draaien dan 1 of 2 jaar. Beetje nadenken over (het nut van) de besteding ervan is een must, anders komt daar weer goedkoop commentaar op van derden.

"Promotie" is ook al zo'n verkeerd gekozen term, je bedoelt ws. "voorlichting" . Is geld besteden aan voorlichting over borstkanker weggegooid geld? Daar kan ik het niet mee eens zijn. En jij ook niet denk ik. Ik had je toch iets hoger ingeschat.
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

Plaats reactie